وزیر صنعت تشریح کرد

پایان عمر پراید از زبان نعمت‌زاده و جزییات قیمت پژو ۲۰۰۸ 

محمدرضا نعمت‌زاده گفت: برای پژو ۲۰۰۸ هیچ قیمتی اعلام نشده است. هر کسی هم عددی را اعلام کند، عدد درستی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از خبرآنلاین، محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری روز ملی صنعت و معدن اظهار داشت: ما از واحدهای صنفی تولیدی و خدماتی حمایت می‌کنیم و از صنایع قدیمی که نیاز به نوسازی و بازسازی دارند نیز حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به افزایش تولید، افزود: با وجود کاهش ساخت‌وساز، به خاطر تشویق تولیدکنندگان و صادرکنندگان، در زمینه مصالح ساختمانی نیز افزایش تولید نسبت به دو ماهه سال گذشته داشتیم، بنابراین این بخش به دنبال بازارهای صادراتی هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت تولید خودرو نیز عنوان کرد: ۱۴ درصد رشد تولید خودرو نسبت به سه ماهه سال گذشته داشتیم.

نعمت‌زاده ادامه داد: امسال علاوه بر حمایت از صنایع کوچک و متوسط، دو کار جدید هم با کمک بانک مرکزی و ستاد اقتصاد مقاومتی انجام دادیم. نخست حمایت مالی از اصناف که از این تسهیلات برخوردار خواهند شد و دیگر نوسازی صنایع کوچک با هدف افزایش کارایی و بهره‌وری و بهینه سازی مصرف انرژی که درآینده نزدیک ابلاغ خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروز قرار است آخرین اصلاحیه این تفاهم‌نامه را در راستای حمایت از واحدهای صنفی و خدماتی و همچنین نوسازی صنایع امضا کنیم.

ثبات بازار نتیجه عملکرد دولت یازدهم

نعمت‌زاده در پاسخ به این پرسش که در ارتباط با عملکرد بخش صنعت و معدن در دولت یازدهم و مهم‌ترین اولویت دولت دوازدهم چیست؟ تصریح کرد: ایجاد اطمینان و امید به آینده با توجه به این‌که بحث صنعت و معدن یک امر کوتاه‌مدت نیست، از جمله دستاوردهای دولت یازدهم بوده است.

وی متذکر شد: من فکر می‌کنم کاری که انجام شد، هم در رابطه با بازار خود را نشان داد و ثبات بازار را داریم. مردم قبلا دنبال این بودند که قیمت‌ها چه خواهد شد، اما امروز این ثبات وجود دارد. البته هنوز مواردی به خصوص در موادغذایی وجود دارد و تغییر قیمت‌هایی به صورت فصلی و غیرفصلی وجود دارد، اما در رابطه با کالای صنعتی ثبات وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در بخش تولید دنبال افزایش ظرفیت وجود دارد. واحدهای موجود به خاطر امید به آینده، به دنبال افزایش تولید هستند.

به جایی ادغام وزارت خانهها

نعمت‌‌زاده درباره لایحه تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت گفت: اهداف کسانی که تصمیم‌گیری کردند و خود ما هم از ۲۰ و چند سال قبل در ادغام وزارتخانه‌ها شریک بودیم، انسجام در سیاست‌گذاری بود. خوشبختانه امروز این اتفاق افتاده و ۴ وزارتخانه آن زمان تبدیل به یک وزارتخانه شده است.

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم ادغام به جا بوده است. در رابطه با آنچه که در این مدت انجام دادیم، باید بگویم قبل از دولت یازدهم بیشتر تجمیع انجام شده بود. ما هم روی احکام کار کردیم و هم بحث محتوایی. ما کار صنایع و بازرگانی را ادغام کردیم. برای مثال، گفتیم، تولید، صادرات و فروش باید در یک جا قرار گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: به نظر من در این مدت سعی کردیم ادغام را انجام دهیم و نتایج ادغام به تدریج خود را نشان می‌دهد.

محمدرضا نعمت‌زاده درباره نقش صنعت در برنامه اشتغال فراگیر اظهار داشت: با توجه به اهمیت اشتغال، یکی از وظایف ما ایجاد اشتغال در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت است. بعد از اعلام شعار سال البته روی این موضوع دقت بیشتری انجام دادیم.

وی افزود: ما فکر می‌کنیم بیش از ۴۰۰ هزار شغل در سه بخش صنعت، معدن و تجارت در سال‌جاری ایجاد خواهد شد و این نصف اشتغالی است که در کل کشور در برنامه ششم پیش‌بینی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: منتها الزاماتی وجود دارد. ما امیدواریم با کمک نظام بانکی به این سمت نزدیک شویم. برای مثال، قرار است ۶ هزار طرح نیمه‌تمام را تکمیل کنیم. ما سال گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ طرح را تکمیل کردیم.

تکمیل بیش از ۱۹ هزار طرح نیمهتمام در دولت یازدهم

نعمت‌زاده تصریح کرد: بیش از ۱۹ هزار طرح نیمه‌تمام ایجادی و توسعه‌ای در دولت یازدهم تکمیل شد که بیش از ۷۱۰ هزار میلیارد ریال برای آن سرمایه گذاری شد و اشتغال مستقیم برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر ایجاد کرد.

وی متذکر شد: صدور بیش از ۶۳ هزار مجوز برای شروع مراحل سرمایه گذاری که پیش بینی سرمایه گذاری آنها بیش از ۴۶۰ هزار ملیارد تومان و پیش بینی اشتغال آنها بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است، از دیگر گام های برداشته شده در این دوره چهار ساله است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ۱۷۲ طرح برای سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۸.۸ میلیارد دلار مصوب شد که ۵.۵ میلیارد دلار آن بعد از اجرای توافق برجام بود و هم اکنون بیش از هفت میلیارد دلار آن وارد مراحل اجرایی شده است.

جزییات قیمت پژو ۲۰۰۸ 

نعمت‌‌زاده درباره قیمت پژو ۲۰۰۸ گفت: اولا این ارتباطی به وزارتخانه ندارد و یک شرکتی است که محصولات جدید را عرضه می‌کند. خوشبختانه این اولین تولید و سرمایه‌گذاری مشترک است که برای اولین بار در این سال‌ها صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: دو، سه سرمایه‌گذاری مشترک در خودرو انجام شده است. وقتی یک خودرو برای اولین بار به تولید می‌رسد، به طور قطع با تیراژ بالا به تولید برسد. چون نیاز به قطعه‌سازی وجود دارد و ما هم می‌خواهیم از حداکثر استفاده از بخش قطعه‌سازی صورت گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در ابتدا تیراژ تولید کم است و خط تولید دو ماه قبل افتتاح شد. اما تولید رو به افزایش می‌رود. خوشبختانه فرصت مناسبی برای پیش‌فروش وجود داشت. چون متقاضی زیادی وجود داشت، نمی‌شد به صورت نقدی و غیرنقدی صورت گیرد. به همین دلیل آگهی شد.

وی افزود: هیچ قیمتی اعلام نشده است. هر کسی هم عددی را اعلام کند، عدد درستی نیست. قیمت کاذب و یا قیمت مصنوعی نیز قرار نیست روی یک چنین خودرویی بگذارند. قیمت‌گذاری دولتی نیز نخواهد داشت. بیشتر باید تولید شود و با عرضه و تقاضا بازار به تعادل برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره رقم پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ عنوان کرد: بستگی به بازار دارد. آنچه که هدف وزارتخانه است و از شرکت خواستیم، این است که تولید را افزایش دهد. البته این هم بستگی به توان قطعه‌سازان دارد. خوشبختانه قطعه‌سازان فعال شده‌اند.

نعمت‌زاده درباره شورای رقابت تصریح کرد: ما یکی از اعضای شورا هستیم. نظر کارشناسی ما روشن است. خودرو انحصاری نیست. هم تولیدات آن متنوع است و هم واردات آن آزاد است. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که به صورت صوری قیمت بگذاریم و بهترین راه این است که در قالب عرضه و تقاضا قیمت تعیین شود. شورای رقابت در بعضی موارد این موضوع را پذیرفته است. به اشتباه از دولت قبل شورای رقابت وارد قیمت‌گذاری خودرو شد و حالا هم این دوستان سخت‌شان هست که در بخش قیمت‌گذاری ورود نکنند.

وی در همین حال با تاکید بر عدم نقل و انتقال حواله خودرو پژو ۲۰۰۸ گفت: هر کس حواله ۲۰۰۸ خریده سرش کلاه رفته است. برای جلوگیری از تقلب، پژو ۲۰۰۸ تنها به نام کسی که ثبت نام کرده خواهد شد و هر کس حواله خرید سریع برود و پولش را پس بگیرد.

ورود بخش خصوصی در طرحها

وی درباره ۸۰۰ هزار تنی فولاد، متذکر شد: این نمونه طرح‌هایی بود که کاملا راکد بود؛ به خاطر فاینانس و مسایل مالی. چون قرار بود با بودجه دولت انجام شود و چند سالی بود که دولت اعتبار آن قطع شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: راه ما این بود که بخش خصوصی را وارد این طرح‌ها کنیم. البته یک سالی طول کشید، چون شرکت‌ها دولتی بود و بخش خصوصی نیز باید امکانات و پول می‌داشت.

نعمت‌‌زاده گفت: نزدیک به ۲ میلیارد یورو ال‌سی برای این ۷ طرح انجام شد. امروز چند طرح به تولید رسیده است که افتتاح رسمی نداشتیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه آهن اسفنجی که یکی از کمبودهای ما است، دارند تولید می‌کنند. گندله‌سازی سنگان را نیز داریم که تولید آزمایشی آن شروع شده است. یک گندله دیگر نیز در سنگان است که در حال راه‌اندازی است با ۵ میلیون تن ظرفیت تولید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به خام‌فروشی، عنوان کرد: بهترین راه این است که ما سنگ آهن را تبدیل به زنجیره فولاد کنیم و در نهایت فرآورده‌های فولادی خود را صادر کنیم. ما از صادرات مواد خام جلوگیری کردیم به نفع تولید مواد با ارزش‌افزوده بیشتر.

اضافه شدن قطعهسازان ایرانی به زنجیره تولید جهانی

نعمت‌زاده درباره امضای قرارداد ایدرو و رنو اظهار داشت: بهترین است این را از خود ایدرو بپرسید. اما کار دارد پیش می‌رود.

وی افزود: ما در این قرارداد ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری رنو را داریم که در قراردادهای قبلی ۵۰ – ۵۰ بودیم. به همین دلیل نیاز به دقت بیشتری داریم. به خصوص روی صادرات تمرکز داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ما تاکید داریم که حداقل ۳۰ درصد تولید صادر شود. این الزاماتی داریم و ضمانت‌هایی را می‌خواهد.

نعمت‌زاده تصریح کرد: از سوی دیگر، ما از رنو خواسته‌ایم که قطعه‌سازان ایرانی به زنجیره تولید جهانی خود اضافه کند.

وی متذکر شد: ما در گذشته قرارداد با رنو داشتیم مثل ال‌۹۰، اما یک‌چنین شرایطی نداشت. به‌هرحال در قرارداد جدید نیاز به مذاکرات و دقت بیشتری هست. فکر می‌کنم در هفته جاری نیز هیاتی از رنو می‌آید که موضوع را بررسی کنند. قرارداد هم دوطرفه است و باید به تفاهم رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: رنو از طریق یک شرکت خودرو را کامل وارد می‌کنند. ما گفتیم این نیز باید با واردکننده رسمی و زیر بلیط هلدینگ مشارکت رنو و ایدرو به تفاهم برسیم.

نعمت‌‌زاده گفت: گزارش وزارت نیرو حاکی از آن است که مصرف برق صنعتی ۱۰ درصد افزایش یافته است. این نشان از افزایش تولید دارد.

تنوع خودرهای جدید

وی درباره تولید پراید و ادامه تولید آن تصریح کرد: در شروع دولت بیش از ۷۰ درصد تولید ساپیا بود، اما سال گذشته به ۳۴ درصد کاهش یافت و امسال به ۲۸ درصد کاهش خواهد یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ما داریم تنوع خودروهای جدید را بیشتر می‌کنیم و پراید به تدریج کاهش می‌یابد.

محمدرضا نعمت‌زاده اظهار داشت: با استانداردهایی که در سال‌آینده اجرایی خواهد شد، خودبه‌خود پراید از چرخه تولید خارج خواهد شد. ما داریم استانداردها را ارتقا می‌دهیم و با توجه به استانداردهایی که از اواخر سال گذشته اجباری شده است، فکر می‌کنم آخر عمر پراید از لحاظ تولید، آخر ۹۷ خواهد بود.

کارت خرید اعتباری چه می شود؟

وی درباره طرح کارت خرید اعتباری افزود: در مصوبه سال‌جاری اقتصاد مقاومتی خوشبختانه این بند آمده و دوستان ما با همکاران بانک مرکزی، بازنگری در دستورالعملی داشتند که پارسال تهیه شده بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در سال گذشته پیش‌بینی شده که با یک نرخ خاصی واگذار شود و بانک مرکزی خط اعتباری بدهد. اما بانک مرکزی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و این‌که ممکن است باعث تورم شود، از آن خودداری کرد. اما ما در این طرح بازنگری داشتیم که با نرخ جدید باشد و نیز واحدهای تولیدی شرایط خاصی را در نظر بگیرند.

نعمت‌زاده تصریح کرد: فکر می‌کنم این طرح باید مورد تایید قرار گیرد و ما سعی می‌کنیم اجرایی شود.

وی درباره رقم کارت خرید اعتباری متذکر شد: اجازه دهید زمانی که بانک مرکزی آن را اعلام کند، رقم آن نیز مشخص می‌شود.

ادامه دارد…

Share