آخرین تحولات قطر؛

پاسخ ده بندی قطر به شروط سیزده گانه چهار کشور عربی

شب گذشته محمد عبدالله الصباح، وزیر مشاور در امور کابینه کویت، پاسخ قطر به سیزده درخواست کشورهای تحریم‌کننده دوحه را در جده تقدیم عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک، شب گذشته محمد عبدالله الصباح، وزیر مشاور در امور کابینه کویت، پاسخ قطر به سیزده درخواست کشورهای تحریم‌کننده دوحه را در جده تقدیم عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی کرد.

پاسخ ده بندی قطر

پاسخ قطر به درخواست سیزده بندی کشورهای چهارگانه به رهبری عربستان شامل ده بنده به ترتیب زیر است؛

۱. درخواست کاهش سطح روابط دیپلماتیک قطر با ایران در صورت التزام همه کشورهای حاشیه خلیج فارس و اخراج همه ایرانی‌ها از این کشورها عملی خواهد شد.

۲. قطع روابط قطر با ایران از جمله در بخش اقتصادی به شرط اقدام متقابل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات عملی خواهد شد.

۳. تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر به شرط اقدام متقابل همه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در بستن پایگاه های خارجی در کشورهای خود عملی می شود.

۴. قطر هر گونه ارتباط خود را گروه های تروریستی که از سوی سازمان ملل تعیین شده تکذیب و البته تأکید می کند، اخوان المسلمین جایی در این فهرست سازمان ملل ندارد.

۵. قطر اتهامات مطرح در زمینه حمایت مالی این کشور از تروریسم را بدون ارائه دلایل و مدارک روشن رد می کند. ما فقط لیست گروه های تروریستی را که مورد تأیید سازمان ملل است، می پذیریم.

۶. قطر تحویل کسانی را که «پناهنده سیاسی و شخصیت‎های اهل سنت تحت ظلم مقیم در اراضی خود» معرفی نموده، رد می کند.

۷. قطر تعطیلی شبکه های تلویزیون و رسانه‎ای رسمی و غیر رسمی خود را رد می کند؛ اما در صورت تعطیلی العربیه، اسکای نیوز، الحدث و شبکه های مصری، اقدام متقابل خواهد کرد.

۸. قطر تأکید می کند، در امور داخلی هیچ یک از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دخالت نمی کند؛ بر خلاف امارات که در امور قطر و کویت دخالت و علیه آنها اقدام تحریک آمیز می کند. همچنین در امور عمان دخالت اطلاعاتی کرده و در تلاش برای انجام کودتا در این کشور است.

۹. قطر ارتباط خود با برخی مخالفان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و یا حمایت از آنها را رد کرده، ولی ارائه تابعیت قطری به کسانی که تمایل پذیرش آن را دارند، مسأله ای حاکمیتی می داند.

۱۰. قطر درخواست ها در زمینه پرداخت غرامت به کشورهای تحریم کننده را رد می کند و خواستار دریافت غرامت از بابت «اقدامات احمقانه‎ای» است که در حق این کشور طی روزهای اخیر اعمال شده است.
خبرگزاری رسمی قطر گزارش داد، امیر قطر، جوابیه امیر کویت را از طریق خالد یوسف عبدالعزیز الفلیج، مشاور امیر کویت در دیدار روز سه‌شنبه خود با وی دریافت کرد.

بیانیه مشترک چهار کشور عربی در قاهره علیه قطر

پس از آنکه قطر با پایان مهالت ده روزه و دو روزه، به شروط ۱۳ گانه ۴ کشور عربی به رهبری عربستان سعودی را پاسخ منفی داد، امروز(چهارشنبه) مقامات عربستان، بحرین، مصر و امارات در قاهره گردهم جمع شدند و بیانیه ای را در پاسخ به بیانیه ده ماده ای قطر صادر کردند.

در بیانیه مشترک چهار کشور تحریم‌کننده دوحه که عصر چهارشنبه صادر شد، آمده است: قطر باید از حمایت از تروریسم و دخالت در امور دیگر کشورها دست بردارد و باید به مفاد توافق ریاض پایبند باشد.

بیانیه کشورهای تحریم‌کننده می افزاید: پاسخ قطر مایه تأسف است و نشان می‌دهد که این کشور جدی بودن شرایط را درک نکرده است.

در این بیانیه آمده است: رایزنی و نشست بعدی ما در منامه خواهد بود.
کشورهای حاضر در این نشست همچنین از آنچه “مواضع ترامپ در مبارزه با تروریسم” نامیدند؛ و نیز از نقش میانجیگری امیر کویت تقدیر و تشکر کردند.

در بیانیه چهار کشور محاصره کننده قطرکه از سوی وزیر خارجه مصر قرائت شد آمده است که پاسخ قطر در مجموع منفی و بی محتوا بوده است.

 

Share