نوبخت در نشست خبری:

منافقین بدتر از داعش هستند | موضوع اعزام حج تصمیم و اقدام دولت نیست

سخنگوی دولت گفت: براساس عملکرد خرداد ماه برای نخستین بار بعد از رفع تحریم ها تولید نفت خام از سه میلیون و ۹۰۱ هزار بشکه در روز فراتر رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست خبری با رسانه ها با اشاره به تولیدات حوزه نفت و گاز گفت: براساس عملکرد خرداد ماه برای نخستین بار بعد از رفع تحریم ها تولید نفت خام از سه میلیون و ۹۰۱ هزار بشکه در روز فراتر رفت. این یک رکورد بی سابقه است و چنین تولیدی بعد از تنگناهای این حوزه قابل توجه است.

وی افزود: جمهوری اسلامی نشان داد با وجود تحریم ها پس از برجام می تواند تولید خود را به سقف قبل برگرداند و از این جهت به عنوان نقطه مثبت به آن باید نگاه کرد.

وی با اشاره به قرارداد ۵ میلیارد دلاری در حوزه میادین مشترک پارس جنوبی ادامه داد: این قرارداد بین توتال فرانسه، چین و ایران منعقد شد این قرارداد ۲۰ ساله برای تولید ۳۳۵میلیون متر مکعب به ارزش ۸۴ میلیارد دلار تنظیم شد.

نوبخت گفت: این قرارداد و ورود هواپیماهای نو به کشور نشان می دهد که آثار برجام روز به روز درحال نمایان شدن است.

وی با بیان اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی برای تعریف شاخص ارزیابی عملکرد شاخص نهایی را به تصویب رساند، گفت: ۱۲ برنامه در ستاد تعریف شد که ۵۶ طرح و ۲۰۰پروژه در این ستاد تعریف شده بود که از مولفه رشد اقتصادی و میزان تاب آوری اقتصاد برخوردار است تا عملکرد های اقتصادی را از این پس ارزیابی کنیم.

نوبخت درباره خودکفایی در امر تولید گندم افزود: تا تاریخ ۱۱ تیر ماه بالغ بر ۵ میلیون و ۱۸۰ هزار تن به ارزش ۶۷۷۰ میلیار تومان خرید انجام شد که ۳۲۰۰میلیارد تومان آن پرداخت شده و مابقی هم در دست پرداخت است تا نسبت به پیش بینی خرید حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در سال ۹۶ اقدام کنیم.

وی گفت: تا امروز درخصوص جایگزینی خودروهای فرسوده ۵۰ هزارو ۹۹۹ تاکسی تحویل و خودروهای فرسوده پرس شدند.

نوبخت گفت: تا تاریخ ۱۲ تیر ۱۷ هزار و۷۹۰ میلیارد تومان به واحد های تولیدی تسهیلات پرداخت شده است.

سخنگوی دولت درباره درباره گزارش انفجار معدن زغال سنگ گفت: گروهی از سوی رئیس جمهور مامور رسیدگی شدند که گزارش آنها ارائه خواهد شد.

وی درباره اینکه در طرفین برجام اتفاقاتی رخ می دهد که هر دو طرف همدیگر را به نقض برجام متهم می کنند افزود: گاهی رسما و گاهی از طریق حواشی و یا مثلا یک رسانه یا یک جریان ادعای نقض برجام می شود. در برجام سازوکاری اندیشیده شد که اگر اتفاقی رخ دهد و طرف مقابل آن را نقض برجام قلمداد کرد نحوه برخورد با آن طرف نقض کننده در برجام تعریف شد.

سخنگوی دولت درباره ابلاغ برنامه ششم به دستگاه های دولتی و عدم اجرای برنامه ششم گفت: برنامه الان در دست اجراست و به نوعی مسئول اجرای برنامه سازمان برنامه است ما اهداف برنامه را دنبال می کنیم. رئیس جمهور بارها در جریان انتخابات درباره میزان ایجاد اشتغال سخن گفتند که این همام برنامه ششم است. اینکه گفته می شود آب جز اولویت هاست از برنامه ششم است. البته مطالبی به برنامه اضافه شد که بار مالی داشت و ما برای اینکه منابعی را باید برای این امور تامین کنیم از این باب انتقاداتی مطرح است.

وی درباره قاچاق کالا و عدم نظارت کافی در این باره گفت: با قوت دولت در حال تلاش است. گزارشی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارائه شد که نشان داد از ۲۵ میلیارد دلار به زیر ۱۲ میلیارد دلار قاچاق کالا رسیدیم.

سخنگوی دولت درباره انحصار سازمان صدا و سیما گفت: اینکه واقعا نیازمند ابزار رسانه ای موثرتری هستیم یک واقعیت است. امیدواریم در دولت دوازدهم این نقیصه که از سوی دلسوزان نسبت به اطلاع رسانی وجود دارد برطرف شود. اطلاع رسانی از مصوبات دولت هر هفته لازم است البته باید ابزار های دیگری هم علاوه بر گزارش دهی های هفتگی سخنگوی دولت داشته باشیم. البته ضمن تقدیر از رسانه ملی از تیم سیاسی رسانه ملی انتقاد داریم و انتظار داریم که رسانه ملی، ملی عمل کند.

وی درباره اعلام آتش بس گفت: هر حرفی را از زبان یک جریان نباید سیاسی تلقی کرد.

نوبخت درباره کابینه آینده گفت: آقای روحانی برای چینش کابینه معیارهایی دارد و خود را در برابر مطالبات مردم که بسیار سنگین است مسئول می داند. آقای روحانی باید به فکر کابینه ای باشد که توسط آن انتظارات مردم را برآورده کند.

وی درباره حاشیه های روز قدس گفت: این یک سو استفاده از حضور مردم و انحراف از هدفی بود که مردم برای آن به صحنه آمده بودند. دادستان تهران هم از این اقدام به عنوان جرم مشهود یاد کردند. قوه قضائیه در حال بررسی این جرم مشهود است ما هم منتظریم تا مجازات عوامل آن صورت گیرد.

نوبخت درباره اهمیت قرارداد توتال در ادامه سرمایه گذاری ها در ایران گفت: یک شرکت فرانسوی قرارداد بزرگی را به همراه چین با جمهوری اسلامی ایران منعقد کرده که این گامی برای از بین رفتن فضای سنگینی است که امریکا ایجاد کرد و به دنبال آن شرکت های دیگر هم برای سرمایه گذاری گام خواهند برداشت.

وی درباره آمار اشتغال آفرینی ارائه شده از سوی رئیس جمهور عنوان کرد: ما هر فصل از طریق نمونه گیری از نیروی کار آماری را از طریق مرکز آمار به دست می آوریم درباره میزان اشتغال نمونه گیری از مدت مشابه سال گذشته آن صورت می گیرد ما در فصل بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته میزان اشتغال زایی را مقایسه می کنیم و ۷۰۰هزار شغلی که رئیس جمهور اعلام کردند میزان اشتغال آفرینی در سه ماهه یهار نیست بلکه میزان اشتغال زایی یک ساله از بهار سال گذشته را شامل می شود.

وی با بیان اینکه ۷۰۳ هزار نفر در بهار سال ۹۶ به تعداد شاغلان اضافه شده است، ادامه داد: در برنامه ششم پیش بینی کردیم سالانه ۹۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم تا تمام کسانی که وارد بازار کار می شوند شاغل شوند.از این روز انتظار ما این است که تا پایان برنامه ششم نرخ بیکاری تک رقمی شود.

سخنگوی دولت درباره واژگونی هواپیمای ایرانی در خلیج فارس در ۱۲ تیر گفت: این مسئله پیگیری شد درباره دریافت غرامت پیگیری کردیم و وجوهی نیز پرداخت شده است. البته باید دانست با روی کار آمدن دولت های مختلف آمریکا جنگ طلب است و دست که کشتار مردم مظلوم می زند.

نوبخت درباره سود های بانکی زیاد گفت: اینکه سود بانکی زیاد است حرف درستی است. امروز با توجه به اینکه نرخ تورم یک رقمی شده و باید نرخ سود هم پایین بیاید. عقل حکم می کند که نرخ سود بانکی پایین بیاید. دولت یا باید دستوری اعلام کند که این نرخ پایین بیاید و یا اینکه با سازوکارهای لازم را برای این اقدام فراهم نماییم.

وی گفت: ابلاغ و اجبار نتیجه ای ندارد مگر زمانی که سازوکار لازم اندیشیده شود. اما مشکل اینجاست که عمده تسهیلات به تولیدکنندگان از سپرده های مردمی پرداخت می شود. بانک ها باید به سپرده گذاران سود دهند، بانک ها پولی را که از مردم گرفته و تسهیلات می دهند بخش محدودی است چون بخش عمده این تسهیلات پرداخت شده و برنگشته است بنابراین مجبور است تسهیلات را گران قیمت ارائه کند.

وی گفت: طی سال گذشته دولت ۱۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومانی که یا خود گرفته بود یا ضامن دریافت آن شده بود را به بانک ها برگرداند و در بانک های دولتی ۲۹ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه دادیم. این دو اقدامی بود که ما انجام دادیم در حقیقت دولت تلاش می کند نرخ سود بانکی را پایین بیاورد.

وی درباره نشست منافقین در فرانسه گفت: این مثل آن است که به داعش اجازه داده شود نشست و کنفرانس برگزار کنند که منافقین به مراتب بدتر از داعش هستند. این اقدام نادرست است و ما به دولت فرانسه معترضیم.هیچ دموکراسی اجازه نمی دهد گروه های تروریستی حمایت شوند این کمک به اعمال جنایت است.

نوبخت درباره اعزام حجاج ایرانی و مسئولیت پذیری دولت گفت: موضوع اعزام زائرین به حج در این فضا تصمیم و اقدام دولت نیست. برخی تلاش می کنند دولت بدهکار شود از همین الان شروع کردند به طرح این مسائل که اتفاقاتی رخ می دهد. این اعزام ها تصمیم نظام است.

وی افزود: ما سال گذشته هم آمادگی اعزام حجاج را داشتیم اما طرف سعودی همکاری نکرد. با تمام این اوصاف باید دقت بیشتری کرد.
موضوع اهمیت زیادی دارد .

نوبخت ادامه داد: این مسئله به دلیل اهمیت در شورای عالی امنیت ملی بررسی شد و چون تصمیم نظام است باید همه کمک کنند. از تریبون نماز جمعه ته دل کردم را نباید خالی کرد. اگر کسی حرفی دارد مطرح کند تا تصمیم گیری شود.

نوبخت درباره مطالبات مردم از موسسات مالی گفت: در این باره امروز انتقاد ها متوجه دولت است. اما باید در نظر داشت بانک ها اجازه ندارند تمام سپرده های مردمی را تسهیلات بدهند و بانک ها باید درصدی را به عنوان ذخیره در اختیار بانک مرکزی قرار دهند. برخی از موسسات مالی مجوز نداشتند یا مجوز صلاحیت دار ندارند. بانک مرکزی باید یا مجوز داده و یا آنها را تعطیل کند و اگر برخی موسسات مجوز دارند اما صلاحیت ندارند آنها را در حد صلاحیت محدود کند. ما از بانک مرکزی انتظار برخورد فعال داریم، مردم خوشحال باشند که بانک مرکزی فعالانه در حال عمل است.بانک مرکزی باید این واحدهای کوچک را متشکل و قانومند کند.

نوبخت گفت: بانک مرکزی امروز استحقاق کمک است و نیاز به حمایت دارد.

نوبخت با بیان اینکه منطقه ناامن است و آثار آن بر کشورهای امنی مانند کشور ما نیز وجود دارد تصریح کرد: اگر ما جزیره ای امن شویم اما دور ما آتش باشد دلهره آور است. رئیس جمهور نیز نظرشان این است که علاوه بر ما کشورهای منطقه هم باید امن شوند تا از قاره های دیگر به این منطقه آمده و سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ما از سرریز ناامنی منطقه به کشور با هزینه های سنگین حتی فدا کردن جان های خود دفاع و مقابله می کنند.

سخنگوی دولت درباره انتشار قراردادهای دولتی و عدم انتشار متن قراردادها و برخی قراردادها از سوی برخی سازمان ها و نهادها گفت: ما گام به گام پیش رفته و قراردادها در سایت ها منتشر شده است. تصور من این بود که به طور کامل انتشار می شود اما با این وجود پیگیری می کنیم که این اقدام به منظور شفافیت زایی انجام شود.

نوبخت با اشاره به تبدیل قانون حقوق شهروندی به لایحه گفت: در صورت نیاز لایحه آن به مجلس ارائه خواهد شد.

وی درباره کمک دولت به بخش غیر دولتی تامین مسکن اجتماعی عنوان کرد: در کنار تکمیل مسکن مهر پروژه ای در دست اجرا بود و دولت خود را موظف دانست تا به کسانی که در بخش غیر دولتی مشغول ساخت مسکن بودند کمک کند.

سخنگوی دولت افزود: دولت از دو طریق تلاش کرد به افرادی که توانایی تامین مسکن نداشتند کمک کند نخست اینکه سقف وام مسکن بالا برده تا افزایش قیمت مسکن جبران شود. سال گذشته هشتصدمیلیارد تومان در اختیار وزارت نیرو قرار داد تا قیمت تمام شده مسکن کاهش یابد.

نوبخت گفت: همچنین قرار شد سالانه ۵۰۰ هزار مسکن روستایی با کمک بنیاد مسکن بسازیم ضمن اینکه مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی را از طریق اعطای تسهیلات ارزان قیمت دنبال می کنیم.

وی گفت: در کنار این اقدامات به ساخت و بازسازی مساکنی که در اثر حوادث طبیعی تخریب شده کمک می کنیم که برآورد آسیب توسط سازمان مدیریت بحران صورت گرفته و ۲ درصد از سرجمع اعتبارات به افراد آسیب دیده کمک بلاعوض صورت گرفته و یا وام ارزان قیمت به آسیب دیدگان تعلق گیرد.

نوبخت درباره هماهنگی قوای سه گانه گفت: قوا مستقل هستند اما نیازمند هماهنگی با هم بوده و همایش قوه قضائیه فرصت خوبی بود تا روسای قوا دیدگاه های خود را برای حفظ وحدت مطرح کنند، وحدت قوا باعث آرامش مردم و عملکرد مطلوب قوا خواهد شد.

نوبخت با اشاره به اینکه به نظر می رسد امروز در برخی موارد چالش های دولت بیشتر از قبل شده گفت: اتفاقات روز قدس نشان داد که دولت و رئیس جمهور در چه چالش هایی است. پاسخ به مردم این نیست که به تریبون های مقدس پاسخ های این چنینی داده شود.

وی درباره واگذاری شرکت های دولتی به بخش غیر دولتی عنوان کرد: سیاست ما این است که واگذاری ها در جهت رد دیون صورت نگیرد. با وجود اینکه در دولت قبل واگذاری ها عمدتا انجام شده بود و بخشی هم از این واگذاری ها در جهت رفع دیون صورت گرفت.

سخنگوی دولت درباره اعمال محدودیت مهاجرت از هفت کشور به آمریکا گفت: این اقدام انقدر غیر انسانی است که محاکم آمریکایی هم آن را غیر قابل اجرا دانستند. ما نیز این مسئله را محکوم می کنیم.

وی دربار نبود بودجه لازم برای اعلام علنی حکم های قضایی گفت: در این مورد نیاز به بودجه خاصی نیست با همان بودجه ای که در اختیار قوه قضائیه است این مسئله قابل مدیریت است.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا کارگروهی درحال بررسی جزئیات تشکیل کابینه شده است است گفت: جزئیات و کلیات گمانه زنی است. البته اینکه هر چند نفر دور هم جمع شده و تصمیم گیری در این باره انجام دهند طبیعی است اما رئیس جمهور کارگروهی برای این اقدام تشکیل نداده است. آقای رئیس جمهور شناخت کافی دارند و چون خودشان در برابر مردم مسئول هستند انتخاب شایسته ای را خواهند داشت.

Share