در یکصدو نود و پنجمین جلسه شورای شهر رشت مطرح شد:

گلایه از استخدام بی‌ضابطه در شهرداری | مدیران ضعیف را عوض کنید

مسعود کاظمی پرداخت معوقات پیمانکاران و کارکنان را ضروری خواند و تاکید کرد: اولویت سرپرست شهرداری، پرداخت حقوق معوق باشد. برخی از نیروهای اجراییات ۱۱ ماه است که حقوق نگرفته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در یکصدو نود و پنجمین جلسه شورای شهر رشت، سرپرست شهرداری از وضعیت مالی و درآمدی شهرداری رشت گزارشی ارایه داد.

آخرین وضعیت بدهی های شهرداری گزارش شود

پس از پایان توضیحات سرپرست شهرداری،  رئیس شورا از جمشید پور خواست تا آخرین وضعیت بدهکاری شهرداری و مطالبات را به شورا گزارش دهد.

مسعود کاظمی پرداخت معوقات پیمانکاران و کارکنان را ضروری خواند و تاکید کرد: اولویت سرپرست شهرداری، پرداخت حقوق معوق باشد. برخی از نیروهای اجراییات ۱۱ ماه است که حقوق نگرفته اند.

وی یادآور شد: شهردار قبلا، مرتب در رسانه ها حرف از بدهکاران ریز و درشت  سخن می گفت ولی هیچگاه به شورا گزارش نمی داد. وی از جمشید پور خواست تا لیست کامل بدهکاران به شهرداری اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با میزان بدهی را بدون انکه رسانه ای شود، به شورا گزارش دهد.

رئیس شورا همچنین در مورد کمبود اتوبوس های خط واحد در شهر گزارش خواست و افزود: اکنون ۲۰ دستگاه اتوبوس فعال است و ۱۰۳ دستگاه هم برای تعمیر به قزوین داده اید  لازم است بررسی کنید اگر قرار است با هزینه سنگین اتوبوس ها در قزوین تعمیر شود، در همین رشت تعمیر گردد.

کاظمی همچنین گفت: برخی اخبار نشان می دهد که ۴۵ نیرو برای جذب به شهرداری تعرفه شده است در این زمینه توضیح دهید که صحت دارد یا خیر.

وی بر پرداخت بدهی پیمانکار مرکز دپوی سراوان تاکید نمود و ابراز کرد: سال گذشته هم تبعات اجتماعی ایجاد شد و  اعضای شورا زیر سوال رفتند. کاظمی در مورد تذکر رئیس کمیسیون بهداشت در مورد قرارداد مطالعاتی در لندفیل سراوان بدون ایجاد تصفیه خانه هم تذکر دادند و تاکید کردند لازم است در این زمینه پاسخ شفاف دهید چگونه چنین قراردادی در دوران شهردار قبل بدون اخذ مجوز از شورا بسته شده است.

مسعود کاظمی همچنین گفت: گویا در یک سال اخیر ۲میلیارد تومان به رسانه ها پرداخت شده است. گزارش دهید این پرداخت ها به چه منظور بوده است. ان هم در حالی که سازمان عمران بخاطر ۵۰ میلیون تومان پول برق کارش معطل مانده است.

کاظمی همچنین گفت: سرپرست شهرداری به گونه ای در مورد مشکلات سازمان ها گزارش می دهد که گویی زیر مجموعه شهرداری نیستند. چرا باید مدیران عامل سازمانها برای دریافت مطالبات خود لابی کنند.

وی در مورد وضعیت نامناسب تاکسی بی سیم هم خواستار ارایه گزارش مناسب از سوی سرپرست شد و تصریح کرد: برای تاکسی بی سیم که ۱۷ میلیون درآمد دارد ۲۲ میلیون پرداخت کرده اید! کاظمی همچنین خواستار توضیح در مورد قرارداد خرید اتوبوس و دریافت تسهیلات از وزارت کشور شد.

رئیس شورا بر نظم و انضباط مدیران مناطق و سازمان ها تاکید کرد و افزود: وقتی مدیری در محل کار خود حاضر نمی شود چگونه می تواند بر امورات مدیریت نموده  و درآمدزایی نماید.

وی همچنین ضمن ابراز تاسف از حادثه اتش سوزی در کسبخ گفت: اعضای شورا در محل حادثه بلافاصله حاضر شدند. وی همچنین گفت: لازم است موضوع بیمه آتش سوزی که شهرداری منازل شهروندان را بیمه کرده است پیگیری نمایید تا بخشی از خسارت حادثه دیدگان پرداخت شود.

تعطیلی کارخانه آسفالت شهرداری بخاطر بدهی

باقری هم گفت: بارها در این چند سال وضعیت بحران مالی شهرداری و وضعیت ماشین های لجستیک شهرداری را تذکر داده ام. برای شورای چهارم اسف بار است که حتی یک دستگاه لودر ندارد اگر بحران ایجاد شود.

عضو شورا گفت: هر وقت از شهردار قبلی گزارش مالی خواستیم، فقط گفت چک دادیم و تا فردا پرداخت می شود. پیمانکارانی داریم که ۱۸ فقره چک بیمه کارکنان را برگشت داده اند. وضعیت کارخانه اسفالت، بدهی های اتوبوسرانی و… تاسف بار است.

وی افزود: کارخانه آسفالت در شهرداری چهارم تعطیل شده و بجای آنکه در روز ۱۵۰ میلیون درآمدداشته باشد، امروز بخاطر بدهی  برق و گاز و عدم تعمیر ماشین ها تعطیل شده است. با این سود چرا کارخانه آسفالت خوابیده است. بدهکاری که برای شورای بعدی گذاشتیم، عدم نظارت ما را نشان می دهد.

افرادی را علیه شهرداری حکم می گیرند که بالاترین پست را دارند

رئیس کمیسیون بودجه  شورا هم گفت: اینکه تا اخرین دقایق کارکرد پیگیر مشکلات شهرداری هستیم، ارزشمند است.

علوی افزود:پروژه آب و خام را از سال اول در کمیسیون های شهرداری بررسی کردیم ولی بعد از ۴سال پروژه ای که برای آن بودجه هم گذاشتیم، متوقف شده و هنوز به شیوه سنتی فضای سبز آبیار می شود.

عضو شورا افزود: پویایی سرپرست در دریافت مطالبات دولتی قابل تحسین است. شهردار قبلی تلاشی برای دریافت مطالبات از وزارت کشور نکرد.

علوی همچنین ضمن انتقاد از جب نیروی بدون ضابطه در سازمان حمل و نقل ابراز کرد: ۸میلیارد تومان برای نیروهای قراردادی سازمان حمل بار در سال گذاشتیم که هیچ کاری هم نمی کنند. برای ۷۵ راننده اتوبوس و بازرس خطی که عملا کارایی هم ندارد، بودجه گذاشته ایم. اکنون برخی از این بازرس ها در حوزه اداری وارد شده اند و برخی توسط مدیران شما پاراف خلاف می گیرند! و با شکایت از شهرداری، نیروی رسمی هم می شوند. و بار هزینه اضافی بر شهرداری تحمیل می شود. تخلفات اداری که صورت می گیرد و مرتکبین این تخلفات در سیستم شهرداری بالاترین پست را دارند.

وی گفت اگر عضو شورایی لیست نیرو داده برای استخدام، لطفا رسانه ای کنید و به استانداری هم گزارش دهید.

علوی گفت: یک بام و دو هوا نمی شود برخورد کرد. در رسانه ها اعلام می کنیم که عزل و نصبی در دوران سرپرستی صورت نگیرد و با لابی گری دستور عزل و نصب می دهیم!

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: حداقل ۸ ماه است از حوزه اداری و مالی شهرداری گزارش صحیحی به شورا نرسیده است آیا از معاون شما دستور ترک تشریفات برای واگذاری تبلیغات داده شده است. جوانی که در کردستان ثبت اختراع کرده چرا باید در رشت با ترک تشریفات تبلیغات شهری بگیرد!

علوی ابراز کرد: اگر شورا با دلایل مکفی شما را سرپرست انتخاب کرده، انتظاراتی هم از شما دارد اما اگر قرار باشد، باقی مانده سیستم قبلی همچنان به تخلفات خود ادامه دهند،  شهرداری دچار مشکل می شود.

فرمانداری نسبت به حادثه آتش سوزی کوتاهی کرده است

فاطمه شیرزاد نیز گفت: سرپرست شهرداری می باید به امورات جاری نظارت کند هرچند در این مدت در انجام وظایف  کوتاهی نکرده است، اما مدیران شهرداری می باید با جمشید پور همکاری کرده و تکروی نکنند.

عضو شورا افزود: ناهماهنگی در بدنه شهرداری در سطح مدیران مناطق و سازمانها زیاد  دیده شده و نارضایتی مردم بالا رفته و ما به عنوان عضو شورا باید نظارت بیشتری داشته باشیم.

وی بر تقویت ناوگان اتوبوسرانی تاکید کرد و افزود: کمبود اتوبوس، مینی بوس و ون در مناطق محروم بویژه مسکن مهر مشهود است بنابراین باید دنبال راهکاری بود.

بی نظمی در حوزه اداری و مالی وجود دارد اگر لازم است مدیران مناطق و سازمانها و مدیران و معاونان اداری و مالی به شورا دعوت شود و تذکرهای لازم برای همکاری با سرپرست به ایشان داده شود، لازم است رئیس شورا پیگیری نماید.

شیرزاد در مورد آتش سوزی و انفجار ۱۶ خانه در محله کسبخ را هم یاداور شد و گفت: مدیران رده بالا نسبت به این فاجعه بی تفاوت بوده است و دیر به محل حادث حاضر شدند باید تکلیف این ۱۶ خانوار مشخص شود. سرپرست امروز از این محل بازدید داشته باشد.

وی تاکید کرد: فرمانداری در قبال این حادثه کوتاهی کرده است. وظیفه فرماندار بود و فرماندار می باید پاسخگوی چنین حادثه ای باشد و نه تنها هیچ مسئولی از فرمانداری در محل حادثه حاضر نشدند بلکه تمام مسئولیت ها را متوجه شهرداری دانستند.

 وی به تذکر معاون رئیس جمهور اشاره نمود و تاکید کرد: اگر مدیری نمی تواند به وظایف خود به خوبی عمل نماید استعفا دهد.

مدیرانی که توان درآمدزایی ندارد، تغییر دهید

رجبی هم گفت: انتخاب ما برای جمشید پور، توانمندی ایشان در رفع مشکلات شهردار قبلی بود. عضو شورا گفت: جمع آوری شهر نت ها و یا اخذ مجوز و دریافت اجاره خواسته شورا از شهردار قبلی بود و از سرپرست انتظار داریم رفع مشکل نماید.

وی بدهی های کلان شهرداری را ناشی از ضعف مدیران شهرداری در کسب درآمد دانست و تصریح کرد: انتظار می رود سرپرست حداقل در واحد مالی همسوسازی های با سرپرست صورت گیرد. لازم است در بخش مالی افراد توانمند را جایگزین نمایید تا کسب درآمد شود.

عضو شورا بر ایجاد درآمد از ساخت و ساز و آرای ماده صد هم تاکید کرد و گفت: با انجام راهکارهای قانونی و نصب بنر با شاخصه های قانونی برای مودیان می توانید از چالش مالی کنونی خارج شوید. در بخش مدیران مناطق نیز لازم است تجدید نظر نمایید. مدیرانی که توان درآمدزایی ندارند، می باید تغییر کنند.

مدیران ضعیف را عوض کنید

مظفر نیکومنش از پیگیریهای سرپرست در برون رفت از مشکلات فعلی تقدیر کرد و گفت: برخی مدیران فعلی هم ضعیف هستند و هم همسو با سرپرست عمل نمی کنند و نه تنها با سرپرست کمک نمی کنند بلکه تلاش می کنند وضعیت را به گونه ای پیش ببرند که وضعیت شهرداری را آشفته نشان دهند. برخی مدیران مناطق و شهرداری بسیار ضعیف هستند برخی از آنها را هم به شهردار قبلی تذکر داده بودیم که توانمند نیستند. از افراد با تجربه و کارامد استفاده کنید تا بتوان توسعه و پیشرفت را دید.

عضو شورا بر پرهیز از آغاز به پروژه های جدید تاکید کرد و گفت: برخی پروژه هایی که قرارداد بسته شده و ضروری نیست متوقف کنید. وضعیت مالی شهرداری بسیار نابسامان است.

وی بر پرداخت به موقع  حقوق معوقه کارکنان هم تاکید کرد و تصریح کرد: لیست برای تغییر وضعیت، به استانداری داده شده برای اعضای شورا مشکل ساز شده و شهروندان فکر می کنند که شهرداری در حال جذب نیروی جدید است لازم است در این زمینه مصاحبه رسانه ای داشته باشید.

در پایان جلسه، رئیس کمیسیون فرهنگی شورا از اجرای ۴۸ساعت مقتل خوانی خبر داد و گفت: در زوهای تاسوعا و عاشورای حسینی به همت سازمان فرهنگی شهرداری، ۴۸ ساعت مقتل خوانی بی وقفه در خیابان سعدی اجرایی می شود.

موسوی روزان همچنین گفت: به یاد شهدای گردان محمد رسول الله و ۱۱۰ شهید این گردان، ۲۸ تیر ماه مراسمی در تازه آباد رشت برگزار می شود.

Share