عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان خبر داد:

تدوین نخستین ضوابط معماری بومی گیلان | مصرف انرژی در کشور بالاست

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان از تدوین نخستین «ضوابط معماری بومی گیلان» خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، مهرداد کاظمی آسیابر با بیان اینکه معماری، تبلور عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی ادوار مختلف جامعه است، اظهار کرد: یکی از مشکلات معماری و شهرسازی امروز، عدم توجه به ساختار معماری بومی منطقه است لذا می‌بایست در این راستا اقدامات اساسی صورت گیرد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان افزود: تدوین ضوابط بومی و لزوم توجه به ضمانت اجرایی آن، با هماهنگی سازمان‌های دست اندر کار و مسئول می‌تواند به بهبود وضعیت نابسامان موجود کمک نماید.

کاظمی یکی دیگر از مباحث مهم امروز کشور را مبحث انرژی دانست و گفت: متاسفانه مصرف انرژی در کشور ما چند برابر متوسط مصرف انرژی در دنیا است که حدود ۴۰ درصد از این انرژی در صنعت ساختمان مصرف می‌شود. مصرف زیاد انرژی علاوه‌بر از بین بردن سرمایه‌های ملی، اثرات زیانبار زیست محیطی را نیز به دنبال دارد. در حالی که توجه به ساختار بومی و منطقه‌ای، علاوه‌بر کاهش مصرف انرژی، جلوگیری از تخریب محیط زیست و صرفه اقتصادی و … را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی استان گیلان در حال تدوین ضوابط و مقررات بومی با همکاری سایر سازمان‌های ذیربط نظیر استانداری، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، میراث فرهنگی، برنامه و بودجه و… است که در تدوین این ضوابط به اصولی نظیر بافت شهری و روستایی منطبق بر بوم، نحوه تفکیک قطعات، سطح اشغال و تراکم، جهت‌گیری بناها، جایگشت توده و فضا مبتنی بر اصول همساز با اقلیم، ضرورت توجه به استفاده از مصالح بومی، پوشش گیاهی متناسب با اقلیم، اهمیت فضاهای نیمه باز، سقف‌های شیبدار و … توجه شده است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان یادآور شد: هدف از کند و کاو در معماری بومی، تکرار بی قید و شرط کالبد نیست بلکه تدوین اصول و مفاهیمی است که متناسب با عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی هر منطقه تجلی یافته و جای تامل و احیاء دارد.

کاظمی با اشاره به اینکه تدوین و تصویب و اجرای این ضوابط، همکاری همه سازمان‌های ذیربط در حوزه ساختمان، مهندسین و سازندگان را می‌طلبد که خوشبختانه در حال حاضر چنین فضایی در استان فراهم است، تاکید کرد: رعایت اصول و ساختار بومی در معماری و شهرسازی امروز، علی‌رغم اینکه هزینه چندانی در برندارد اما می‌تواند باعث تغییرات شگرف در جهت فراهم نمودن آسایش فیزیکی و روانی برای ساکنین خود شود.

Share