استاندار گیلان در جمع دهیاران:

هویت روستاها حفظ شود | دهیاران تعریفی از جذب توریسم در روستاها داشته باشند

استاندار گیلان در گردهمایی روز دهیار گفت: باید با تولید و اشتغال، هویت روستاها حفظ شود.نباید اجازه دهیم روستا و شهرهای ما با زباله منظر بدی پیدا کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدعلی نجفی در این همایش که به مناسبت رو دهیار با حضور معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و دهیاران استان در سالن غدیر استانداری برگزار شد با تبریک این روز به تمامی دهیاران و با اشاره به کارهای خوب و ارزنده در بخش عمرانی و بویژه دهیاری‌های استان اظهار داشت الحمدا… چراغ سازندگی و عمران در استان جلوتر از دیگر چراغ‌ها روشن است و نتایج گزارش امید بخش ارائه شده در این نشست که بر حسب گزارش مرکز آمار، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مراکز رسمی ذیربط گواه این مدعاست.

وی با بیان اینکه الحمدا… گیلان در شاخص‌های توسعه‌ای از شرایط خوبی برخوردار است افزود: هرگز ادعا نکرده‌ایم که به تمامی مباحث توسعه‌ای که باید به آن دست یابیم رسیده ایم اما در دولت تدبیر و امید پیشرفت‌های خوبی در بخش‌های مختلف توسعه‌ای استان حاصل شد.

وی اظهار داشت: با تلاش‌های خوب صورت گرفت نرخ بیکاری ۱۵.۶ سال ۹۲ به حدود ۱۱درصد تقلیل یافت.

استاندار گیلان در ادامه افزود: متخصصان بخش اقتصادی و افرادی که با این عدد و رقم روبرو هستند واقف به اهمیت و سنگینی کار در کاهش این میزان نرخ بیکاری می باشند.

وی با بیان اینکه این موفقیت در حالی صورت پذیرفت که کشور با مشکل تأمین اعتبار، تحریم‌های ناجوانمردانه خصوصاً پیش از برجام و پایین آمدن فروش و قیمت نفت مواجه بود افزود: مشکلات تأمین اعتباری کشور فشار مضاعفی را به دولت و بخش‌های عمرانی وارد کرد.

نجفی افزود: الحمدا… با تمامی این بحران‌ها و مشکلات، گیلان جایگاه خود را از دومین استان بیکار کشور در آغاز به کار دولت به جایگاه بیست و دومین استان بیکار و نهمین استان شاغل کشور بهبود داد.

نماینده عالی دولت در گیلان از جمله مباحث اساسی در روستاها را ایجاد اشتغال دانست و افزود: اهتمام ویژه ای باید در بخش ایجاد اشتغال صورت پذیرفت.

وی با اشاره به ظرفیت های اشتغال استان گفت: صنایع دستی، صنعت، کشاورزی، گردشگری ، تجارت، بنادر ، سواحل و دریا از مهمترین ظرفیتهای ایجاد اشتغال در استان است.

وی با بیان اینکه هرگز راضی نیستیم که روستاها تبدیل به شهر شود اظهار داشت: باید با تولید و اشتغال، هویت روستاها حفظ شود؛ از اینرو، حذف بیکاری را در استان از روستاها به عنوان روستاهای بدون بیکار شروع کرده ایم.

وی بر ضرورت توجه و توسعه به بخش صنایع دستی ،  فرش دستباف و حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در مباحث فرهنگی و ورزشی روستاها تأکید کرد و افزود: در بازدید از طرحی شاهد آن بودیم که سرمایه گذار بخش خصوصی با بهره گیری از تحصیلات صندوق کارآفرینی و امید زمین ورزشی را در روستا برای استفاده همه علاقمندان ایجاد کرد و این اقدام بسیار زیبایی بود.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به طرح‌های اشتغالزایی و ایجاد امکان ورزشی و فرهنگی در روستاها اظهار داشت: خوشبختانه این مهم در کشور کلید خورده و احساس می‌کنیم که گیلان در این بخش پیشروتر است.

وی با اشاره به وجود حدود ۱۴۰ بانوی دهیار در کشور گفت: در دولت تدبیر و امید ظرفیت خوبی برای بخش مدیریتی بانوان بوجود امده است.

وی با بیان اینکه سال جاری را سال گردشگری در استان تعریف کردیم افزود: نیاز است تا همه دهیاران تعریفی از جذب توریسم در روستاها داشته باشند.

استاندار گیلان با بیان اینکه در تمامی اتفاقات روستا باید حضور دهیاران پُر رنگ باشد افزود: هر دهیاری که مصمم تر و قوی تر عمل کرد عمران و آبادانی بیشتری در روستا شکل گرفت زیرا آن دهیار زمینه‌ای فراهم می‌کند تا همه به آن اعتماد نمایند.

نجفی با بیان اینکه عنوان مهم نیست و هدف ، خدمت هر چه بیشتر به مردم است افزود: باید انگیزه را جهت فعال کردن بخش خصوصی در روستاها فراهم کنیم و بخش خصوصی می‌تواند همان افراد روستا و شهرستان که شما در آن زندگی می‌کنید باشند.

وی بر لزوم بهره گیری از استعداد و فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف گردشگری، سواحل، کشاورزی، صنعت و خصوصاً صنایع دستی در روستاها تأکید کرد و افزود: بر طبق آمارهای ارائه شده الحمدا… با تلاش‌ها و اقدامات خوب صورت گرفته، فعالان بخش صنایع دستی و فرش دستبافت از ۵ هزار نفربه بالای ۲۳ هزار نفر افزایش یافته و این روند ادامه دارد.

نجفی با بیان اینکه هر کدام از شما می توانید شغل های جدید را به تناسب جمعیت روستا ایجاد کنید افزود و بایستی در همه روزها و سالها برای ایجاد اشتغال تلاش کنیم.

وی دغدغه اشتغال را از جمله مسائل اصلی کشور عنوان کرد  و با اشاره به نقش اشتغال در کاهش مسائل اجتماعی و ناهنجاری‌ های اجتماعی  افزود: حضور قوی دهیاران می تواند نقش موثری در عمران و آبادانی و اشتغال روستاها ایفا کند.

استاندار گیلان بر ضرورت فراهم کردن زمینه لازم جهت توسعه گردشگری تأکید و افزود: مطمئناً روستای همراه با زباله نمی تواند گردشگر جذب کند.

وی افزود: باید همه کمک کنیم  تا فرهنگ سازی لازم در جهت ساماندهی و مدیریت پسماند در روستاها شکل گیرد.

استاندار گیلان با بیان اینکه انشاا… مباحث زباله در روستا حل خواهد شد افزود: با ایجاد زباله سوز ، کمپوست  و مدیریت پسماند مشکل زباله حل و اقتصادی می شود.

وی تأکید کرد: نباید اجازه دهیم روستا و شهرهای ما با زباله منظر بدی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: برای فرهنگسازی در حال انجام کارهایی هستیم ولی بایستی همه درحل این معضل کمک بکنند.

Share