مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان:

توسعه دکل‌ها در گیلان با مشکل مواجه است | جزئیات وضعیت پوشش سه اپراتور تلفن همراه در گیلان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان بابیان اینکه توسعه دکل‌ها در استان گیلان با مشکل مواجه است گفت: برای رسیدن به اهداف موردنظر با دستور استاندار کمیته‌ای برای بررسی دکل‌ها در استان گیلان تشکیل دادیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، فرزاد توکلی با اشاره به اینکه یک‌میلیون ۱۰۰ هزار تلفن ثابت در استان گیلان وجود دارد اظهار کرد: تلفن ثابت یکی از شاخص‌های فناوری و ارتباطات است که استان گیلان رتبه هشتم را در کشور دارد.

وی با اشاره به ضریب نفوذ تلفن ثابت در گیلان افزود: ضریب نفوذ تلفن ثابت یعنی تعداد تلفن‌های واگذارشده که حدود ۴۴ درصد از جامعه استان گیلان به تلفن ثابت دسترسی دارند و در این شاخص گیلان رتبه ششم را در کشور دارا است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان بابیان اینکه در بحث تلفن همراه سه اپراتور مهم در کشور در حال فعالیت هستند گفت: اپراتور همراه اول در استان ضریب نفوذ ۷۱ درصد را دارد و در این شاخص رتبه پنجم را در کشور داریم و در همین اپراتور در پوشش جاده‌ای که خارج از شهر و در روستاها است بیش از ۹۱ درصد از راه استان تحت پوشش این اپراتور هستند.

توکلی با اشاره به اپراتور وضعیت اپراتور ایرانسل در استان گیلان افزود: در مورد اپراتور ایرانسل ضریب نفوذ بالای ۵۵ درصد و رتبه سوم را در کشور داریم.

وی به وضعیت اپراتور رایتل در گیلان نیز اشاره کرد و گفت: در اپراتور سوم یعنی رایتل که عمده فعالیت آن در حوزه شهرها است حدود ۲.۳ درصد ضریب نفوذ داریم که استان گیلان رتبه ششم را در کشور داراست.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان بیان کرد: در بحث اینترنت ثابت و اینترنت موبایل حدود یک‌میلیون ۲۰۰ هزار کاربر اینترنت در استان گیلان داریم که ضریب نفوذ ۴۸ درصد و رتبه سیزدهم را در کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پست حدود ۱۱ میلیون ترافیک پستی در سال وجود دارد افزود: در حوزه ترافیک پستی رتبه دهم را در کشور داریم و سرانه محصولات پستی برای هر نفر حدود پنج درصد در استان است که در این بخش رتبه هجدهم را در کشور داریم.

وی افزود: پروژه اتصال مردم به اینترنت از طریق شبکه فیبر نوری در استان گیلان آغازشده است و در سال ۹۶ باید ۳۰ هزار پورت پرسرعت از طریق فیبر به مردم استان گیلان واگذار کنیم.

وی با اذعان به اینکه مراحل آموزشی طرح اتصال به فیبر نوری آغازشده است بیان کرد: حدود ۱۲ مشترک به‌صورت آزمایشی وارد مرحله تست این سرویس شده‌اند و ما این اتصال را برای آن‌ها ارائه کرده‌ایم.

توکلی افزود: فاز نخست اتصال به اینترنت از طریق فیبر نوری در ۱۱ شهر استان گیلان اتفاق خواهد افتاد و تا پایان سال مردم استان اگر تقاضای فیبر نوری را داشته باشند برای آن‌ها اقدامات لازم صورت خواهد گرفت و مردم باید برای درخواست به شرکت مخابرات استان گیلان مراجعه کنند.

توکلی با اشاره به هزینه اینترنت در استان گیلان افزود: دولت کاری را آغاز کرده تا ترافیک‌های داخل کشور را از ترافیک‌های بین‌المللی جدا کند تا مردم هزینه کمتری برای خرید اینترنت پرداخت کنند.

وی افزود: تعداد ۲۰۰ سایت‌های پر ببیینده به داخل کشور منتقل‌شده‌اند که این همان شبکه ملی فناوری اطلاعات است که استفاده و دانلود از آن با هزینه کمتری صورت می‌گیرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان افزود: توسعه دکل‌ها در استان گیلان با مشکل زمین مواجه است و دولت یا شهرداری و یا مردم که زمین را در اختیار اپراتورها برای نصب دکل‌ها می‌گذارند با مشکلاتی همراه است که این مشکل خود مردم را دچار چالش می‌کند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای حل مشکلات توسعه دکل‌ها گفت: برای رسیدن به اهداف موردنظر با دستور استاندار کمیته‌ای برای بررسی دکل‌ها در استان گیلان تشکیل دادیم که خروجی این کمیته یک آیین‌نامه ساماندهی دکل در استان گیلان بود و تقریباً استان‌های دیگر این آیین‌نامه را ندارند.

توکلی بیان کرد: با شهرداری‌های مناطق شهر رشت یک برنامه‌ای را آغاز کردیم که دکل‌ها در شهر رشت با یک ساختار دیگر که فرهنگ‌سازی شده باشد ساخته و به مردم منتقل شود که دکل‌ها تشعشعاتی که آسیب‌زننده باشد ندارند و خیال مردم ازاین‌جهت راحت باشد.

وی با اشاره به راه‌های ارتباطی با اداره کل فناوری و ارتباطات استان گیلان بیان کرد: سامانه ۱۹۵ در وزارت ارتباطات جهت انتقال شکایات، انتقادات و نظرات مردم در مورد هرکدام از موضوع‌ها که باشد آماده پاسخگویی است و مردم می‌توانند با ارتباط به این سامانه مشکلات خود را مطرح کنند و ان‌شاءالله توسط همکاران مربوطه پیگیری خواهد شد.

Share