آیا تاکنون مثلث تابستانی را دیده‌اید؟

مثلث تابستانی بر فراز دیوار بزرگ چین

سه ستاره‌ی پرنور کرکس نشسته (نسرواقع، وَنَند)، دِنِب، و کرکس پرنده (نسر طایر) با هم یک سه‌گوش بزرگ را در آسمان ساخته‌اند که در بامدادان بهار و شامگاهان پاییز نیمکره‌ی شمالی از افق خاوری سر بر می‌آورند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سه ستاره‌ی پرنور کرکس نشسته (نسرواقع، وَنَند)، دِنِب، و کرکس پرنده (نسر طایر) با هم یک سه‌گوش بزرگ را در آسمان ساخته‌اند که در بامدادان بهار و شامگاهان پاییز نیمکره‌ی شمالی از افق خاوری سر بر می‌آورند. در ماه‌های تابستان هم می‌توان این سه‌گوش (مثلث) را نزدیک نیمه شب تقریبا درست بالای سر، در اوج آسمان پیدا کرد. در آن هنگام، این سه درخشان‌ترین ستارگان آسمانند.

عکسی که اینجا می‌بینید در همین بهار امسال گرفته شده و در آن، اخترگان سه‌گوش تابستانی را به همراه کمانِ نوار مرکزی راه شیری بر فراز دیوار بزرگ چین، یکی از میراث‌های فرهنگی یونسکو می‌بینیم. این بخش از دیوار چین به نام سیمیتای در سده‌ی ۶ میلادی در کوهستان “یان” ساخته شد.

در بالاترین نقطه، برج نگهبانی وانگ‌جینگ‌لو دیده می‌شود که در شب‌های تاریک، روشنی چراغ‌های شهر پکن در دوردست از درون آن دیده می‌شود.

با آن که ما پیکره‌ی اخترگانِ (صورت‌واره‌ی) سه‌گوش تابستانی را از روی زمین به شکل یک سه‌ضلعی می‌بینیم ولی واقعیت اینست که سه ستاره‌ی آن در فضا هزاران سال نوری از یکدیگر فاصله دارند.

 

Share