مدیرکل بهزیستی استان گیلان در جمع خبرنگاران مطرح کرد

سالانه ۱۵ هزار نوزاد معلول در کشور متولد می‌شوند| وقوع ۵۹۴ مورد کودک‌آزاری در گیلان

پارسی با بیان اینکه سالانه ۱۵ هزار نوزاد معلول در سطح کشور متولد می شوند یادآور شد: این موارد ریشه ژنتیکی دارد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  محمدرضا پارسی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته بهزیستی اظهارکرد: با عرض تبریک هفته بهزیستی به تمام عزیزانی که در طول این سال ها ما در خدمتشان بودیم لازم به ذکر است که سازمان بهزیستی یکی از سازمان هایی است که در سال ۱۳۵۹ بعد از انقلاب با هدف کمک رسانی به آسیب دیدگان اجتماعی و توانبخشی معلولین و … ایجاد شد.

پارسی با بیان اینکه نقش اصلی سازمان بهزیستی در بحث سلامت اجتماعی بیشتر نمایان گر است، یادآور شد: در برنامه ششم توسعه مفاد زیادی مورد توجه بهزیستی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با اشاره به مراکز اورژانس های اجتماعی تصریح کرد: در حال حاضر در ۵ مرکز در گیلان در حال فعالیت هستند.

وی افزود: در اوایل سال ۹۶ سازمان بهزیستی مکلف به توسعه این مراکز در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت شد.  هم اکنون در شهرهای رشت، لاهیجان، انزلی، تالش و فومن مراکز اورژانس اجتماعی در حال فعالیت هستند.

پارسی متذکر شد: محموع شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر استان گیلان ۱۴ شهر هستند که با توجه به این آمار شهرستان های سیاهکل و املش از جمله شهرستان های زیر ۵۰ هزار نفر محسوب می شوند.

وی ادامه داد: در این هفته به مناسبت هفته بهزیستی به شکل نمادین توسط رییس جمهور و از طریق ویدیو کنفرانس در شهرستان های آستانه اشرفیه، صومعه سرا، ماسال، شفت و رضوانشهر چندین مرکز اورژانس اجتماعی افتتاح خواهد کرد شد و جذب نیروی کارآمد برای این مراکز را از ماه های آتی آغاز خواهیم کرد.

پارسی با بیان اینکه در سال گذشته شاهد ۱۳ هزار و ۸۰۰ مورد مداخله در مرکز اورژانس های اجتماعی بوده ایم یادآور شد: اکثریت این مداخله ها مربوط به اختلافات خانوادگی بوده است.

وی ادامه داد: ۵۹۴ مورد از این درگیری ها کودک آزاری، ۴۰۶ مورد مورد همسرآزاری، ۲۳۱ مورد خودکشی و ۱۲۸ مورد نیز سالمند آزاری رخ داده است که این اتفاقات مستلزم کمک کانون های حمایتی است.

پارسی اظهار کرد: در برنامه طرح و توسعه  مواد ۱۰۲، ۱۰۴و ۱۱۳ در بحث کاهش طلاق تکلیف هایی را مورد توجه خود قرار داد.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان یادآور شد: افرادی که در سن ازدواج هستند و یا در مدارس در حال تحصیل و یا در ۵ ساله اول ازدواج هستند مورد مشاوره بخش های مشاوره ژنتیک این سازمان قرار گرفتند.

وی افزود: بیش از ۳۱ هزار نفر در مقطع تحصیلی دوم و سوم دبیرستان با تعامل اداره کل آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی تحت آموزش پیش از ازدواج قرار گرفتند.

پارسی با اشاره به آمار طلاق گقت: در حوزه طلاق ۸۹۰۰ زوج تحت مشاوره قرار گرفتند که حدودا ۱۲ درصد آنها به سازش منجر شد.

این مسئول اظهار داشت: در سال گذشته ۳ هزار و ۶۰۰ هزار نفر در ۶۶ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی مشاوره شدند و با استفاده از یارانه برگ از تخفیفات لازم برای هزینه های جاری از درمان استفاده کردند.

به  گزارش دیارمیرزا پارسی با بیان اینکه سالانه ۱۵ هزار نوزاد معلول در سطح کشور متولد می شوند یادآور شد: این موارد ریشه ژنتیکی دارد و براساس این موضوع زوج ها باید از نظر ژنتیکی حتما به مشاور ژنتیکی مراجعه کنند تا از تولد همچین عزیزانی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در گیلان ۷ مرکز مشاوره وجود دارد اظهار کرد: رشت، لاهیجان، تالش، انزلی و صومعه سرا شهرستان های دارای این مرکز هستند که شهرستان های رشت ۳ مورد مرکز دارد.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان در پایان اظهار کرد: ۱۷۳۶ مورد مشاوره ژنتیک در طی سال گذشته انجام گرفت.

،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،حسن خسته بند،محمود شکری، ولی داداشی, محمدصادق حسنی, محمدمهدی افتخاری, کاظم دلخوش, منوچهر جمالی, اسدالله عباسی

Share