در نشست خبری دومین جشنواره استند آپ کمدی رشت عنوان شد

 استند آپ کمدی نباید در حد خاطره‌گویی باقی بماند | خنداندن مردم بسیار سخت است

جشنواره استندآپ کمدی رشت از سوم الی ۵ مرداد در سالن شهید انصاری مجتمع خاتم الانبیاء رشت برگزار میشود که در روز نخست مهمان ویژه این جشنواره حامد آهنگی خواهد بود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دومین جشنواره استند آپ کمدی ۳ الی ۵ مرداد در رشت برگزار می‌شود.

 به دنبل طنز فاخر هستیم نه مسخره کردن / استند آپ کمدی نباید در حد خاطره گویی باقی بماند

علی حلوی کارگردان برجسته گیلانی و دبیر این جشنواره در این باره گفت: یکی دو سال است است که بحث استند آپ کمدی در ایران به صورت ِِحرفه ای دنبال  می‎شود و در چند استان کشور این هنر در حال اجراست و بر همین اساس تصمیم گرفتیم که در گیلان نیز این جشنواره را راه اندازی کنیم.

مدیر آموزشگاه سینمایی هفت با بیان اینکه در گیلان در زمینه هنر پتاسیل بالایی وجود دارد گفت: طنزی که دنبالش هستیم طنز فاخر است و این نوع طنز آلوده به مسخره کردن نیست و همچنین صرفا با به کار گیری گویش و لهجه اجرا نمی‎شود.

وی ادامه داد: طنزی است که در مسایل اجتماعی گزنده تر و دارای نقد باشد. در ایران این هنر به جایگاه اصلی خودش نرسیده و بیشتر در حد خاطره گویی است.

حلوی با اشاره به جشنواره سال گذشته استندآپ کمدی رشت گفت: استقبال بیش از حد مردم از این جشنواره ما را شوکه کرده بود و این نشان میدهد که مردم عاشق فضای طنز هستند.

دبیر جشنواره استند آپ کمدی به اشاره به برگزاری این دوره از جشنواره اظهار کرد: امسال فصای جشنواره را گسترده کردیم و تقریبا از همه استان هنرمندان حضور دارند. همچنین برای اینکه این جشنواره داره کیفیت خوبی باشد از چند هنرمند گیلانی در بخش داوران دعوت کردیم. آقای پورسیفی که پیشکسوتان هستند در کنار آقای محبوب بشری در بخش داوری ما را یاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه در انتخابها سعی کردم کمتر نظر خودم را دخالت دهم گفت: تقریبا از ۸۰ کار ۳۰ کار برگزیده شدند تا در این جشنواره اجرا داشته باشند.

مردم به یک اثر نمره قبولی می‎دهند

در ادامه نشست خبری پورسیفی بازیگر سینما، تئاتر و تلوزیون با بیان اینکه عرصه را برای جوانان باید فراهم کرد، افزود: بچه های گیلان بسیار با استعداد هستند و نیز علاقمند به کار هنر هستند. این موقعیت ها باعث میشود که خودشان را بشناسانند و ما باید این عرصه را با برگزاری چنین جشنواره هایی فراهم کنیم.

وی گفت: از بین ۸۰ متن ارسالی ۱۵ متن انتخاب شد و ۱۵ متن هم مشروط به داشتن قصه خوب یا اجرای خوب در ردیف نمایش ها قرار گرفت.

پورسیفی ادامه داد: در انتخاب‌ها گاهی متن خوب بود و اجرا کیفیت نداشت. در طنز ریزکاریهای زیادی وجود دارد و باید همه چیز باهم لینک شود تا کاری خوب ارایه شود. در مورد انتخابها به نظر مخالف بر نخوردیم و تصمیم ها یکی بود و انتخاب شدگان با اکثریت قاطع پذیرش شدند. بنده معتقدم که نمره قبولی یک بازیگر یا نمایش را مخاطبان به او می‌دهند.

وی اشاره کرد: امروز جامعه ما با مشکلات زیادی دست به گریبان است و مهمترین مساله گردآوری این جوانان هنرمند در محیط های فرهنگی است.

خنداندن بسیار سخت است /  استفاده از لهجه‎ها برای استندآپ معیار خوبی نیست

 
در ادامه این نشست وحید محبوب بشری رییس انجمن نمایش گیلان و بازیگر سینما و تلوزیون اظهار کرد: برگزاری جشنواره ها خوب است اما نباید جوانان هنرمند را جشنواره زده کرد. باید عرصه طوری برنامه ریزی شود که مخاطب عام اجرا را ببیند و مورد نقد قرار دهند.

وی تفاوت این حشنواره را با جشنواره های درون آموزشگاهی حضور هنرمندان از سراسر استان عنوان کرد و گفت : اخیرا جشنواره های درون آموزشگاهی زیاد شده است و این یک آسیب برای هنر است. چون هنرمند در معرض نقد عام مردم قرار نمی‎گیرند. جشنواره استندآپ کمدی رشت مزیتش این است که از همه هنرمندان آموزشگاهای استان در ان حضور دارند و مطمئنم خروجی خوبی را به همراه خواهد داشت.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون متذکر شد: استندآپ کمدی پیشینه قدیمی دارد و  به جنگ جهانی دوم بر میگردد و برای روحیه دادن سربازان از آن بهره می بردند.

داور این دوره از جشنواره یادآور شد: خنداندن بسیار سخت است. معنای لذت بردن و خندیدن فرق می‌کند. بنده معتقدم اینگونه جشنواره ها می‌تواند بستر مناسبی باشد. اما مشکلی که وجود دارد این است که هنوز نتوانستیم یک متن خوب برای استند اپ کمدی پیدا کنیم.

محبوب بشری گفت: اینکه خاطره گویی با متن چه فرقی میکند. از چه المانهایی برای خاطرگویی استفاده کنیم که بانمکتر باشد و سبب خنده شود. همچنین استفاده از لهجه‎ها معیار خوبی نیست و لهجه را در انتخاب لحاظ نکردیم. بنده معتقدم با این رویکرد این جشنواره تا اینجا کار نمره خوبی گرفته است.

گفتنی است جشنواره استندآپ کمدی رشت از سوم الی ۵ مرداد در سالن شهید انصاری مجتمع خاتم الانبیاء رشت برگزار می‌شود که در روز نخست مهمان ویژه این جشنواره حامد آهنگی خواهد بود.

،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،حسن خسته بند،محمود شکری، ولی داداشی, محمدصادق حسنی, محمدمهدی افتخاری, کاظم دلخوش, منوچهر جمالی, اسدالله عباسی

Share