مردم را وسط بیاوریم

یادداشت ثابت قدم به مناسبت سالروز واقعه هفتم تیرماه

حالا که در سرمایه اقتصادی محدود هستیم روی سرمایه اجتماعی باید تکیه کنیم آنهم در جایی که سرمایه اجتماعی پایین است یعنی مردم را وسط بیاوریم آنهم در عرصه های عمومی فضاهای شهری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کانال حامیان دکتر ثابت قدم یادداشت شهردار سابق رشت را بمناسبت سالروز واقعه هفتم تیرماه منتشر کرد.

در این یادداشت که با انتشار تصویری از دیدار با آیت الله هاشمی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام همراه بوده، آمده است:

روبه روی دانشگاه تهران کتاب عالیجناب سرخپوش را دیدم به یاد دوران کارشناسی ارشد سال ١٣٧٨ و انتقادات رادیکال و توام با نفرت نسبت به چهره های سیاسی افتادم .مرحوم هاشمی که امروزه در اوج محبوبیت است،میدانست که حوادث قبل و بعد از انقلاب منجمله ترورها،شش تیرها،هفت تیرها و … و حتی پس از آن تا زمان فوت میگذرند،آنچه میماند مردم و کیفیت زندگی شان در این نظام و کشور است .مردمی که میبایست در شهرها و روستاها شاد و انسان محور زندگی کنند.برای رسیدن به این هدف تغیرساختارها دراز مدت و سخت است اما تغییر رویه ها و رویکردها امکانپذیر تر است .همانند عرصه عمومی که میگویند اصلاحات فرهنگی عامل میخواهد آن هم در یک شهر ،مدیر شهری است. یعنی شهرِ شادی که ایجاد فضاهای شهری دلیل شاد شدن آن است.تجربه کشوری کوچک مثل بوتان نشان می دهد که شادی لزوما ارتباط مستقیم با رشد اقتصادی ندارد.با تزریق پول مردم از زندگی شان الزاما رضایت پیدا نمیکنند .مردم بوتان وقتی فهمیدند نه رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی از حدی نمی تواند بیشتر برود به این نتیجه رسیدند که با ایجاد یک جامعه شاد احساس رضایت مردم از زندگی را بالا ببرند. تزریق کردن پول تمامی ندارد، آری اگر پول برای یکسری از طبقات دهک های پایین تبدیل به کار شود تا ماهی ندهیم و ماهیگیری یاد بگیرند چرا!حالا که در سرمایه اقتصادی محدود هستیم روی سرمایه اجتماعی باید تکیه کنیم آنهم در جایی که سرمایه اجتماعی پایین است یعنی مردم را وسط بیاوریم آنهم در عرصه های عمومی فضاهای شهری. به جای اینکه فقرا را علیه ثروتمندان بشورانیم و اخلاق “بگم””بگم”یادشان دهیم، به آن ها بیاموزیم که از داشته های خودشان رضایت داشته باشند. ما باید تواضع را و نه”زیاده خواهی”را ترویج دهیم که نتیجه اش میشود شعارهای پوپولیستی و فرهنگ صدقه ای.
در همان کشور بوتان برای تحقق این امر وزارت شادی درست کردند .در مدیریت شهری به عنوان مسئول شادکامی، در اداره ی شهر می‌بایست جشن و شادی مسئله شود که برنامه هایی برای آن تدوین شده،آن هم در گیلان و رشت که طبیعت، هویت مردم و همه ی آیتم های مرتبط را دارد. شهر به جای تخلف ساختمانی نظام درآمد و هزینه اش باید در فرهنگ و هنر و ایجاد فضاهای عمومی شهری بچرخد که این امر اساس بازآفرینی شهری است که سبب احساس تعلق به شهر می شود و مشارکت عمومی مردم را به عینیت تبدیل میکند. به شخصه آنچه از کتب و اطلاعات در اختیار و دیدارهای مستقیم مرحوم هاشمی رفسنجانی آموختم و سعی کردم بکار گیرم سیاست منتج به عقلانیت، عملگرایی و کیفیت زندگی بود و نه هیجان، افراط و تفریط و فکر بی عمل.
روح امام و شهدا و آیت الله هاشمی شاد و عزت مستدام برای رهبری و بازماندگان هفت تیر آرزومندم.

سیدمحمدعلی ثابت قدم
٧ تیرماه ١٣٩۶

Share