بهاره رهنما در رشت اظهار کرد:

پاریس ایران، شایستگی بیشتری دارد| آمدن تئاتر به شهرستان‌ها بار فرهنگی خاصی دارد

رهنما با اشاره به اینکه رشت به پاریس ایران معروف است آن را شایسته یک سالن خوب برای اجراهای بیشتر و بهتر دانست.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست خبری تئاتر «آرامش، زن زیبایی ست که شوهر دارد» با حضور بهاره رهنما و عوامل دیگر این نمایش همزمان با اولین اجرای این اثر امروز ۲۰ تیر در پلاتو رادی مجتمع خاتم الانبیا برگزار شد. در این نشست، جمعی از خبرنگاران استان گیلان به پرسش و پاسخ از بهاره رهنما، بازیگر و یکی از نویسندگان نمایشنامه و همچنین امیر حسین آسانی، کارگردان این نمایش پرداختند.

آسانی با ارائه توضیح اولیه در مورد پیشینه اجرای این تئاتر در تهران گفت: از ابتدای سال ۹۶ این کار در تهران به روی صحنه رفت و اکنون ۱۰ روز از پایان اجرای آن در تهران می گذرد. متن کار از انزو کورمن، نویسنده فرانسوی است که خانم رهنما با اقتباس از آن، متنی ایرانی را آماده کردند.

فضای زنانه، ضد مرد نیست

بهاره رهنما در پاسخ به این سؤال که ویژگی های این نوشته چه بود و چرا به سراغ آن رفته است گفت: پیش از این نمایشنامه دیگری از کورمن را کارگردانی کرده بودم و نمی دانستم او یک مرد است. چون حس و حال و فضایی که می سازد زنانه است. منظور از این زنانه، ضد مرد نیست. این را باید مرتب تکرار کنم چون در ایران سال ها است که این دو باهم اشتباه گرفته می شود. کار کورمن با وجود مرد بودنش پر از فضایی است که حس و حال و آرزوها و درنویات زندگی یک زن را به تصویر می کشد. دلیلی ندارد جنگی در کار باشد. همه اینها به این خاطر است که ما زن هستیم و بهتر می توانیم از دنیای خودمان حرف بزنیم.

وجود زنان و کودکان جامعه را خوشحال تر می کند

وی که به واسطه ترجمه های زیبا خادم حقیقت با این نمایشنامه نویس آشنا شده بود از مرد بودن کورمن ابراز تعجب کرد و گفت: آقای آسانی حق انتخاب را به من داد تا از میان نوشته ها یکی را انتخاب کنم. کارهایی که آسانی به عنوان کارگردان در ایران و خارج از ایران به نمایش در آورده است با محوریت زنان و مسائل این گروه اجتماعی است. من معتقدم جامعه با وجود زنان و کودکان می تواند خوشحال تر باشد. متن این کار پس از چندین بار دوباره نویسی بر اساس موتیف های شخصیت زن ایرانی و استفاده از رشته تحصیلی ام که حقوق و جرم شناسی بوده است به متنی ایرانی و بومی تبدیل شده است.

چطور یک زن قاتل می شود؟

این هنرمند تئاتر و سینما در ادامه در مورد علاقه اش به مسائل زنان گفت: کار دیگری که در این اثر کمکم کرد، تئاتر «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» در چند سال گذشته بود که بازسازی زندگی سه زن قاتل بود و من نقش زنی را بازی می کردم که در گذشته های دور، دوست شوهرش را در جزیره کیش کشته بود. در آن داستان هم با اینکه نویسنده نبودم ناچار شدم خیلی تحقیق کنم که چطور می شود یک زن که به نظر ما موجود لطیف و پر از احساس جاودانگی و مادر بودن است مرتکب قتل شود. ذات قتل به گونه ای است که اگر بگویند یک مرد انجام داده برایم آشناتر است.

وی با اشاره به طولانی بودن متن این نمایشنامه بر آشنا نبودن مخاطب ایرانی با فضای اصلی و ارجاعات غربی آن تأکید کرد و گفت: آسانی روح درام ماجرا را قوی می دانست اما آن را برای تماشاچی ایرانی جالب ندیدند و با توجه به معذورات اخلاقی و اجتماعی تلاش شد تا به فضای غربی کشیده نشود.

مسائل اجتماعی و اقتصادی اهمیت تئاتر را به حاشیه رانده است

رهنما در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران پیشکسوت گیلانی در مورد دلایل نابسامانی و مهجور بودن وضعیت تئاتر در ایران، در اولویت بودن مسائل اجتماعی و اقتصادی جایی برای تئاتر باقی نگذاشته است. او در این مورد گفت: برنامه مشخصی برای تئاتر در ۳۵ دولتی که تاکنون سر کار آمده اند وجود ندارد. تئاتر همیشه از آخر، اول بوده است. درحالی که در کشورهای پیشرفته همواره دولت حامی تئاتر است. هرچه تعداد سالن های تئاتر در هر شهر و کشوری بیشتر باشد تعداد جرم و جنایت جوانان و نوجوان هم پایین می آید چون تئاتر بسیار انرژی می برد و منبع خوبی برای تخلیه انرژی جوانان و همچنین تبادل فرهنگی است.

ما شهر نداریم چون تئاتر کم داریم

آسانی در ادامه این نشست با توضیح وضعیت نابسامان تئاتر حتی در تهران که تصور و انتظار می رود مورد حمایت بیشتری قرار گیرد گفت: در تهران نیز مقدار ضرری که تئاتر برای دست اندرکارانش دارد بسیار زیاد است. یکی از سه شاخص شهر بودن یک شهر، تعداد صندلی های تئاتر است. بنابراین با این تعریف جهانی، ما اصلاً در ایران شهر نداریم چون تعداد صندلی متناسب با افراد جامعه نداریم. بخشی از این اتفاق به خاطر عدم تمایل یا تمایل کم دولت است که برنامه مدونی برای توجه بیشتر به تئاتر ندارد. اتفاقی که در مقابل افتاده است ایجاد سالن های خصوصی توسط علاقه مندان تئاتر است که آنها هم بدون برنامه ایجاد می شوند و با اینکه هدف مثبتی دارند نه تنها استاندارد ساخته نمی شوند بلکه افرادی که اهل تئاتر و متخصص نیستند دست به احداث آنها زده اند. آسانی رشد سالن های خصوصی تئاتر را به رشد سلول های سرطانی تشبیه کرد و از عدم مدیریت صحیح ابراز تأسف نمود.

رشت، پاریس ایران، شایستگی بیشتری دارد

رهنما با اشاره به وضعیت سالن های شهرستان ها گفت: کرمان با اینکه شهر با فرهنگ و متمولی محسوب می شود سالن خوبی ندارد و یک زوج تاجر با هزینه شخصی سال ها برای تهیه یک سالن در این شهر زحمت کشیده اند. در همین راستا انتظامی، یکی از تهیه کنندگان تئاتر «آرامش، زن زیبایی ست که شوهر دارد تأکید کرد» که شش سال است برای تهیه سالن بهتر در تلاش هستند و هنوز به نتیجه نرسیده اند. رهنما با اشاره به اینکه رشت به پاریس ایران معروف است آن را شایسته یک سالن خوب برای اجراهای بیشتر و بهتر دانست.

موضوع این نمایش، آزار جنسی کودکان است

این هنرمند هنرهای نمایشی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد واکنش های مخاطبان به ویژه مردان به آثار او گفت: تا به حال خیلی خوب بوده است. کارهایی که من می نویسم جناح بندی جنسیتی ندارند. البته این تئاتر به مسئله آزار جنسی کودکان زیر ۵-۶ سال پرداخته است. او با اشاره به سابقه دو ساله اش به عنوان سفیر انجمن حقوق کودک، آمار این اتفاق فاجعه آمیز را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: آزار جنسی بیشتر برای دختربچه ها و بیشتر توسط محارم اتفاق می افتد. من پرداختن به این موضوع را همیشه به عنوان باری بر دوشم احساس می کنم.

رهنما با تأکید بر اینکه برای این کار از مطالعات روانکاوی استفاده شده است، فضای آن را خارج از مردانه و زنانه بودن عنوان کرد و گفت: ما نه تنها از مردان بازخورد منفی نگرفتیم بلکه بسیار حمایت شدیم. در اجراهای دیگر شاهد بودیم که دست کم ۱۰ نفر از تماشاچیان در پایان نمایش به پشت صحنه می آمدند و با من و آقای آسانی در مورد اتفاق مشابهی که برایشان افتاده بود صحبت می کردند و این بسیار غم انگیز است.

آمدن تئاتر به شهرستان ها بار فرهنگی خاصی دارد

بهاره رهنما ورود تئاتر به شهرستان ها را اتفاق بسیار مثبتی ارزیابی کرد و گفت: به جرئت می توانم بگویم من جز اولین کارگردان هایی بودم که بردن تئاتر به شهرستان ها را باب کردم. همانطور که وقتی جوان بودم و از دیدن ستارگان و افراد مشهور سینما و تئاتر ذوق زده می شدم و هنوز هم برای استادانی چون تارخ و کیانیان احترام بسیاری قائل هستم از اینکه در شهرهای دیگر مورد استقبال و لطف دوستان قرار می گیرم بسیار لذت می برم و درک می کنم جوانانی را که در شهرستان ها کار هنری می کنند و دوست دارند بیشتر با هنرمندان مشغول در تهران ارتباط داشته باشند. او تأکید کرد که هنرمندان واقعاً باید تلاش کنند که با وجود شرایط و محدودیت های مالی کارهایشان را به شهرستان ببرند.

من آدم تئاتر هستم، اشتباهی بازیگر سینما و تلویزیون شدم

رهنما در پاسخ یکی از خبرنگاران که پرسید چرا دیگر در تلویزیون فعال نیست گفت: انقدر تئاتر خوب است که دست و دلی برای کار کردن با تلویزیون برایم باقی نمی گذارد. مثل این است که به مهمانی باشکوه دعوت شده باشید، پر از حال خوب است و نظم. با اینکه از سال گذشته دو قرارداد کاری خوب با تلویزیون داشته ام اما هر دو را لغو کرده ام. این هنرمند یکی از دلایل این بی رغبتی را فشار کاری تلویزیون و ساخت سریال عنوان کرد و گفت: وقتی جوانتر بودم دوست داشتم بیشتر دیده شوم اما الان به لطف مردم دیگر به شناخته شدن نیازی ندارم و البته هیچ کدام از کارهای تلویزیون در آن درصدی از درجه هنری نیستند که با از دست دادنشان اتفاقی بیفتد.

زنان قوی را دوست دارم

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا بهاره رهنما سؤال مدیر آموزشگاه سینمایش، بانی اجرای تئاتر «آرامش، زن زیبایی ست که شوهر دارد» را که پرسید چرا قهرمان های داستان های شما خانم ها هستند؟ گفت: من داستان هایی را بلد هستم که زنان پیش می برند و اصولاً زنان قوی را خیلی دوست دارم. دوست دارم با نوشته هایم این حس را در زن ایرانی بپرورانم که بداند می تواند بسیار تأثیرگذار باشد. وی با اظهار تأسف از اینکه فضای کشورما به گونه ای است که اتفاق های منفی با استقبال بیشتری مواجه می شود به این موضوع اشاره کرد که اولین زنی است که با تئاتر «غبار» اولین نمایش نامه در مورد زنان خرمشهر ۱۰ روز مانده به سقوط این شهر را به روی صحنه برد، موضوعی که برخلاف ادبیات در حوزه تئاتر بسیار کم به آن پرداخته شده است.

در تئاتر نامی از شهدای زن برده نشده است

رهنما در پایان این نشست ابراز امیدواری کرد که روزی شاهد نام گذاری خیابان های شهرهای مختلف به نام شهدای زن باشیم. او با تأکید بر نقش پر رنگ زنان در جنگ ایران و عراق، یکی از دلایل نوشتن در مورد زنان را همین گمنامی زنان جنگ عنوان کرد.

گفتنی است به دلیل استقبال شدید و تمام شدن بلیت های هر سه روز اجرا، دو اجرای دیگر در دو روز باز شده است. بنابراین امکان خرید بلیت از مراکز فروش برای اجراهای چهارم و پنجم وجود دارد. انتظامی، تهیه کننده این نمایش از مردم خواست که به حمایت های خود ادامه دهند و با تماشای این تئاتر از بار مالی آن کم کنند.

Share