علی منتظری مطرح کرد:

گیلان قطب سرمایه‌گذاری می‌شود | تولید با ظرفیت پایین مشکل صنایع استان است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: از دیگر مشکلاتی که صنایع استان نسبت به صنایع کشور دارد تولید با ظرفیت پایین است

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان درنشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه رسانه ها همیار صنعت هستند، گفت: میتوانم به جرات بگوییم که بسیاری از اتفاقاتی که در بخش صنعت می افتد بر اثر پیگیری هایی است که رسانه ها انجام داده اند(گزارش تصویری)

علی منتظری با همواره در هفته صنعت و معدن از واحدهای بدون مشکل و فعال بازدید بعمل می آمد تصریح کرد: امسال رویکرد تغییر یافته و اصحاب رسانه از ایران برک و ایران پوپلین بازدید کردن تا در جریان مشکلات قرار بگیرند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی واحدهای صنعتی و تولیدی وام های متعددی گرفتند و توان بازپرداخت آن را ندارند و عملا کاری از دست دولت و بانکها بر نمی اید و فقط میتوانیم شرایط موجود را برای این واحدها حفظ کنیم.

منتظری با بیان اینکه بعضی از واحدها مثل ایران برک دارای امتیازهایی هستند گفت: این امتیاز شامل قرار گرفتن واحد صنعتی در شهر است و زمینشان دارای ارزش افزوده خواهد بود و همه این مسائل را لحاظ می‌کنیم تا سرمایه گذار جدیدی وارد عرصه شود وگرنه مدیران فعلی نمی‌توانند با این روند مسیر را ادامه دهند.

راه نجات صنعت، اقتصاد مقاومتی است 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان یادآور شد: وجود رکود و تورم در گذشته سبب شده بود که صنعت در ایران کند شود و اگر بازار رونق پیدا کند همه واحدها شروع به تولید خواهند کرد.

منتظری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید راه نجات صنعت را اقتصاد مقاومتی می‌داند افزود: تنها با این روش میتوان صنعت ایران را نجات داد.

وی با بیان اینکه گیلان در کشور از لحاظ مبلغ پرداخت تسهیلات و تعداد واحدهایی که تحت پوشش قرار گرفتند مقام سوم را بدست آورده است، یادآور شد: با توجه به اینکه گیلان از نظر صنعتی جز سه استان نیست اما این اتفاق با همکاری و هم افزایی همه دستگاه‎ها انجام شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه در استان استعداد بالقوه وجود دارد که عملا به بالفعل تبدیل نشده است، گفت: قبل از دولت یازدهم در زمینه صنایع سلولوزی حرفی برای گفتن نداشتیم اما اکنون استان گیلان قطب صنایع سلولوزی شده است و همین افتخاری بزرگ است که نصیب گیلان شده است که انشالله اثر آن را در سالهای آتی مردم خواهند دید.

منتظری با بیان اینکه به دنبال ساخت شهرک سلولوزی و شهرک مبل هستم تصریح کرد: این کار سبب ایجاد اشتغال میشود و هم اینکه بسباری از صنایع پایین دستی را همراه خواهد کرد. در صنعت سلولوزی بیش از یک میلیون متر مربع ظرفیت ایجاد شده و همچنین در صنعت فولاد، دارویی و غذایی نیز جزو استان های مطرح هستیم.

وی با اشاره برخی نقل قول ها مبنی بر اینکه صنعت در گیلان تعطیل است گفت: این چنین نیست و ملاک شهر صنعتی نیست چون یک سوم از واحدهای صنعتی در انجا حضور دارند  البته سیاست کلی ما منتقل کردن همه واحدها صنعتی به شهرک صنعتی است.

منتظری افزود: گیلان از لحاظ صنعتی رتبه ۱۲ و ۱۳ کشور را دارد و سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ثبت شده داشتیم.

گیلان قطب سرمایه گذاری می‌شود

به گفته این مسئول راه آهن امتیاز بزرگی در جذب سرمایه گذاری است و گفت: بنده به شما قول خواهم داد که با راه اندازی راه آهن، استان گیلان در چند سال آینده قطب سرمایه گذاری کشور خواهد شد. گیلان یک استان مرزی است و صادرات باید در سال دو برابر باشد اما اقتصاد در کشور ما ارتباط مستقیم با روابط سیاسی دارد.

منتظری اظهار داشت: برای اولین بار شکایت ارزان فروشی داری . همیشه بحث بازار دو سویه است. فرهنگ مصرف را باید در جامعه به وجود بیاریم و همه چیز را نباید از دولت بخواهیم. باید خودمان اگر جایی تخلف صورت میگیرد پیگیری کنیم و به گوش مسوولین برسانیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۳۰۰ هزار بازدید صورت گرفته است و همچنین بیش از ۱۵ هزار مورد پرونده تشکیل شده و تخلفات صنفی صورت گرفته است.

 گیلان دارای خلا بیکاری است

منتظری در مورد اشتغال گفت: گیلان دارای خلا بیکاری است و با اشتغالهای کم این خلا پر نمیشود باید جهشی در این زمینه صورت گیرد تا کار مثمر ثمری در بخش اشتغال دیده شود.

این مسئول یادآور شد: یکی از مشکلات نبود نظام مهندسی در سازمان صنعت و معدن است زیرا مشکلات کنترل و کیفیت را باید نظام مهندسی صنعت برطرف کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که صنایع استان نسبت به صنایع کشور دارد تولید با ظرفیت پایین است و تمام تلاش خودمان را انجام می‎دهیم تا هر واحد به اندازه ظرفیت خود تولید انجام دهد.

وی گفت: اخرین آماری که در صنایع سنگین وجود دارد نشان دهنده این است که در مصرف برق شاهد افزایش ۲۳ درصدی هستیم و این از افزایش نتولید دارد.

تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی گیلان

منتظری در پاسخ به سوالی درباره مشکلات ایجاد شده توسط کارخانه سیمان دیلمان گفت: استان گیلان از لحاظ مواد اولیه تولید سیمان بسیار غنی است و جز استانهای تولیدکننده سیمان مطرح هستیم. سیمان دیلمان تاسیس شد اما جاده دسترسی به آن تعریض نشد و مردم با مشکل مواجه شدند و در حال حاضر سعی بر این داریم که این مشکل را برطرف کنیم.

وی همچنین در مورد نظارت بر اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی گفت: از ۴ ماهه گذشته کارگروهی با عنوان کارگروه نظارت و بازدید با حضور نمایندگانی از استانداری، بانک عامل، سازمان صنعت و معدن و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در پایان اظهار کرد: ۲۶ تیر ماه از واحدهای نمونه صنعتی گیلان با حضور مسوولین کشوری در سالن بانک کشاورزی تقدیر خواهد شد.

 

Share