مدیرکل حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست:

«پلنگ رودسر» تا پایان تابستان رهاسازی می‌شود | پرداخت سریع خسارت حمله به دام‌های محلی+تصاویر

علی تیموری از رهاسازی پلنگ رودسر «آرزو» تا پایان فصل تابستان خبر داد و گفت: در حال حاضر این ماده پلنگ به فضای ۶۰۰ متری منتقل شده و شرایط جسمی به همراه طعمه‌گیری حیوان زیر نظر کارشناسان و پزشکان قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، علی تیموری درباره آخرین وضعیت پلنگ رودسر«آرزو» که هم‌‌اکنون در استان قزوین به سر می‌برد، اظهار کرد: روز شنبه، جلسه‌ای برای تعیین تکلیف پلنگ رودسر با حضور اساتید دانشگاهی، مدیران معاونت طبیعی سازمان در استانها و کارشناسان ذیربط برگزار شد.

وی ادامه داد: پس از برگزاری جلسه مقرر شد تا پلنگ رودسر که در فضایی ۱۰۰ متری در استان قزوین نگهداری می‌شده است، به فضایی ۶۰۰ متری انتقال یافت تا وضعیت جسمی این پلنگ به‌طور کامل مورد بازبینی و توجه جدی قرار گیرد.

 مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر انتقال پلنگ رودسر به فضایی ۶۰۰ متری در استان قزوین انجام گرفته است، تصریح کرد: انتقال به فضای وسیع‌تر به‌ این دلیل است که کارشناسان در روزهای آتی شرایط جسمی پلنگ رودسر، طعمه‌گیری حیوان و وضعیت بهبود او را مورد توجه قرار دهند تا برای رهاسازی که یکی از اولویتها است آماده شود.

به گفته تیموری، کارشناسان دفتر حیات وحش و اساتید دانشگاهی، پلنگ رودسر را در فضای جدید از نزدیک مشاهده کرده‌اند و خوشبختانه این پلنگ رو به بهبود است البته باید این حیوان بیشتر از لحاظ طعمه‌گیری و جسمی مورد آزمایش قرار گیرد تا شرایط او سنجیده شود.

وی با بیان اینکه باید شرایط لازم برای رهاسازی پلنگ رودسر در گیلان نیز مورد توجه قرار  گیرد، گفت: یکی از شرایط حائز اهمیت برای رهاسازی،  دامداران منطقه و جوامع محلی هستند که باید نسبت به دامهای خود و پرداخت خسارتهای به‌موقع و مناسب از سوی بیمه اطمینان کامل یابند که این مهم نیز انجام گرفته است.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بنابر قراردادی که با شرکت بیمه‌ای به امضا رسیده، خسارتهای حمله پلنگ به دام به سرعت پرداخت می‌شود و این شرایط به معنای آن خواهد بود که جوامع محلی و دامداران نیز به فکر حفاظت از پلنگ رهاسازی شده خواهند بود.

تیموری با بیان اینکه رهاسازی پلنگ رودسر«آرزو» یکی از اولویتهای سازمان محیط زیست خواهد بود، اظهار کرد: رهاسازی پلنگ رودسر در صورت فراهم شدن شرایط جسمی و رفع مشکلات همچنین نظر قطعی کارشناسان انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: رهاسازی پلنگ رودسر نهایتاً تا پایان فصل تابستان یعنی تا انتهای شهریور ماه انجام می‌گیرد و در حال حاضر شرایط جسمی او در فضایی ۶۰۰ متری مورد بازنگری است.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: نظر کارشناسان و پزشکان برای رهاسازی پلنگ رودسر ضروری است و این حیوان باید از لحاظ طعمه‌گیری و جسمی تاییدیه لازم را کسب کند.

تیموری اظهار کرد: در حال حاضر پزشکان، حرکات پلنگ رودسر«آرزو» را تحت نظر دارند و مراحل طعمه‌گیری، شکار و شرایط جسمی برای رهاسازی مورد توجه قرار دارد.

وی با بیان اینکه شرایط جسمی پلنگ رودسر رو به بهبود است، تصریح کرد: اطمینان‌بخشی بابت پرداخت خسارت به دامداران محلی، طعمه‌گیری پلنگ رودسر و سلامت جسمی این حیوان موجبات رهاسازی را فراهم می‌آورد.

گفتنی است، بهمن ماه سال گذشته، ماده پلنگ زیبایی در حوالی روستای سجیدان رودسر در تله سیمی مخصوص شکار گراز به دام افتاده و دچار جراحتهای عمیقی شد؛ این حیوان به تهران منتقل شد و دامپزشک مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان با تاکید بر اینکه این پلنگ دچار ضایعه نخاعی برگشت‌ناپذیر شده، معدوم‌سازی و برداشت تخمدان‌های حیوان را توصیه کرد اما اقبال زندگی به این حیوان روی آورد و یک جراح دامپزشک به‌طور داوطلبانه عمل جراحی پلنگ را برعهده گرفت.

پلنگ رودسر که توسط فعالان محیط‌زیست «آرزو» نام گرفته تحت عمل جراحی ستون مهره‌ها قرار گرفت و در حالی که قرار بود معدوم‌سازی و برداشت تخمدان‌های حیوان به پیشنهاد برخی دامپزشکان انجام گیرد، این حیوان دوباره به زندگی بازگشت و پس از چند روز توانست روی پاهای خود بایستد.

اما پس از کش‌وقوسهای فراوان در مورد محل نگهداری پلنگ رودسر ، سازمان محیط زیست با توجیه آماده‌سازی پلنگ برای رهاسازی، تصمیم گرفت این حیوان را بدون توجه قرار دادن نظرات برخی کارشناسان محیط زیست به باغ وحش قزوین منتقل کند.

 جمعی از فعالان محیط زیست در توجیه اینکه نباید حیوان به باغ وحش منتقل شود، تاکید کردند که رهاسازی گونه‌های ارزشمندی که در باغ‌های وحش نگهداری می‌شوند بی‌سابقه است و پلنگ رودسر این بار در تله‌ای جدید به نام باغ وحش گرفتار می‌شود.

در حال حاضر نیز پلنگ رودسر به فضایی ۶۰۰ متری منتقل شده و فعالیتهای جسمی این حیوان زیرنظر قرار دارد تا احتمالاً بنابر نقل قول مسئولان ذیربط این حیوان تا پایان تابستان رهاسازی شود.

Share