در کمیته برنامه ریزی شهرستان شفت مطرح کرد:

با قهر و دعوا هیچ مشکلی حل نخواهد شد | زیرساخت های شهرستان شفت فرسوده است

محمدی در خصوص میزان بودجه شهرستان شفت با توجه به جمعیت آن گفت: علی‌رغم آنکه سهم جمعیت شهرستان شفت در سال گذشته ۲.۱۴ درصد از استان است، سهم اعتبارات سالجاری، ۳.۴۳ می‌باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کمیته برنامه‌ریزی شهرستان شفت با حضور رئیس، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، معاون هماهنگی برنامه و بودجه، مدیر نظام فنی و اجرایی، مشاور فنی و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، امام جمعه محترم، فرماندار و مسئولین شهری در سالن اجتماعات فرمانداری این شهر تشکیل شد.

در این جلسه رئیس سازمان در سخنانی گفت: یکی از مهم ترین برنامه‌ها برای تقسیم بندی بودجه در استان گیلان این است که تصمیم‌گیری مبتنی بر واقعیات و عینیات است.

کیوان محمّدی با تأکید بر اینکه باید در حوزه مدیریتی از هرگونه تنش و اختلاف‌نظر جلوگیری کرد، افزود: قطعاً با قهر و دعوا هیچ مشکلی حل نخواهد شد، بلکه تعامل، همفکری و همکاری بین دستگاهی می‌تواند در حل مشکلات و ایجاد توسعه درسطح کشور، استان و شهرستان تأثیرگذار باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان موضوع جمعیت در تقسیم بندی بودجه  را مهم برشمرد و ادامه داد: متأسفانه رشد جمعیت گیلان به گونه‌ای است  که در سال های آینده نه فقط شهرستان شفت بلکه استان را دچار مشکل می‌کند.

وی به اثرات کاهش رشد جمعیت مانند کاهش سهم قدرت و ثروت اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه  در دوره‌ای که ۲۷۰ نماینده در مجلس حضور داشتند، سهم گیلان در قوه مقننه  ۴.۸۱ درصد بود اما امروز  که ۲۹۰ نماینده داریم سهم استان به ۴.۴۸ درصد کاهش یافته است.

محمّدی با بیان اینکه اگر نرخ رشد جمعیت ما کاهش پیدا کند علاوه بر عرصه های سیاسی در اقتصاد نیز تاثیرگذار است اضافه کرد: مطابق با مصوب مجلس شورای اسلامی توزیع اعتبارات می‌بایست براساس شاخص جمعیت و محرومیت باشد. مسئولان استان برای جلوگیری از هرگونه آسیب به این شهرستان‌ها از جمله شفت، املش، رضوانشهر و سیاهکل تلاش کردند تا از منابع دیگر کاهش بودجه این شهرستان ها را جبران شود.

وی در ادامه به پروژه‌های بازدید شده اشاره کرد و گفت: پروژه جاده ملاسرا-شفت و شفت به سراوان از  مهم‌ترین پروژه‌های شهرستان شفت هستند که در ارتقای توسعه شهرستان از جمله گردشگری در دراز مدت مؤثر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اظهار داشت: اگر می‌خواهیم رشد جهشی داشته باشیم، ابتدا بایستی مقدماتش را فراهم کنیم. رشد جهشی به خودی حاصل نمی‌شود بلکه نیازمند آرامش و امنیت است تا سرمایه‌گذار جهت سرمایه‌گذاری رغبت نماید.

محمّدی در خصوص توزیع اعتبارات پروژه‌ها گفت: باید بررسی شود الویت‌دارترین و بزرگترین پروژه‌ها در یک منطقه کدام‌ها هستند تا اعتبارات ابتدا به آنها تخصیص یابد. نه آنکه بودجه بین پروژه‌های مختلف پخش گردد و نهایتاً ببینیم در هیچ‌یک از پروژه‌ها اتفاق خاصی رخ نداده است. اگر هر سال به یکی دو پروژه مهم بودجه تخصیص دهیم به مرور طی چند سال قطعاً همه پروژه‌ها آماده بهره‌برداری خواهد شد. لذا از مدیران می‌خواهیم تعامل لازم را در این بخش داشته باشند.

وی بر ارائه طرح و برنامه و کار کارشناسی پیش از آغاز هر پروژه‌ای تأکید کرد و ادامه داد: متأسفانه در گذشته در برخی از پروژه‌ها شاهد آن بودیم ابتدا اعتبار در نظر گرفته شده و بعد طرح آماده گردید که نتیجه آن است که بعد از مدتی به دلیل نبود کار کارشناسی پروژه‌ای که به زحمت تأمین اعتبار شده تخریب ‌گردید. لذا می‌بایست حتماً در هر پروژه‌ای طرح و برنامه باشد. از مدیران محترم تقاضا داریم از هم‌اکنون اقدام به تهیه برنامه‌ها و طرح‌های خود را برای سال ۹۷ نموده و از طریق فرمانداری به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان ارائه دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در خصوص میزان بودجه شهرستان شفت با توجه به جمعیت آن گفت: علی‌رغم آنکه سهم جمعیت شهرستان شفت در سال گذشته ۲.۱۴ درصد از استان است، سهم اعتبارات سالجاری، ۳.۴۳ می‌باشد که به رغم کاهش نسبت به بودجه سال گذشته با توجه به شاخص جمعیتی برای تعیین میزان اعتبار بالا است.

زیرساخت های شهرستان شفت فرسوده است

در ابتدای این جلسه نیز فرماندار شفت با اشاره به اینکه بسیاری از زیرساخت های شهرستان شفت فرسوده است و به سال ۷۴ باز می گردد گفت: شفت برای رسیدن به شاخص‌های عمرانی دیگر شهرستان‌های استان نیازمند نگاهی ویژه است.

محمّدرضا محسنی با بیان اینکه امسال شاخص تقسیم اعتبارات بر اساس میزان جمعیت و محرومیت است افزود: با رشد منفی اعتبارات و لزوم پرداخت مطالبات گذشته و دیگر الزامات بودجه نمی‌توانیم پاسخگوی پروژه‌های اساسی باشیم و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به پروژه‌ راه ملاسرا-شفت-زنجان ادامه داد: این پروژه در سال ۱۳۸۹ کد دار و در سال ۱۳۹۳ بخشی از هزینه های آن تخصیص اعتبار شد.

فرماندار شفت در ادامه با بیان اینکه ۲.۵ کیلومتر از مسیر ۱۲ کیلومتری ملاسرا تا شفت به پیمانکار ابلاغ شده است تصریح کرد: با اعتبارات قطره چکانی تنها ۱.۶ کیلومتر از این مسیر در حد زیرسازی باقی مانده است و برای این رشد لاک پشتی باید تدبیر شود.

محسنی با بیان اینکه شفت شهرستانی کوهستانی است و هزینه‌های راه سازی و راهداری در آن بالا است افزود: تکمیل فیبر نوری ثبت احوال یکی ملزومات اعتباری این شهرستان است.

وی با قدردانی از رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان برای کمک به کد دار شدن پروژه فاضلاب شهرهای شفت و احمدسرگوراب و تهیه طرح مطالعاتی آن اضافه کرد: با تخصیص بخشی از اعتبارات ساخت تصفیه‌خانه این پروژه  را می‌توان آغاز کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی امام جمعه شفت نیز در این جلسه  با اشاره به اینکه مصلی حضرت محمد(ص) می‌تواند شناسنامه فرهنگی این شهرستان باشد گفت: در ۵ سال گذشته میزان پیشرفت پروژه مصلی از ۲۵ درصد به ۶۵ درصد رسیده و این نگاه مثبت دولت تدبیر و امید  بوده است.

وی با بیان اینکه در ساختمان مصلی کتابخانه و سالن جلسات پیش بینی شده است تصریح کرد: کمک کنید تا روند روبه رشد پروژه ادامه پیدا کند.

بازدید از پروژه های طرح توسعه محوطه بقعه امامزاده اسحاق (ع)، مصلی، سد و پل روستای نهزم، دیوار حائل رودخانه روستای ناصران، سالن ورزشی شهید علیزاده، استخر شنای دانش آموزی، ساختمان در حال احداث فنی و حرفه ای و احداث گالری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر برنامه های سفر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان و هیئت همراه به شفت بود.

در این بازدیدها مدیران کل اوقاف و امور خیریه و نوسازی مدارس استان گیلان نیز حضور داشتند.

Share