رییس سازمان صداوسیما:

۲۰:۳۰ وارد حاشیه نشود | این بخش خبری بستر مناسبی برای طنز اجتماعی و سیاسی است

رییس سازمان صداوسیما در بازدید از بخش‌های مختلف معاونت سیاسی تاکید کرد، نگاه ما دوری از اخبار تخریبی است و باید واقعیت را به گونه‌ای به مردم بگوییم و خبری را انتشار دهیم که مخاطب امیدوار شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی صداوسیما، علی‌عسکری در بازدید از بخش‌های مختلف این معاونت و هنگام بازدید از خبرگزاری صداوسیما، اداره کل پخش اخبار صدا و پخش اخبار سیما با اشاره به اهمیت توجه به اخبار فرهنگی و اجتماعی گفت: افزایش بسته‌های خبری در حوزه فرهنگی و اجتماعی می‌تواند نگاه مخاطبان را به این موضوع متوجه کند که این حوزه برای رسانه ملی اهمیت دارد.

وی ضمن قدردانی از خبرنگاران بخش‌های سیاسی این خبرگزاری اظهار کرد: خبرگزاری صداوسیما باید در جایگاهی قرار بگیرد که اولین منبع خبری محسوب شود و از این پس هر مشاهده به مثابه یک خبر باید ثبت شود.

رییس رسانه ملی با تاکید بر افزایش سرعت خبررسانی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: خبرنگاران رسانه ملی همچون گذشته ضمن رعایت دقت و صحت یک خبر باید اولویت را به سرعت در انتشار خبر اختصاص دهند.

اهمیت خبر در حوزه های اقتصادی

علی‌عسکری با اشاره به اهمیت خبر در حوزه‌های اقتصادی و اصناف و توجه به نیاز مخاطبان در این حوزه گفت: اهمیت اصناف در اقتصاد باید در خط خبری رسانه ملی دیده شود؛ چرا که ورود به حوزه اشتغال در گرو توجه به اصناف و مشاغل مختلف است.

وی افزود: تاکید ما توجه به شعار سال و پوشش اخبار در حوزه تولید و اشتغال است. رسانه ملی با تشویق مردم به خرید کالای ایرانی می تواند سهم مهمی در تحقق شعار سال داشته باشد.

رییس صداوسیما خبرنگاران حوزه اقتصادی را ملزم به تهیه بسته‌های خبری برای تشویق مردم به خرید کالاهای ایرانی دانست و گفت: بخشی از این رفتار به هویت ایرانی مربوط می شود و شما می توانید با آگاهی بخشی و تهیه گزارش های جذاب در حوزه های مختلف اقتصادی هویت ایرانی را در کنار اقتصاد مقاومتی معنا ببخشید و مخاطبان را به هویت ایرانی و اسلامی شان واقف کنید.

رصد و پیگیری مستمر اخبار

علی‌عسکری با تاکید بر رصد و پیگیری اخبار به طور مستمر گفت: بیشترین بخشی که من در رادیو و تلویزیون می‌شنوم و می بینم بخش های مختلف خبری است و علاوه بر رصد اخبار ساعت ۱۴ همواره دو بخش خبری ۲۰:۳۰ و ۲۱ را مشاهده می‌کنم. با این حال اولویت من در پیگیری اخبار ابتدا خبر سیاسی و پس از آن اخبار اقتصادی است. ضمن اینکه اخبار فرهنگی و اجتماعی و فناوری‌های روز را نیز پیگیری می‌کنم.

رییس رسانه ملی با تاکید بر این نکته که خبر باید قرین واقعیت باشد تا به موقع اثرش را روی آحاد جامعه نشان دهد، تصریح کرد: برخی اخبار ممکن است بازخورد منفی در جامعه داشته باشد و ما باید برخلاف فضای مجازی که تعهدی به محتوای خبر در آن دیده نمی‌شود، متعهدانه خبر سازنده را در اختیار مخاطب بگذاریم.

وی افزود: نگاه ما دوری از اخبار تخریبی است و باید واقعیت را به گونه‌ای به مردم بگوییم و خبری را انتشار دهیم که مخاطب امیدوار شود. در این صورت است که این مخاطب به ما وفادارخواهد ماند ومنبع خبری دیگری را برنخواهد گزید.

علی‌عسکری در ادامه اظهار داشت: مسلما در انتشار برخی اخبار برخی از دستگاه‌ها ما را برنمی‌تابند و برخی از احزاب و جریان‌های فکری از ما انتقاد می‌کنند در حالی که ما باید واقعیت را منتشر کنیم و نمی‌توانیم به میل یک فرد یا جناح خبر را تغییر دهیم.

۲۰:۳۰ وارد حاشیه نشود

رییس رسانه ملی با اشاره به ویژگی های بخش خبری ۲۰:۳۰ ضمن تشکر از رویکرد این بخش خبری گفت: قبلا این بخش را با بسته های خبری جذاب و البته آمیخته به طنز می‌شناختیم ولی گاهی می بینیم این بخش وارد حواشی شده که باید این رویه تغییر کند.

وی ادامه داد: این بخش خبری بستر مناسبی برای طنز اجتماعی و سیاسی است و باید به دور از هر نوع سیاه نمایی، اخبار را از زاویه ای متفاوت رصد کنید، در این صورت همه جناح ها و دستگاه ها دوست دارند خبرشان در این بخش منتشر شود.

وی افزود: چنانچه بتوانیم و با لحنی خودمانی و باورپذیر رویدادها را رصد کنیم و انتشار دهیم آن وقت در قله خبر رسانی قرار گرفته ایم.

اعتماد مردم به صداوسیما

رییس رسانه ملی با اشاره به تصویر صداوسیما در ذهن مردم گفت: صداوسیما باید محل رجوع مردم در حوادث و سختی ها و شیرینی های زندگی‌شان باشد. خوشبختانه آمارها نشان می دهد که این اعتماد وجود دارد اما باید به شکلی با مخاطبانمان در ارتباط باشیم که آنچه آنان دوست دارند ببینند را در تصویر و صدای ما پیدا کنند.

وی ادامه داد: مخاطبان باید نیازهای روحی شان را در رسانه ملی پیدا کنند و اگر ما بتوانیم این نیاز فکری و روحی را برآورده کنیم حتما موفق خواهیم بود.

علی‌عسکری در ادامه با اظهار امیدواری از ارتقای کیفی بخش های خبری گفت: افزایش بسته های خبری جذاب در کنار افزایش گزارش های زنده، رسانه ملی را به یکی از مطمئن ترین و قابل اعتمادترین رسانه ها برای مخاطبان تبدیل خواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت فضای مجازی در دنیای خبر بویژه خبر سیاسی اظهار کرد: اکنون تمام رسانه‌های دنیا از جمله ما سوار موجی هستیم که سبب شده بی توجه به فضای مجازی نباشیم.

وی تاکید کرد: امروزه تعریف خبررسانی و خبرگزاری ها در برودکست و برودبند تغییر کرده است و می بینید که امروز شما فقط برودکست نیستید و مانند یک برودبند عمل می کنید و این از ویژگی های خبری جهان امروز است.

علی‌عسکری افزود: تلاش ما بر این است که عقب ماندگی را در فضای مجازی جبران کنیم و از این رو اکنون هم خبرگزاری صداوسیما و هم باشگاه خبرنگاران جوان تلاش کرده اند در این عرصه از رقبای خود عقب نمانند. با این حال هوشیاری انها برای حضور در این فضا قابل مشاهده است و امیدواریم بیش از این در این عرصه دیده شوند.

اداره کل پخش اخبار صدا، اداره کل پخش اخبار سیما، استودیوی خبر ۲۰:۳۰ و رژی خبر سیما از بخش‌هایی بودند که دکتر علی‌عسکری به همراه مدیران خبر از آن بازدید کرد.

در پایان این دیدار، وی ضمن گفتگو با مجریان، اعضای تحریریه خبر و سردبیران خبر، افطار را در میان اهالی خبر صداوسیما صرف کرد.

Share