دیارمیرزا گزارش می‌دهد

جدی‎ترین گزینه‎های شهرداری رشت را بشناسید+ اسامی و معرفی اجمالی

درحالی که تعدادی از کلانشهرهای کشور نظیر تهران، قم و شیراز شهردار آینده خود را شناخته اند اوضاع در رشت به گونه دیگری است.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شورای پنجم رشت رسما از اول شهریور ماه کار خود را آغاز می کند. طی این روزها بیش از هرچیزی که در کانون توجهات قرار گرفته است انتخاب شهردار آینده رشت است. منتخبان شورای پنجم اگرچه تاکنون جلسات متعددی را برگزار کرده اند اما هنوز به گزینه مورد نظر نرسیده اند و از سوی دیگر هیچ نامی نیز به طور رسمی اعلام نشده است.

پیش از این سخنگوی منتخبان شورای پنجم پاک دستی، تعهد و تخصص، شجاعت، اعتقاد به نقش تقنینی و نظارت مستمر شورای اسلامی شهر، تعامل با شورا، پاسخگو بودن براساس قانون و… را از جمله ویژگی های شهردار آینده رشت عنوان کرده است، در حالیکه به اعتقاد کارشناسان این معیارها عمدتا «معیارهایی کیفی» هستند و نمی‌توان آن‌ها را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.

در این بین گمانه‌زنی رسانه‌ها نیز برای شهردار آینده رشت به شدت داغ است. دیارمیرزا در این گزارش ضمن اعلام جدی‌ترین گزینه‌ها به معرفی اجمالی آنها می پردازد.

مهدی جمالی نژاد

او در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ با ۱۹ رای موافق و ۲ رای ممتنع شورای شهر اصفهان به سمت شهردار این شهر انتخاب شد و چند روز پیش رسما اعلام کرد که دیگر قصد حضور در شهرداری اصفهان را ندارد.

جمالی نژاد فارغ‌التحصیل دکترای برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه اصفهان بوده و سابقه معاون امور عمرانی و مدیر کل امور شهری و شوراهای استان اصفهان رئیس شورای هماهنگی ترافیک استان اصفهان و چندین مسئولیت مهم دیگر را در کارنامه دارد.

چندی پیش جمعی از منتخبان شورا با سفر به اصفهان با جمالی نژاد که سابقه ده ها سال حضور در مدیریت شهری را دارد دیدار کرده بودند و هم اکنون یکی از جدی ترین گزینه ها برای حضور در شهرداری رشت است.

سید محمدعلی ثابت قدم

وی پیش از این در دو مقطع سابقه شهرداری رشت را دارد و حواشی عزل او در سال جاری که با رای جمعی از حامیان سابقش نظیر موسوی روزان و اسماعیل حاجی پور رخ داده بود همچنان ادامه دارد. ثابت قدم که دانش آموخته دکترا در رشته شهرسازی با گرایش اقتصاد و مدیریت شهری است و پیش از شهرداری رشت سابقه معاونت مدیرکل بنیاد مستضعفان استان گیلان، مدیرکل تأمین مسکن بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را در کارنامه داشته است. اجرای پروژه بازآفرینی و پیاده راه بافت تاریخی رشت یکی از پروژه های مهم دوران ثابت قدم بوده که برای همیشه به یادگار مانده است. اعلام حمایت او از مواضع قالیباف و رئیسی در انتخابات سبب شده بود که انتقادات و هجمه های شدیدی از ناحیه اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها علیه او وارد شود که در نهایت منجر به عزل او نیز شد.
ثابت قدم درحالی بار دیگر به عنوان یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها خود را در یک قدمی بازگشت به شهرداری می‌بیند که برای بازسازی نوع ارتباطش با دولت نیازمند اقدامات جدی است.

جمشید رسایی

رئیس فعلی جهاد دانشگاهی گیلان در دولت تدبیر و امید به این سمت منصوب شد. مجری پروژه آزادراه قزوین – رشت سابقه ریاست سازمان مسکن و شهرسازی استانهای گیلان و قزوین را در کارنامه دارد. این چهره اصلاح طلب برادر حمید رسایی نماینده اصولگرای سابق تهران می باشد و اخبار زیادی مبنی بر حمایت اصلاح طلبان گیلان از او برای تصدی‌گری شهرداری رشت به گوش می رسد.

محمد زالفی

فرماندار اسبق شهرستان رشت هم اکنون دبیر حزب کارگزاران سازندگی در گیلان است. حزبی که در ساختار سیاسی کشور نفوذ زیادی دارد و معاون اول رئیس جمهور هم اکنون از همین حزب است. طی سالهای اخیر بارها از زالفی به عنوان گزینه شهرداری رشت نام برده شده است.

اسماعیل عبداللهی

فرماندار سابق شهرستان های استان گیلان در انتخابات اخیر شوراها دبیر و سخنگوی هیات نظارت استان بود اما پس از حضور دلخوش در جایگاه ریاست هیات نظارت جای خود را به اکبر درزی اسلام داد. این فعال سیاسی اصلاح طلب در انتخابات شورای شهر رشت با کسب ۱۳۸۲۲ رای توانست عضو علی البدل شود.

مسعود کاظمی

رییس شورای چهارم رشت و مسئول سابق تاکسیرانی شهرداری این روزها به شدت به کرسی شهرداری رشت نزدیک شده است. کاظمی که در طول دوران عضویت خود در شورا همواره نیم نگاهی به جایگاه شهرداری رشت داشت ارتباط نزدیکی با عظمتی فرماندار رشت در دولت احمدی نژاد دارد. مسعود کاظمی این روزها درحالی به عنوان یکی از جدی ترین گزینه های شهرداری رشت مطرح شده است که در عزل ثابت قدم نیز تاثیرگذاری زیادی داشت و ارتباط او با دولت مستقر آنچنان تقویت شده که حتی به عنوان یکی از گزینه های مدیرکلی بحران استانداری گیلان نیز مطرح بود!

مسعود نصرتی

شصت و سومین شهردار قزوین در اردیبهشت ۱۳۸۹ رسماً به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد. او دارای مدرک دکترای شهرسازی( گرایش جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری) بوده و سابقه بیش از ۲۰ سال حضور در حوزه مدیریت شهری را در کارنامه دارد.

هم اکنون ریاست مجمع جهانی شهرهای اسلامی (WAIC) بر عهده نصرتی است. چندی پیش جمعی از منتخبان شورا با سفر به  قزوین با او دیدار کرده بودند.

دکتر مسعود اسلامی

پزشک و مسئول معاونت بهداشت و درمان سپاه قدس گیلان که پیش از این شایعه حضور در انتخابات نیز شنیده می‌شد اما هرگز تحقق نیافت.

سروش اکبرزاده

این فعال سیاسی اصلاح طلب ریاست اولین دوره شورای شهر رشت را برعهده داشته است و هم اکنون دبیر مجمع فرهنگیان گیلان می باشد. اکبرزاده در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قائم مقام ستاد روحانی در گیلان بود. اصلاح طلبان گیلان کi هم اکنون در بدنه شورا نفوذ زیادی ندارند بدشان نمی آید که اکبرزاده را در شهرداری رشت ببینند.

محمد اکبرزاده

اکبرزاده، معاونت عمرانی استانداری گیلان، مدیرکلی بنیاد مسکن گیلان و معاونت سیاسی و امنیتی استانداری گیلان را در دولت نهم و دولت برعهده داشت. وی داماد آیت الله رودباری مدیر حوزه علمیه و از روحانیون خوشنام استان گیلان می باشد.

علی اوسط اکبری مقدم

مدیرکل فعلی نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گیلان پیش از این سابقه معاونت فنی شهرداری رشت و معاونت هلال احمر استان گیلان را برعهده داشته است. از او همواره به عنوان یکی از گزینه های تصدی گری شهرداری رشت نام برده می شود و ارتباط نزدیکی نیز با یکی از نمایندگان رشت دارد.

علی بهارمست

معاون فعلی خدمات شهری شهرداری رشت پیش از این سابقه سرپرستی شهرداری را نیز برعهده داشته است. بازیکن سابق سالهای نه جندان دور استقال رشت و فجر سپیدرود پس از دوران بازیگری نیز از فوتبال دور نماند و هم اکنون سرپرست سپیدرود رشت می باشد.

جواد تن زاده

دکتر جواد تن زاده عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه دکترای مهندسی عمران راه و ترابری از استکهلم سوئد دکترای مهندسی عمران ژئوتکنیک بوده و تالیفاتی نیز در این حوزه دارد. مشاور قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با شعار «تنها متخصص ترافیک و دکترای مهندسی راه و ترابری» نامزد انتخابات شورای شهر تهران شده بود و با کسب ۱۴۰۰ رای در جایگاه سیصد و چهل و نهم ایستاد.

رسول جماعتی

نماینده فومن و شفت در مجلس ششم با حکم نعمت زاده در دولت دوازدهم به عنوان قائم مقام معاونت توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت منصوب شد. درحالی که صلاحیت جماعتی برای حضور در دهمین دوره انتخابات مجلس تائید نشده بود او پس از شکست ناصر عاشوری قلعه رودخانی اظهار کرده بود: «با پیروز نشدن عاشوری در انتخابات، فومن و شفت یک جان تازه ای به خود گرفت».

عظیم نوربخش

معاون فنی و عمرانی منطقه آزاد انزلی یکبار در سال ۹۲ نیز کاندیدای شهرداری رشت بود و سابقه معاونت مالی شهرداری رشت را نیز داراست.

Share