مزیت های ویژه مجتمع بندری کاسپین برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی صنایع دریایی و کشتی سازی

رستگاری با تجزیه و تحلیل گزارش تحلیلی اتحادیه اروپا در خصوص نقش اقتصاد دریا محور و اقتصاد اقیانوسی در اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۳۰ میلادی توسعه دریا محور را از الزامات توسعه ملی ایران اسلامی ارزیابی کرد و گفت: در این میان توجه به وجود پس کرانه مناسب و الزامات و استانداردهای آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این امر در مجتمع بندری کاسپین قابل احصاء می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دریادار دوم امیر رستگاری معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس سازمان صنایع دریایی در حاشیه بازدید نمایشگاه های بین المللی صنایع دریایی، دریانوردی، بنادر و شیلات، صیادی و آبزیان، که به میزبانی این منطقه برگزار شد با بیان اینکه در حال مذاکره برای بهره گیری از ظرفیت های مجتمع بندری کاسپین  به منظور ساخت صنایع کشتی سازی، تعمیر و نگهداری کشتی هستیم، اظهار داشت: مجتمع بندری کاسپین با حوضچه آرامش مناسب ،پسکرانه وسیع و آبخور بالا برای تردد کشتی ها، قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال –جنوب و با تکیه بر مزایا و معافیت های قانونی منطقه آزاد انزلی از مزیت های  ویژه و ظرفیت مناسبی برای برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی به ویژه  طراحی و ساخت تأسیسات کشتی سازی، تعمیر و نگهداری کشتی ها است.

دریادار دوم امیر رستگاری، قرار گرفتن ایران در جوار سه تنگه دریایی مهم بین المللی، اقیانوس هند که سه قاره را به یکدیگر پیوند می دهد، تسلط ما بر جریان انرژی بین المللی و قرار گرفتن کشورمان در کریدورهای شمال جنوب، شرق به غرب و کریدور جدید جاده ابریشم قرن بیست و یکم را از ظرفیت های بسیار مهم ایران جهت بهره گیری اقتصادی عنوان کرد و اظهار داشت: با ایجاد پس کرانه های مناسب می توان به عنوان مرکز و هاب کریدور شمال جنوب و شرق به غرب، در ترانزیت بین المللی به ایفای نقش پرداخت و با عنایت به مزایا و معافیت های قانونی، به عنوان بستری مناسب برای توسعه و رشد فعالیت های اقتصادی ، تجاری ، تولیدی، تبدیلی  و کسب و کار در حوزه سرزمینی و تعمیم آن به کشور، نقش مناطق آزاد و به ویژه منطقه آزاد انزلی در این موضوع، مهم ارزیابی می شود.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس سازمان صنایع دریایی، آمادگی سازمان متبوع خود برای بهره گیری از توانمندیهای واحدهای تولیدی فعال در حوزه های ساخت تجهیزات مرتبط با صنایع کشتی سازی را اعلام کرد و افزود: در صورت ایجاد مرکز ساخت، تعمیر و نگهداری کشتی و شناورهای تجاری و لجستیکی در مجتمع بندری کاسپین نه تنها به ظرفیت شهرک های صنعتی استان گیلان و حتی مازندران توجه خواهیم کرد بلکه زمینه اشتغال مناسبی پدید می آید، که برای نیل به این اهداف نیازمند همکاری و تعامل دستگاه های اجرایی به منظور توسعه صنایع مرتبط با دریا خواهیم بود.

وی با تجزیه و تحلیل گزارش تحلیلی اتحادیه اروپا در خصوص نقش اقتصاد دریا محور و اقتصاد اقیانوسی در اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۳۰ میلادی توسعه دریا محور را از الزامات توسعه ملی ایران اسلامی ارزیابی کرد و گفت: در این میان توجه به وجود پس کرانه مناسب و الزامات و استانداردهای آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این امر در مجتمع بندری کاسپین قابل احصاء می باشد.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس سازمان صنایع دریایی با اشاره به اینکه سه عامل ثبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی سه رکن اساسی برای حضور سرمایه گذار محسوب می شود به بیان ضرورت های تقویت زیرساخت های بندری و ترانزیتی کشور پرداخت و افزود: کشورمان در حساس ترین نقطه جهان قرار گرفته، نقطه ای که به زعم استراتژیست ها کلید هفت دریا در آن مستقر است در نتیجه باید به دنبال بهره گیری و فعال سازی ظرفیت هایی ژئواستراتژیک کشور بود.

وی به بیان گزارشی از عملکرد سازمان متبوع خود در زمینه دست یابی به خودکفایی در طراحی و ساخت انواع شناورها و به ویژه در  زمینه موتورهای دیزیل پرداخت و گفت: یکی از مهمترین چالش های پیش روی توسعه اقتصاد دریایی و صنایع کشتی سازی ما مباحث بانکی و عدم پشتیبانی نظام بانکی با اخذ سود از وام های اعطایی است که باید در این زمینه راهکاری اندیشه شود و علاوه بر اخذ اعتبارات لازم با سود ۲ تا ۳ درصد از صندوق توسعه ملی با حمایت دولت محترم، زمینه های لازم برای جذب فاینانس بین المللی را فرآهم نمود.

Share