معاون وزیر جهاد کشاورزی در رشت اظهار کرد:

عقب ماندگی گیلان در آبیاری تحت فشار | اشتغال ۲۰ هزار نفری با کشت گیاهان دارویی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغداری با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک ۱۱۵ هکتار از اراضی شالیزاری استان‌های کم آب کشور از چرخه کشت برنج خارج می‌شوند، گفت: استان گیلان در آبیاری تحت فشار عقب مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، محمدعلی طهماسبی ظهر امروز در نشست هماهنگی برنامه‌های توسعه اشتغال و تولید در سالن الغدیر استانداری گیلان با اشاره به فعالیت‌های گسترده حوزه کشاورزی در استان گیلان اظهار داشت: اقدامات محوری و تاثیرگذار در راستای ارتقای تولیدات کشاورزی رو به افزایش است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغداری با تاکید بر توانمندی‌های گسترده استان گیلان در حوزه کشاورزی و با بیان اینکه استان گیلان  ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و این امر یک ظرفیت مطلوب برای استان است، افزود: استان گیلان مهم‌ترین استان کشور در تولید برنج سفید است.

طهماسبی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد برنج کشور در استان گیلان تولید می‌شود خاطرنشان کرد: در آینده‌ای نزدیک ۱۱۵ هکتار از اراضی شالیزاری استان‌های کم آب کشور از چرخه کشت برنج خارج می‌شوند.

وی اجرای مصوبات شورای عالی آب را یکی از دلایل جلوگیری از تنش کم آبی در استان گیلان عنوان کرد و گفت: در ۵ سال گذشته به‌منظور ارتقاء و بهسازی شبکه‌های فرعی آبی استان گیلان بیش از ۹۴ میلیارد تومان هزینه شده است و این روند ادامه دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغداری از وجود ۸ هزار هکتار آب بندان در استان گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: استان گیلان با توجه به ظرفیت‌های گسترده در زمینه کشاورزی در آبیاری تحت فشار عقب مانده بوده و ۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان گیلان نیازمند آبیاری تحت فشار است.

طهماسبی توسعه و تجهیز سیستم‌های آبیاری تحت فشار استان گیلان را نیازمند نگاه ویژه عنوان کرد و با استان گیلان ظرفیت مطلوبی در تولید گیاهان دارویی دارد گفت: برنامه ریزی می‌شد تا در مناطقی که بارش باران به‌طور سالانه ۳۵۰ میلی لیتر است، کشت گیاهان دارویی در اولویت باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغداری با بیان اینکه برآورد می‌شود در زمینه گیاهان دارویی ۵۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال کشور به زیرکشت گیاهان دارویی برود تصریح کرد: با این اقدام برای ۲۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و دائم اشتغال ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت مطلوب سواحل استان گیلان در پرورش ماهی در قفس و با بیان اینکه سواحل استان گیلان در این زمینه ۲۰۰ هزار تن ظرفیت دارد تاکید کرد: برآورد می‌شود تا پایان شهریورماه امسال تولید آبزیان در استان گیلان ۳ هزار و ۵۰۰ تن برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغداری با اشاره به توسعه بخش چایکاری در استان گیلان و با بیان اینکه قیمت برگ تضمینی چای در چند سال اخیر دو برابر افزایش یافته است افزود: درآمد چایکاران از ۷۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۲۳۴ میلیارد تومان در سال ۹۵ افزایش یافته است.

طهماسبی با تاکید بر اینکه ۴ هزار هکتار از باغات چای در سال ۹۵ باز به چرخه کشت چای بازگشتند خاطرنشان کرد: برای احیا و بهسازی باغات چای بیش از ۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات از محل صندوق حمایت چایکاران پرداخت شده است.

وی رفع مشکلات حوزه‌های مختلف کشاورزی را امکان‌پذیر دانست و با تاکید بر اینکه مشکلات کشاورزی در حوزه‌های مختلف با یک عزم ملی برطرف می‌شود گفت: احیای چای و باغات چای در گیلان می‌تواند یک الگو برای دیگر حوزه‌ها باشد و با حمایت ویژه از بخش‌های مختلف می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک موفقیت‌های گسترده‌ای را شاهد باشیم.

Share