در همایش مدیریت پسماند شفت عنوان شد

آمار نگران کننده سرطان در گیلان | روزانه غذای ۱۴۳ هزار نفر وارد زباله‎ها می‎شود

محمدرضا محسنی صبح امروز در همایش مدیریت پسماند این شهرستان که در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد گفت: آموزش گام نخست فرهنگ سازی و مدیریت پسماند است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرماندار شفت با اشاره به اینکه با تمام تلاش های انجام شده این شهرستان در ادوار گذشته از غافله توسعه و عمران عقب مانده است افزود: جذب و تخصیص اعتبارات ملی می تواند در بهبود شرایط کنونی موثر باشد.

وی با بیان اینکه پسماند در برخی از کشورها از تهدید تبدیل به فرصت گشته است افزود: مدیریت پسماند و بهره برداری از طلای کثیف نیازمند مشارکت آحاد جامعه است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ سازی نیازمند تکرار است تا به یک الزام عمومی تبدیل شود افزود: نظافت یکی از مفاهیم دینی ماست که باید به یک قرارداد اجتماعی تبدیل گردد.

محسنی با بیان اینکه شفت شهرستانی گردشگری  است و شهرداران و دهیاران باید مدیریت پسماند را جدی بگیرند افزود: داشتن برنامه و راهکار مدون و مستمر در مدیریت پسماند ضروری است.

هر روستایی در گیلان روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم زباله تولید می کند

معاون دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان نیز با اشاره به اینکه کاهش تولید زباله بهترین راهکار مدیریت پسماند است افزود: اقداماتی که در گذشته در این بخش انجام گرفته نتیجه بخش نبوده است و باید مشکلات اجرایی طرح های پیشین مورد بازنگری قرار گیرد.

کاظم یوسفی با بیان اینکه هر روستایی در گیلان روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم زباله تولید می کند افزود: به طور متوسط روزانه  ۷۰۰  تن زباله روستایی در این استان تولید می شود که ۷۰ درصد آن زباله تر است.

وی با اشاره به اینکه سطل های جمع آوری زباله تر در سطح روستاهای باید توسط دهیاران جمع آوری گردد افزود: تفکیک زباله از مبدا و تبدیل زباله تر به کود کشاورزی می تواند یکی از راه کارهای موثر در مدیریت پسماند روستایی باشد.

روزانه غذای ۱۴۳ هزار نفر وارد زباله ها می شود

رییس حفاظت از محیط زیست شفت نیز با اشاره به اینکه میزان آلودگی شیرابه زباله ۲۰ برابر بیشتر از زباله تر است افزود: آمار سرطان در گیلان نگران کننده است.

رضا زمانی با تاکید بر لزوم اجرای تفکیک زباله افزود: روزانه غذای ۱۴۳ هزار نفر وارد زباله ها می شود و این امر نیازمند توجه بیشتر به موضوع پسماند و فرهنگ سازی در این بخش است.

Share