حق شناس مطرح کرد:

وزرایی در تراز زنگنه و ظریف انتخاب شوند|برخی مدیران حاضر نبودند از عملکرد خود دفاع کنند

حق شناس در خصوص کابینه دولت دوازدهم عنوان کرد: منظور از داشتن کابینه ای یکپارچه همسویی با دولت است. در دولت یازدهم از منظر رییس جمهور کابینه همسو بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از اعتدال شمال، هادی حق شناس در خصوص سیاست های داخلی دولت دوازدهم و برنامه ریزی های در این حوزه گفت: در زمینه ی سیاست های داخلی،  هم مباحث و سیاست های اقتصادی و هم بحث های فرهنگی و اجتماعی مطرح می باشد .آنچه که مسلم است بزرگترین مشکل مردم ایران نرخ بیکاری دو رقمی است که میراث دولت پیش از روحانی می باشد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته اشتغال قابل توجهی ایجاد شد ولی به لحاظ افزایش عرضه و فارغ التحصیلان دانشگاههای مختلف در سال گذشته و سالجاری این امر منتج به نرخ بیکاری دو رقمی شده است بنابراین نخستین مساله ای که دولت در مقوله سیاست داخلی باید به آن بپردازد بحث افزایش سرمایه گذاری است.

حق شناس اضافه کرد: افزایش سرمایه گذاری منجر به افزایش تولید کالا و خدمات از یک سمت و افزایش اشتغال از سوی دیگر خواهد شد برای اینکه دولت به این هدف برسد نه تنها باید منابع خود را به سمت سرمایه گذاری جهت گیری کند بلکه تسهیلات بانکی هم باید در همین راستا باشد و مهمتر از این دو نکته، ایجاد بستر مناسب برای بکارگیری منابع بخش خصوصی که جذب سرمایه گذاری خارجی است.

وی ادامه داد: در سالجاری موفقیت دولت در انعقاد قرارداد فاز یازده را باید به فال نیک بگیریم. این مورد قدم اولی است از ۲۰۰ میلیارد دلاری که صنعت نفت و گاز کشور آمادگی جذب سرمایه های خارجی را دارد. به نظر می رسد که دولت باید گامهای بلندی در این راستا بردارد که جذب سرمایه گذاری خارجی منجر به تقویت روابط بین الملل می شود و در کنار این موضوع فرصتی است که تکنولوژی های جدید وارد کشور شوند که یک دهه از وجود آنها محروم بودیم.

وی گفت: بحث افزایش درآمد و اشتغال را نیز در حوزه ی اقتصادی شاهد خواهیم بود. در حوزه اجتماعی نیز کاهش نرخ بیکاری باعث کاهش عوارض اجتماعی خواهد شد. به تبع انتظار این است که در سطح مدیران میانی و ارشد نیز تحولاتی رخ دهد در راستای هدف گذاری که دولت کرده مبنی بر ایجاد سالی ۹۵۰ هزار شغل.

حق شناس افزود: اگر قرار باشد که دولت سالی ۹۵۰ هزار شغل ایجاد کند این امر با ساز و کارهای جاری نمی شود و به اصطلاح باید طرحی نو در اندازند و برای این ایجاد اشتغال مدیرانی که اعتقاد به خلاقیت و نوآوری داشته باشند بکار گرفته شود تا این هدف دست یافتنی باشد.

حق شناس در خصوص کابینه دولت دوازدهم عنوان کرد: منظور از داشتن کابینه ای یکپارچه همسویی با دولت است. در دولت یازدهم از منظر رییس جمهور کابینه همسو بود. بالاخره همه معاونین و همه وزرای کابینه را رییس جمهور انتخاب کرده، مهمتر از همسویی  باید وزرایی انتخاب شوند در تراز آقای زنگنه و ظریف. در هر کوی و برزنی وقتی که صحبت از کابینه می شود اسامی برخی از وزرا با فراوانی بیشتر می شنویم بنابراین انتظار این است که سطح وزرا از منظر عملکردی و مسلط بودن بر کار و مدیریت علمی در آن سطح باشند.

وی خاطر نشان کرد: دولت دوازدهم می تواند جسورتر از دولت یازدهم باشد. در دولت یازدهم به خاطر برخی از شاخص های بد اقتصادی که از دولت دهم به ارث رسیده بود مانند نرخ تورم ۴۰ درصد، نرخ  بیکاری دو رقمی، نقدینگی و رکود اقتصادی و نابسامانی های داخل کشور و بحران بیرون از کشور و پرونده هسته ای و الی آخر، طبیعتا نیاز این بود که کابینه فوق العاده باتجربه باشد تا از روش سعی و خطا به جلو نرود.

حق شناس با بیان اینکه در حال حاضر شرایط کشور از نظر اقتصادی و روابط سیاسی با خارج به ثبات رسیده است عنوان کرد: اکنون که در شرایط پسابرجام به سر می بریم طبق گفته آقای روحانی که در نظر دارند میانگین سن کابینه را چند سال کم کنند، انتظار می رود در کنار افراد با تجربه از نسل جوانتر هم در کابینه بهره گیری شود که البته همان شروط همسویی با دولت، توانمندی و به لحاظ علمی سرآمد و آزموده را باید دارا باشند. نسل قدیم در کنار نسل جدید می تواتد ترکیب مناسبی برای دستیابی به اهداف دولت باشد.

وی با تاکید بر همسویی اعضای کابینه با دولت گفت: هماهنگی بین اعضای کابینه از یک سمت ، ترکیبی از نسل جوان و باتجربه از سمت دیگر و اعتقاد به قواعد علمی و علم باوری می تواند مجموعا ترکیب مناسبی برای کابینه دوازدهم باشد.

حق شناس در زمینه‌ی خواسته  فعالان سیاسی در خصوص سرعت بخشی به تغییرات مدیران میانی در استانها گفت: در دولت یازدهم کابینه در روز تحلیف معرفی شد و به نظر می رسد اینبار هم در دولت دوازدهم در روز تحلیف کابینه معرفی گردد و چون بخش قابل توجهی از وزرای فعلی در دولت بعد هم هستند و دولت هم دولت مستقر می باشد و اطلاعاتی که دکتر روحانی در حال حاضر از شرایط کشور دارد قابل مقایسه با دوره قبل ریاست جمهوری نیست لذا این تغییرات در راستای رسیدن به اهداف دولت و برنامه دولت در سطوح مدیران  میانی و ارشد هم تسری پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: امروز همگی دارای کارنامه هستند و دولت بهتر می تواند به کارنامه ی مدیران ارشد و میانی بپردازد. اگر دولت می خواهد به سند پنج ساله ی برنامه ششم توسعه برسد و به وعده هایی که در شعارها و سفرهای انتخاباتی داده است عمل کند ، چهار سال بیشتر زمان ندارد.

وی تصریح کرد: مدیران ارشد و میانی در برخی از استانها در راستای اهداف دولت حرکت نکردند و در این انتخابات اخیر، برخی مدیران حاضر نبودند از عملکرد خود دفاع کنند. طبیعی است که وقتی که خود رییس جمهور در این خصوص صحبت می کند از مسایل کشور و  استانها مطلع است و این انتظار را در طرفداران ایجاد می کند و اعتقاد به تغییر و تحول دارد و این تغییرات پس از استقرار کابینه انجام پذیر باشد.

وی افزود: مطالبات مردم کاملا مشخص است و در سفرهای انتخاباتی، مردم با زبان رسا این مطالبات را بیان کردند. اگر مردم ایران به یارانه چند برابری دست رد زدند بدین معنی بود که دولت خود به فکر حل مشکلات ساختاری کشور باشد که این مشکلات ساختاری مربوط به ۵ سال و ده سال پیش نیست بلکه چند دهه است که اقتصاد ایران درگیر معضلات ساختاری می باشد. هم از منظر اقتصادی، سیاسی  اجتماعی و فرهنگی با چند ابر چالش روبرو هستیم. بحران آب ، بحران محیط زیست، بحران صندوق های بازنشستگی، بیکاری و غیره که انتظار می رود برای حل آنها دولت با برنامه و بهره گیری با مدیران کارآمد ورود کند.

حق شناس اظهار کرد: صورت مساله و راه حل ها مشخص است. ستادهای انتخاباتی و طرفداران دولت در قالب احزاب می توانند موضوعات را به گوش رییس جمهور برسانند. در حقیقت انتخاب رییس جمهور ابتدای راه است و از طریق رسانه ها، نمایندگان و طیف های همسو می شود مطالبات را به گوش رییس جمهور رساند و باید دائما این مطالبات تکرار شوند که راهبرد و هدف گم نشود.

Share