با قرار وثیقه از زندان آزاد شدم

اولین اظهارات متهمان قتل بنیتا ۸ ماهه | بنیتا زنده بود و گریه می‌کرد

ترسیده بودم، نمی‌دانستم چه باید کرد؛ به خاطر همین کودک را در حالی ‌که گریه می‌کرد، داخل پراید رها کردم و به خانه یکی از دوستانم رفتم و خوابیدم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  پیکر بی‌جان بنیتا پس از ۶روز جست‌وجو پیدا شد. جسد این دختر ٨ماهه در داخل همان خودرویی که توسط سارقان به سرقت رفته بود، در حوالی پاکدشت از سوی پلیس کشف شد. هنوز پزشک قانونی علت دقیق مرگ را اعلام نکرده است، اما به احتمال زیاد این دختر ٨ماهه به علت گرما و گرسنگی و تشنگی جان خود را از دست داده است. هر دو متهم این حادثه از سوی پلیس دستیگر شده‌اند که یکی از آنها بنا براعلام پلیس سابقه‌دار بوده و به قید وثیقه آزاد شده است.

محمد و مهدی دو سارق سابقه‌داری هستند که پس از ربودن خودروی پدر بنیتا ۶ روز فراری بودند. آنها درنهایت دستگیر شدند و با سرنخ‌هایی که از محل رهاکردن خودرو و دختربچه به ماموران دادند، جسد بنیتای ٨ ماهه کشف شد. محمد متهم اصلی پرونده با ٣٣‌ سال سن و سابقه‌های زیادی از جرایم مختلف ادعا می‌کند که پس از سرقت به خاطر ترس کودک را به حال خودش رها کردم.

سابقه داری؟
بله؛ به خاطر سرقت، نزاع و درگیری با پلیس و خرید و فروش مواد‌مخدر و مشروبات الکلی بارها به زندان رفتم.
آخرین‌بار کی از زندان آزاد شدی؟
اواخر ‌سال گذشته بود که با قرار وثیقه از زندان آزاد شدم.
آخرین‌بار به چه اتهامی زندان بودی؟
سرقت که ١٣٠ شاکی در پرونده‌ام است.
چطور به فکر سرقت خودروی پدر بنیتا افتادی؟
با مهدی برای خرید مواد به منطقه مشیریه رفته بودیم که مهدی متوجه خودروی روشن کنار خیابان شد. همانجا به پیشنهاد او تصمیم به سرقت گرفتیم.
می‌دانستی داخل خودرو کودک ٨ ماهه‌ای است؟
نه؛ من به‌سرعت پشت فرمان نشستم و مهدی برای این‌که صاحب خودرو مانع کارمان نشود در جلوی در خانه‌اش ایستاد. در همین لحظه و در حالی‌که من پشت فرمان بودم، صاحب پراید از خانه خارج شد و با دیدن من به‌سرعت سمت خودرو دوید و به سمت جلوی خودرو پرید. او سعی داشت مانع سرقت شود که من به‌سرعت و با حرکات مارپیچ خودرو موفق شدم او را از روی خودرو پرت کنم.
چه موقع متوجه حضور کودک شدی؟
همان ابتدا با صدای گریه‌های بچه متوجه او شدم.
پس از سرقت خودرو چه کردی؟
مهدی هم بعد از فرار من، با یک خودروی دیگر فرار کرد و پیش من آمد. ما با هم به سمت افسریه و سپس پاکدشت رفتیم. در منطقه قیام‌دشت خودرو را پارک کردیم. مهدی پس از سرقت قطعات خودرو را داخل کیسه‌ای ریخت و رفت.
با بچه چکار کردی؟
ترسیده بودم، نمی‌دانستم چه باید کرد؛ به خاطر همین کودک را در حالی ‌که گریه می‌کرد، داخل پراید رها کردم و به خانه یکی از دوستانم رفتم و خوابیدم. زمانی که من خودرو را رها کردم، بنیتا زنده بود و گریه می‌کرد. برای همین او را به حال خودش رها کردم تا کسی نجاتش دهد. من قاتل نیستم و نمی‌خواستم این بچه بمیرد.
وقتی بنیتا را رها کردی، نگرانش نشدی؟
آن لحظه ترسیده بودم و به هیچی فکر نمی‌کردم.

قتل عمد یا شبه عمد
در این میان باید دید که سرنوشت مجرمی که بنیتا را در خیابان رها کرده است، چه می‌شود. قاضی محسن مدیر روستا، بازپرس دادسرای جنایی اعلام کرده است که شواهد و مدارک نشان از قتل عمد بنیتا دارد. همچنین اصغرزاده، قاضی دادگاه جنایی نیز در این رابطه به «شهروند» می‌گوید: «در این پرونده با توجه به شواهد و مدارک موجود می‌شود برای عمل رهاکردن بچه اتهام قتل عمد گرفت؛ ولی باز هم باید تمام زوایای آن بررسی شود و بعد از آن تصمیم گرفت.»
عبدالصمد خرمشاهی یک حقوقدان نیز در رابطه با مجازات این مجرمان به «شهروند» می‌گوید: «ماده ٢٩٠ قانون مجازات اسلامی می‌گوید که اگر کسی از قبل قصد و نیت کشتن داشته باشد و یا این‌که عملش نوعا کشنده باشد، از لحاظ قانون قتل عمد محسوب می‌شود و فرد باید با مجازات اعدام روبه‌رو شود. در این پرونده نیز باید بررسی شود که اعمال این مجرمان کشنده بوده و باعث مرگ این دختربچه شده است یا نه که من فکر می‌کنم فردی که این دختربچه را در خیابان و گرما رها کرده قطعا می‌دانسته چنین کودکی در این گرما دوام نمی‌آورد و بر اثر گشنگی و تشنگی جان خود را از دست می‌دهد. به نظر من او می‌دانسته که این‌ کار کشنده است و یک نوزاد وقتی دسترسی به آب و هوا ندارد، می‌میرد. حالا ممکن است که قصد کشتن نداشته باشد، ولی عملش کشنده بوده و موجب مرگ شده است. با این حال همه چیز به نظر قاضی پرونده بستگی دارد. باید تحقیقات تکمیل شود و قاضی تمام این موارد را بررسی کند. آن زمان است که تشخیص می‌دهد قتل عمد بوده یا خیر. اگر قتل عمد تشخیص داده شد که مجازاتش اعدام است و اگر قتل عمد گرفته نشد، جرم این فرد قتل شبه عمد است و در آن صورت باید دیه بپردازد و به زندان برود.»

Share