نمایندگان در جلسه شورای اداری گیلان

۲۲ کشور شمالی و جنوبی متقاضی خط ریلی آستارا هستند

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۲ کشور شمالی و جنوبی متقاضی خط ریلی آستارا هستند و کشورهای متقاضی در تعهدات شان به خوبی عمل کردند ولی ما از تعهدات‌مان عقب مانده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، ذبیح‌الله نیکفر، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در جلسه شورای اداری استان، با اشاره به مشکلات چای اظهار کرد: مصرف چای خارجی در ادارات زنگ خطر برای تولید ملی است.

وی افزود: شنیده شده حتی در برخی مواقع فاکتور چای  خارجی می‌گیرند ولی چای خارجی به مصرف می‌رسد که مستندات آن ارائه خواهد شد.

نیفکر با باین اینکه کارخانه سیمان سبز دیلمان نیز مشکلاتی دارد که نیازمند حمایت است، گفت: توسعه خط ریلی رشت به قائم شهر و همچنین احیای تالاب انزلی که رسوبات آن به رودخانه‌ها و مزارع رسیده، از جمله درخواست‌های مردم است.

مدیران ما یک ریال از اعتبارات عمرانی ۹۶ را دریافت نکرده‌اند

در ادامه محمود شکری، نماینده مردم تالش و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با گذشت بیش از سه ماه از سالجاری هنوز قانون بودجه در استان اجرایی نشده، مدیران ما یک ریال از اعتبارات عمرانی ۹۶ را دریافت نکرده‌اند و پروژه‌های ما فعال نیست.

وی با بیان اینکه صرفا مصوبات برای مردم کاری از پیش نمی‌برد، افزود: تحقق درآمد یعنی پروژه‌های ما پیشرفت داشته باشند، بیش از ۸۰ درصد پروژه‌های سال ۹۵ متوقف شده‌اند. آمایش سرزمین در استان نداریم که سرمایه گذار رجوع کند.

شکری گفت: گیلان باید از اقتصاد جنگل که اقتصاد ملی است بهره مند شود در صورتی که در سال ۹۶ این امر متوقف شده است.

وی ادامه داد: بیشترین بارش باران را در گیلان داریم اما بارا مهار نمی‌شود، سد شفارود که فاینانس خارجی دارد به دلیل مسائل زیست محیطی متوقف شده است.

مافیای برنج به دنبال افزایش واردات هستند

محمدصادق حسنی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در گیلان ۱۵ میلیارد مترمکعب بارندگی داریم که ۶ میلیارد مترمکعب آب شیرین مستقیم وارد دریا می‌شود و ۲ونیم میلیارد مترمکعب هم به مزارع می‌رسد.

وی افزود: با توجه به این آمار بارش باران در گیلان، در برخی مناطق مجبور به جیره بندی آب هستیم. مافیای برنج به دنبال افزایش واردات هستند،وقتی گیلان ۷۰۰ هزارتن تولید برنج دارد با یک حرکت طی یکسال می‌تواند به خودکفایی برسد.

بحران اشتغال جوانان را دریابیم

در ادامه حجت‌الاسلام افتخاری، نماینده مردم فومن در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: توسعه اقتصادی گیلان، توسعه همه شهرها را در پی دارد.

وی افزود: اگر همدلی باشد همه استان بهره کافی را می‌برند، باید هدفمان رفع مشکل واحدهای صنعتی و اقتصادی استان باشد.

حجت‌الاسلام افتخاری با تاکید بر اینکه ، گفت: نداشتن فکر درست اجتماعی حلقه مفقوده اشتغال است.

۲۲ کشور شمالی و جنوبی متقاضی خط ریلی آستارا هستند

غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی امروز در شورای اداری استان گیلان که با حضور رئیس قوه مقننه برگزار شد، اظهار کرد: مردم گیلان در دفاع از کشور چیزی کم نگذاشتند، در انتخابات اخیر هم گیلان رتبه سوم مشارکت و همچنین رای به رئیس جمهور منتخب را داشت.

وی افزود: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در ۱۳ فصل، گیلان از حیث ساختارهای فضای کسب و کار رتبه بالایی کسب کرده اما حمایت‌های ملی و تسهیلات ارزان قیمت از طرف بانک‌ها کم است و نباید مورد بی مهری قرار گیرد.

نماینده مردم رشت گفت: ۲۲ کشور شمالی و جنوبی متقاضی خط ریلی آستارا هستند و کشورهای متقاضی در تعهدات شان به خوبی عمل کردند ولی ما از تعهدات‌مان عقب مانده‌ایم.

جعفرزاده تصریح کرد: روزانه بالغ بر هزار تن زباله در استان تولید می‌شود، علی‌رغم همه درخواست‌ها، هیچ تدبیری اندیشیده نشده است.

در ادامه مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ابریشم گیلان برای عده‌ای که در دستگاه‌های دولت نفوذ دارند، منفعت دارد.

وی افزود: تعرفه واردات ابریشم در سال ۸۱، ۱۵۰ درصد بوده و الان به ۱۵ درصد رسیده است.

توسعه محدوده منطقه آزاد

در ادامه منوچهر جمالی، نماینده مردم رودبار در مجلس گفت: با مدیریت منابع آب استان می‌توانیم در آینده اشتیاق مهاجرت به گیلان از دیگر استان‌ها را داشته باشیم واین امر نیازمند اختصاص اعتبارات ملی است.

وی خواستار توسعه محدوده منطقه آزاد در شهرستان رودبار شد.

سازمانی برای احیای تالاب انزلی درنظر گرفته شود

حسن خسته بند، نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تالاب انزلی ۱۶ هکتار است که سالانه ۵۰۰ هزار تن رسوب وارد تالاب می‌شود.

وی افزود: سالیانه ۴۰ میلیون توریسم وارد گیلان می‌شود لذا با توجه به موقعیتی که تالاب دارد انتظار می‌رود تشکیلات یا سازمانی برای احیای تالاب انزلی درنظر گرفته شود زیرا این موضوع بیش از ۱۷ سال طول کشیده و تبدیل به کنارگذر شده و از توجیه اقتصادی افتاده است.

نماینده انزلی تصریح کرد: راه آهن قزوین به رشت و رشت به انزلی ۲۵۰ کیلومتر همزمان با خط ریلی اصفهان آغاز شد که راه آهن اصفهان تمام شده است.

تاکنون دولت برنامه ششم را اجرا نکرده است

در ادامه این جلسه محمدحسین قربانی، نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با همت نمایندگان برنامه ششم توسعه تدوین شد و حوزه‌های کشاورزی، آب و راه روستایی هم مورد توجه قرار گرفت اما تاکنون دولت برنامه ششم را اجرا نکرده است که امیدواریم هر جه زودتر عملیاتی شود.

وی افزود: دو سال پی در پی در بودجه اعتباری حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای آبیاری تحت فشار تدوین می‌کنیم ولی گیلان نتوانسته این اعتبار بهره مند شود.

نماینده مردم آستانه در مجلس گفت: متاسفانه هنوز به جهت اینکه در شورای امنیت ملی آب‌های گیلان را جزء آب‌های ملی مطرح نکردیم، نتوانستیم از منابع ملی بهره‌مند شویم.

Share