رییس قوه قضاییه تاکید کرد:

نمی‌خواهیم به دور قوه قضاییه حصار بکشیم | به‌بهانه نقد، قضات را تحت فشار می‌گذارند

رییس قوه قضاییه تاکید کرد که طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی، قوه قضاییه، قوه‌ای مستقل بوده که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، آیت الله آملی‌لاریجانی در همایش سراسری قوه قضاییه ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و درود بر روح و روان پاک شهدای هفتم تیر، از حضور رییس قوه مجریه، رییس قوه مقننه، رییس دفتر مقام معظم رهبری، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و … تشکر کرد و گفت: وزیر دادگستری گزارش خوبی را از عملکرد قوه قضاییه ارائه دادند، ولی من نسبت به ابتدای آن نقد دارم. امیدوارم دوستان دقیق‌تر این موارد را بنویسند. همه ما برای اهداف انقلاب تلاش می‌کنیم و ان‌شاءالله موفق هم باشیم.

وی گفت: در اصول متعددی از قانون اساسی وظایف قوه قضاییه تصریح شده است. مهمترین آن اصل ۱۵۶ است که عنوان کرده قوه قضاییه قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن عدالت است. اولین وظیفه قوه قضاییه، رسیدگی به تظلمات و دعاوی است، ‌دیگری احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی مشروع و وظیفه دیگر نظارت بر اجرای قوانین، اجرای حدود و تعزیر مجرمین و همچنین پیشگیری از وقوع جرم.

رییس قوه قضاییه گفت: در اصل ۵۷ قانون اساسی گفته شده قوای حاکم، – قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه – زیر نظر ولایت فقیه مستقل از یکدیگر هستند. در اصل ۶۱ قانون اساسی که به نظر من نیاز به تحلیل دارد آمده که اعمال قوه قضاییه به وسیله دادگاه‌های دادگستری است که باید طبق موازین اسلامی تشکیل شود و به گسترش و اجرای عدالت بپردازد.

آملی لاریجانی با بیان اینکه در تشخیص نقش قوه قضاییه و جایگاه آن و همچنین وظایفش و اختیاراتش می‌توانیم دو نگاه داشته باشیم، این دو نگاه را چنین تشریح کرد: یک نگاه، نگاه بیرونی است؛ یعنی جایگاه قوه قضاییه را در کل جغرافیای نظام اسلامی ببینیم و نظام جمهوری اسلامی ایران را در کل منطقه و در کل دنیا لحاظ کنیم. این یک نگاه کلی است و یک نگاه هم نگاه درونی است که قوه قضاییه را دارای دادگستری، محاکم، دادسراها، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری و سازمان‌های تابعه آن ببینیم، این هم یک نوع نگاه است. آنچه گاهی مغفول است نگاه بیرونی است. سازمان‌های تابعه قوه قضاییه، دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری وظایفی دارند که در قوانین اشاره شده است. نکته مهم برای کل قوه قضاییه عبارت است از شناخت جایگاه و نقش این قوه در اصل نظام جمهوری اسلامی ایران. همین نگاه را در قانون اساسی هم می‌توان دید.

وی افزود: وقتی اصل ۵۷ می‌گوید نظام جمهوری اسلامی ایران از سه قوه تشکیل شده و زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت اعمال می‌شوند به نظر می‌رسد این خود یک نگاه بیرونی است؛ در واقع می‌گوید در کل نظام جمهوری اسلامی ایران چه نقشی دارد. اگر این نگاه را درباره قوه قضاییه داشته باشیم آن وقت نگاه به وظیفه و حساسیت نسبت به آن دوچندان خواهد شد. امروز نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام شکوفا و بالنده است و در منطقه هم حرف اول را می‌زند. این چیزی نیست که در داخل کشور یک مسئولی این را بگوید. این موضوعی است که امروز دشمنان ما اعتراف می‌کنند جمهوری اسلامی ایران در دنیا تاثیر و نقش دارد. این فشارهای آمریکا به عنوان قلدر جهانی برای تحریم نظام جمهوری اسلامی ایران، فشار به دولت‌های دیگر را به دنبال دارد که با ما تعامل نداشته باشند؛ چرا که ما نقش مهمی در دنیا داریم.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: بر اساس نگاه بیرونی وقتی وضعیت نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه را می‌بینیم و وقتی نقش قوه قضاییه در این نظام را می‌بینیم و شاهد خدمات آن هستیم، آن وقت روشن می‌شود خدمت کردن در این دستگاه کار بزرگی است که اگر با اخلاص هم توام شود بالاترین عبادت‌هاست. دلبستگی ما به جمهوری اسلامی ایران صرفا نه برای ملیت است، البته ما به وطن خود هم عشق می‌ورزیم و ملیت ایران را در تمدن دنیا موثر می‌دانیم، منتهی ما یک همبستگی ایمانی به نظام جمهوری اسلامی ایران داریم. همچنین میلیون‌ها مسلمان این احساس وابستگی را دارند. در قوه قضاییه باید توجه کنیم هر خدمتی که در این قوه انجام می‌دهیم نقشش را در ارکان این نظام دارد و نقشش را در تاثیر در منطقه می‌بینیم، آن وقت بازتاب اعمال خود را می‌بینیم پس نگاه بیرونی بسیار مهم است.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه قانون اساسی بسیار بر استقلال قوه قضاییه تاکید داشته است، گفت: اصل ۱۵۶ بعد از اصل ۵۷ بر این استقلال تاکید کرده است. این اصرار قانونگذار نسبت به استقلال امر پراهمیتی است. اصرار قانون اساسی و نویسندگان و رای‌دهندگان آن بی‌ دلیل نیست. ما استقلال قاضی و دستگاه قضایی را ارج می‌نهیم؛ چرا که به نفع خود نظام است. اگر قوه مجریه گاهی خود را طرف احکام قضایی می‌بیند باید بداند که این به نفع خود قوه مجریه است. استقلال قاضی تامین‌کننده عدالت است. اگر قاضی مستقل نباشد در حکمش خدشه وارد می‌شود. استقلال یعنی تحت تاثیر خاص دیگری و یا فشارهای سیاسی و اجتماعی حکم نکند. امروز می‌خواهم از وضعیت برخی رسانه‌ها و برخی نمایندگان مجلس انتقاد کنم؛ گاهی به عنوان انتقاد است ولی در عمل زیر سئوال بردن استقلال دستگاه قضایی است. اینکه در رسانه‌ها به قاضی و دستگاه قضایی فشار وارد می‌شود که حکمش به یک طرف برود، خلاف استقلال است.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه کار قاضی، فصل‌الخصومت است، تصریح کرد: به بهانه نقادی کردن آرای قضایی و قضات، قوه قضاییه و قاضی را تحت فشار قرار می‌دهند. آقایی می‌آید بعد از اینکه محاکمه تمام می‌شود در یک پرونده گسترده می‌گوید چنین حکمی در سه هزار سال تاریخ ایران صادر نشده است. این هم توهین، هم ظلم و هم مخالف استقلال دستگاه قضایی است. ما نمی‌خواهیم حصار دور قوه قضاییه بکشیم. قضات و مسئولین را عاری از اشکال نمی‌دانیم، ولی فصل‌الخصومه بودن قاضی را نباید زیر سئوال برد.

وی ادامه داد: وقتی دادگاه حکم می‌کند و تمام می‌شود روزنامه‌ها می‌گویند این حکم عادلانه نیست، این موضوع و این کار هم فصل‌الخصومه نیست. ما به قضات می‌گوییم که پرونده را تا آن‌جا که پیگیری شده برای مردم توضیح دهند، اما اینکه هر بار یک دستگاهی یا مجلس در پرونده قضایی سئوال می‌کند و می‌گوید اینجایش اشکال دارد این وظیفه قوه قضاییه نیست. در دنیا هم این امر مرسوم نیست که دستگاه قضایی را زیر سوال ببرند. این حرف رییس‌جمهور صحیح است که بگذارید آرا مطرح شود. ما در پژوهشگاه قوه قضاییه برنامه‌هایی برای نقد آرا داریم. افراد رای‌ها را نقد می‌کنند،‌ برخی قضات هم کاملا جدی از آرای خود دفاع می‌کنند. همچنین یک سامانه را طراحی کردیم که هنوز نمی‌دانم بالفعل شده یا خیر که آرای قضایی می‌تواند برای امور علمی در اختیار قرار گیرد. نباید به اینجا بینجامد که این کار فصل‌الخصومه به روزنامه‌ها کشیده شود ‌یا نمایندگان بگویند چرا چنین حکم شده، این درست نیست، این خلاف استقلال دستگاه قضایی است. در بحث استقلال دستگاه قضا و قاضی این موضوع رعایت شود، اذهان عمومی را به هم نریزیم.

آملی لاریجانی اضافه کرد: اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران موجب شده دشمنان بعد از طی مراحل مختلف کودتا و حمله‌های نظامی در پی نفوذ باشند. وقتی دیدند جنگ، کودتا و تحریم جواب نداد به دنبال نفوذ آمدند. حضرت امام خمینی از سال ۶۷ که منشور روحانیت را صادر کردند از بحث نفوذ هم صحبت کردند و گفتند وقتی دشمنان ما از دخالت نظامی در نظام جمهوری اسلامی ایران مایوس می‌شوند به سراغ نفوذ می‌آیند.

Share