مسئولان در گفتگو با دیارمیرزا تاکید کردند

بازآفرینی مسجد حاج سمیع با مجوز میراث فرهنگی | از تاریخ رشت حراست می‌کنیم

علیزاده در مورد مرمت ساختمان مسجد حاج سمیع گفت: این کار با همکاری شهرداری رشت در حال اجرا است و تمام سعی خود را برای احیای دوباره این مسجد که بخشی از تاریخ شهر رشت است انجام خواهیم داد.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روز گذشته بود که در برخی سایت های خبری تخریب سقف تاریخی مسجد حاج سمیع مطرح شد، در همین زمینه مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا گفت: مسجد حاج سمیع از ابنیه های تاریخی شهر رشت محسوب میشود و این منطقه در طرح بازآفرینی شهری قرار گرفته است.

عاطفه چیرانی با بیان اینکه برای احیای این مسجد، سازمان میراث فرهنگی به عنوان ناظر بر کار حضور دارد یادآور شد: این سازمان مجوز تامین مالی و پیمانکار را برای شهرداری صادر نموده است.

وی با اشاره به بهسازی سقف این بنا اظهار کرد: در زمان های قدیم سفالها را بر روی کاه و کلش قرار میدادند و پس از گذشت ۳ الی ۴ سال دوباره نیاز به بازسازی داشت و خود سبب بار مالی برای میراث فرهنگی بود از این رو میراث فرهنگی تصمیم بر این گرفت که ساخت و مرمت سقف این بنای تاریخی را در دو فاز انجام دهد.

چیرانی ادامه داد: در فاز اول اجرای واچینی سفالها و زیرسازی چوبی و نصب حلب بود که انجام شد و در فاز دوم قرار است از سفالهای واچینی شده بر روی سقف استفاده کند.

وی افزود: البته بخشی از سفالها در واچینی از بین رفتند که به دستور میراث فرهنگی قرار است سفالهای قدیمی بهره گیری شود.

علیزاده: از تاریخ رشت حراست می‌کنیم

در ادامه همچنین علیزاده مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان با بیان این سازمان کار مرمت ابنیه های تاریخی استان را به طور حدی پیگیری میکند متذکر شد: مرمت و ساخت ابنیه های مثل هتل ایران، مسجد فروغ، مسجد حاج سمیعی و چندین ساختمان قدیمی استان در حال اجرا است.

علیزاده در مورد مرمت ساختمان مسجد حاج سمیع گفت: این کار با همکاری شهرداری رشت در حال اجرا است و تمام سعی خود را برای احیای دوباره این مسجد که بخشی از تاریخ شهر رشت است انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه این بنای تاریخی ثبت ملی شده است، یادآور شد: تاریخ این مسجد به دوره قاجاریه برمی‌گردد. این بنای مذهبی در زمان خود مکانی برای تجمع دسته های سینه زنی و عزاداری برای سید و سالار شهیدان بود. از این رو برای مردم رشت بسیار با اهمیت است و این قول را خواهیم داد که تاریخ شهر رشت را برای مردمانش حفظ حراست کنیم.

Share