مدیر پایگاه ملی شهرک تاریخی ماسوله خبر داد:

آب ها در ماسوله از آسیاب می‌افتد | بازسازی نخستین آسیاب الگویی

مصطفی پورعلی گفت: مدتی است که مطالعه در زمینه آسیاب های ماسوله آغاز شده و تا پایان امسال، بازسازی نخستین آسیاب الگویی ماسوله به اتمام می رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، مدیر پایگاه ملی شهرک تاریخی ماسوله عنوان کرد: هیچ آسیابی دیگر در استان گیلان وجود ندارد اما برای نخستین بار، بازسازی آسیاب الگویی ماسوله در حال انجام است.

مصطفی پورعلی افزود: مدتی است که مطالعه در زمینه آسیاب های ماسوله آغاز شده و تا پایان امسال، بازسازی نخستین آسیاب الگویی ماسوله به اتمام می رسد.

بنا به اطلاعات موجود، سنگ های آسیاب در جای جای ماسوله حکایت از وجود آسیاب‌های آبی و بادی در این منطقه تاریخی دارد و آخرین آسیاب تا دهه ۱۳۴۰ دایر بوده است.

آسیاب برای خرد کردن انارهای خشک ، رنگرزی و تبدیل گندم و برنج به آرد به کار گرفته می شده است.

مدیر پایگاه ملی شهرک تاریخی ماسوله در ادامه اظهار کرد: امسال از محل اعتبارات ملی ماسوله شش میلیارد ریال برای مرمت ، عمران و همچنین مطالعه و پژوهش در نظر گرفته شده است.

به گفته پورعلی، همچنین از محل اعتبارات یادشده بازسازی و مرمت چند ارسی مساجد تاریخی بر اساس الگوی بومی ماسوله به دست استادکاران محلی در حال انجام است.

شهرک تاریخی ماسوله دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این شهرک تاریخی و منحصربفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی ، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است.

موزه مجموعه پایگاه‌ میراث فرهنگی ماسوله گیلان جزو موزه های برتر در بخش موزه‌های دولتی کوچک است. موزه مجلس شورای اسلامی، موزه حمام علی‌قلی آقا اصفهان، موزه کاخ رامسر و موزه خلیج‌فارس نیز از دیگر موزه های برتر این بخش هستند.

ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

Share