علیزاده در نشست کارگروه میراث فرهنگی مطرح کرد:

نمی‌توان ساختمان بانک ملی و مناره انزلی را تخریب کرد | احداث پیاده‌راه فرهنگی در انزلی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه بیش از نیمی از گردشگران گیلان شهرستان انزلی را بعنوان مقصد سفر خود انتخاب می نمایند گفت: در راستای بهسازی عمومی شهر و توسعه پایدار شهری باید افزایش مشارکت مردمی و رعایت حقوق شهروندی را دنبال نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست کارگروه میراث فرهنگی با هدف ساماندهی بافت تاریخی شهرستان بندر انزلی برگزار شد.

در این نشست که با حضور نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی، شهردار و رییس شورای شهر انزلی برگزار شد، رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه میدان امام خمینی (ره) انزلی و برخی از خیابان ها نظیر خیابان سپاه دارای بافت تاریخی واجد ارزش هستند و حریم تاریخی محسوب می شوند،اذعان کرد: صرفا بناهایی که ثبت ملی شده اند اجازه تخریب به آنها داده نمی شود و به ساخت و ساز در آن منطقه در چارچوب ضوابط میراث فرهنگی قابل انجام است.

وی ساختمان دادگستری، ساختمان بانک ملی انزلی و مناره را ثبت شده از جمله آثار ملی دانست و از ممنوعیت تخریب آنها خبر داد و گفت: میراث فرهنگی نمی تواند مسئولیت مرمت ساختمانهای تحت مالکیت دیگر دستگاه ها را برعهده بگیرد، بنابراین دادگستری و بانک ملی می توانند طبق ضوابط میراث فرهنگی اقدام به مرمت این ساختمان ها کنند که در این خصوص تاکنون چندین نشست با مسئولین دادگستری و بانک ملی انجام شده است.

این مسئول وجود بافت تاریخی و سیمای شهری را هویت بخش شهر انزلی دانست و افزود: مسئولان شهری می توانند با رعایت ضوابط قانونی به هویت بخشی شهر نیز کمک نمایند.

بحث و بررسی پیرامون حریم ها و ضرورت توجه به بندهای قانونی از تاکیدات رضا علیزاده در نشست مذکور بود.

علیزاده با اشاره به اجرای طرح بازآفرینی شهری در شهرستان بندر انزلی اظهار داشت: احداث پیاده‌راه فرهنگی خیابان ابوذر غفاری(سپه) بندرانزلی در فاز نخست،طرح و بهسازی و نوسازی میدان امام خمینی(ره) بندرانزلی و بافت تاریخی این شهر در فاز دیگر موجبات تعالی شهری و توسعه صنعت گردشگری این شهرستان را محقق می نماید.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه بیش از نیمی از گردشگران گیلان شهرستان انزلی را بعنوان مقصد سفر خود انتخاب می نمایند گفت:در راستای بهسازی عمومی شهر و توسعه پایدار شهری باید افزایش مشارکت مردمی و رعایت حقوق شهروندی را دنبال نمود.

لازم بذکر است که بازدید از پروژه های سرمایه گذاری،بازدید از طرح بازآفرینی شهرداری انزلی و نیز نشست با سرمایه گذاران این شهرستان از دیگر بخش های حضور مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در انزلی بود.

Share