نوبخت مطرح کرد:

زمانی نداریم که وقتمان صرف دعوا شود | نمایندگان آنچه وجود خارجی ندارد را نباید مطرح کنند

سخنگوی دولت تاکید کرد: اینکه گفته شود برنامه ششم در دو روز گذشته ابلاغ شد، صحیح نیست چراکه‌‌ همان زمان رییس مجلس براساس اختیارات قانونی آن را ابلاغ کردند و این ادعا کاملا بی‌اساس است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، محمدباقر نوبخت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به این پرسش که آیا تاخیر در ابلاغ برنامه ششم، حمل بر کم توجهی دولت به این برنامه است؟، گفت: در روزهای پایانی سال گذشته، مصوبه مجلس درباره برنامه ششم توسعه به تایید شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و بعد از پنج روز که رییس‌جمهور باید آن را ابلاغ کند و اگر نکرد رییس مجلس می‌تواند آن را ابلاغ کند، که این کار صورت گرفت و مصوبه ابلاغ شد. دولت هم از ابتدای سال ۹۶ آن را اجرایی کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد: غیر از ۱۲۴ ماده‌ای که برای برنامه ششم داریم ۷۳ ماده دیگر تحت عنوان احکام دائمی برنامه‌های توسعه وجود دارد که در اردیبهشت ماه نیز تمام آن از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری به نهاد‌ها ابلاغ شد.

او تاکید کرد: اینکه گفته شود برنامه ششم در دو روز گذشته ابلاغ شد، صحیح نیست چراکه‌‌‌ همان زمان رییس مجلس براساس اختیارات قانونی آن را ابلاغ کردند و این ادعا کاملا بی‌اساس است.

سخنگوی دولت افزود: نمایندگان مطلع مجلس کاملا اذعان دارند که طبق قانون مدنی اگر مصوبه‌ای پس از ۵ روز از سوی رییس‌جمهور ابلاغ نشود رییس مجلس این کار را انجام می‌دهد. بودجه سال ۹۶ نیز براساس همین قانون تدوین شده و در حال اجرایی شدن است.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا آیین‌نامه‌های اجرایی برنامه ششم نیز تهیه و تدوین شده است، اظهار کرد: ۴۰ مورد آیین‌نامه‌های اجرایی، ۷ مورد دستور العمل‌های اجرایی و ۳۹ مورد اسناد راهبردهای و آیین‌نامه‌های احکام دائمی که ۱۹ مورد است مشخص شد و سازمان برنامه و بودجه موظف به تهیه آن‌ها شد که در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه در برنامه ششم اولویت‌های ما موضوعات آب و فاضلاب، محیط زیست و حمل و نقل ریلی است، ادامه داد: در بودجه سال ۹۶ مرتبط با اولویت‌های برنامه ششم هزار میلیارد بودجه در نظر گرفته شده و میان دستگاه‌ها توزیع شده است. برای اشتغال نیز هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که برای کل این‌ها اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی مدنظر قرار گرفته است.

او ادامه داد: براساس نظر کار‌شناسان دولت برخی از مواد برنامه ششم با توجه به اینکه رشد ۸ درصد ایجاد کنیم و ۹۵۵ هزار فرصت شغلی به صورت خالص ایجاد کنیم، ۷۷۰ هزار میلیارد پول می‌خواهیم نه اینکه هزینه کنیم. البته نمایندگان در فرایند تصویب برنامه ششم، پاره‌ای از موارد خرج‌هایی برای دولت گذاشتند در حالی که بیشتر از خرج نیاز به در‌آمد داریم تا رشد ۸ درصدی را محقق کنیم. از این جهت احتمالا در آینده تمامی مواردی که فکر می‌کنیم رشد ۸درصدی که مدنظر رهبری بوده اما تحقق پیدا نمی‌کند و منابع لازم آن نیست اصلاحاتی را ببریم تا آن اتفاق رخ دهد.

سخنگوی دولت درباره موادی که ممکن است رشد ۸درصد را کُند کند گفت: ۴۱ مورد از مواردی که در طی رسیدگی به برنامه ششم ۴۲۶ هزار میلیارد تومان هزینه جدید اضافه شد که ۳ بخش است. یک بخش در بودجه‌های سنواتی دیده شود. مثل اینکه سازمان تامین اجتماعی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است. مجلس اعلام کرده که در بودجه سنواتی لحاظ و سالیانه ۲۰درصد پرداخت شود. ۱۲۰ هزار میلیارد مبلغ ادعایی است که ما باید سالیانه ۲۰درصد آن را بپرازیم و هزینه آن را در بودجه اضافه کنیم حال آنکه ما باید ۶۲ هزار میلیارد طرح عمرانی انجام دهیم، مشکل داریم چه برسد به اینکه بخواهیم آن طلب را بپردازیم.

او اضافه کرد. به زحمت توانستیم در هفته جاری حدود ۹۵۰۰ میلیارد تومان از طریق اسناد و هزار و ۴۴ میلیارد تومان به صورت نقدی به طرح‌های عمرانی پول دهیم در حالیکه باید سه ماه زود‌تر این کار را انجام می‌دادیم.

نوبخت در ادامه تاکید کرد: قانون برنامه ششم از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده است.

او ادامه داد: با الزاماتی که از سوی دولت و مجلس و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند دولت باید کار بزرگی انجام دهد، دولت دوازدهم برنامه ششم را عملیاتی خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما باید کار بزرگی انجام دهیم و به همین خاطر است که اصرار داشتیم قرارداد بزرگ توتال منعقد شود.

او خاطرنشان کرد: همه تلاش‌ها برای این است که به رشد ۸ درصدی برسیم.

نوبخت در ادامه با اشاره به بدعهدی دولت آمریکا درباره برجام گفت: همه تلاش‌ها برای این است که برجام اجرایی شود و ما به دولت آمریکا پرخاش می‌کنیم، آقای رئیس جمهور به شدت دنبال مطالبات مردم است و بسیار مصمم است.

او در ادامه افزود: ما از شاخص‌ها گزارش تهیه کردیم و می‌دانیم کجا چه کاری انجام شده است. دولت شرافت خود را گذاشته است تا نقش تاریخی خود را ایفا کند و با کمک مجلس و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری ادامه راه دهد.

سخنگوی دولت درباره حقوق‌های نجومی گفت: ما تمام تلاش خود را در این مورد به کار بستیم، در شورای تعیین دستمزد ما تعیین کردیم که هیچ مدیری در دولت از ۱۰ میلیون بیشتر نگیرد و در قوه قضائیه هم می‌دانیم اجرایی می‌شود.

او یاد آور شد: ما شرمنده مردم شدیم در آن زمان هم عذر خواهی کردیم، حیثیت ما بیشتر از این ارقام است و هر کسی اعلام آمادگی کرد برای همکاری با دولت آقای روحانی باید این را بداند که این دولت این گونه است.

نوبخت گفت: روز گذشته با آقای فتاح جلسه داشتیم تا افزایش حقوق مستمری بگیران کمیته امداد مشخص شود که از طریق منابع هدفمندی یارانه‌ها افزایش دهیم که ۳/۴ برابر شده است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: از برنامه آقای فتاح خوشحال شدم و دخالتی در برنامه کمیته امداد نداریم.

نوبخت ادامه داد: انتقاد را حق نمایندگان مردم می‌دانیم، اما آنچه وجود خارجی ندارد نباید مطرح کنند. هدف ما توسعه کشور با توجه به بیانات رهبری است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اینکه مناطق آزاد زیرنظر وزارت اقتصاد اداره شود گفت: نمایندگان علاقه دارند که سازمان‌ها وزارت‌خانه شوند که ما هم تردید نداریم قصد کمک دارند و‌‌ همان طور که سه وزیر پشنهادی را قبول کردند کابینه دوازدهم ما را هم کمک می‌کنند.

نوبخت گفت: نمایندگان مردم انتقاد خود را از جایگاه نمایندگی مردم مطرح می‌کنند ما از این موضوع استقبال می‌کنیم دعوایی بین مجلس و دولت سر هیچ راه نیافته اول از ما سوال کنند ما جواب می‌دهیم هدف اول در کار ما مردم و اجرا سیاست‌های رهبری و توسعه کشور است.

نوبخت راجع به مسائل مناطق آزاد گفت: ما فرا‌تر از الفاظ قانون نمی‌توانیم کار کنیم قانون گفته دبیرخانه، دبیر را ذکر کرده و گفته باید زیر مجموعه وزارت اقتصاد برود فرا‌تر از قانون نمی‌‌توانیم عمل کنیم مگر تفسیر کنیم نمایندگان علاقه‌مند هستند هر سازمانی بشود وزارتخانه مثل اینکه بگوییم رئیس جمهور بشود وزیر. امور برنامه و بودجه از اختیارات رئیس جمهور است تردید ندارم که نمایندگان قصد اصلاح امور را دارند ما هم کمک می‌کنیم انشالله همکاری راجع به کابینه آتی ادامه می‌یابد.

او راجع به طرح تفکیک وزارتخانه‌ها گفت: کمیسیون اصلی مجلس این موضوع را تصویب کرده مجلس اختیار را دارد و تصمیمش برای ما لازم اتباع است امروز شنیدید رئیس مجلس از کارآمدی دولت گفت رئیس جمهور باید مدیر قوی انتخاب کند که قطعا همین کار را می‌کند.

نوبخت افزود: رئیس جمهور دنبال کسانی است که تحمل این بار سنگین را داشته باشد. رئیس جمهور از افراد پیشنهادی استقبال می‌کند همیشه گمانه زنی شده جمع بندی نهایی نشده رئیس جمهور به یک نفر نگفته کابینه بنویسید هرکسی گفت من افرادی دارم ایشان استقبال کرد رئیس جمهور برای تحقق خواست مردم مصمم است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه تا کنون گفته‌ها و وعده‌ها عمل شده است، گفت: تا زمانی که مسؤلیت ایجاب می‌کند باید پاسخ گو باشم.

او ادامه داد: ما کلی مشکل داریم هنگامی که می‌گویم برای دادن یارانه‌ها مصیبت داریم می‌گویند باز هنگام پرداخت یارانه شد نوبخت عزا گرفت، دولت مشکلات فراوان دارد اما خود را موظف می‌داند که مشکلات مردم را برطرف کند.

نوبخت ادامه داد: ما سه وزارتخانه را یکی کردیم ولی وزارتخانه‌ها را کوچک‌تر نکردیم؛ در واقع تصمیم‌گیران را کم کرده‌ایم. ما چهار سال در راس مدیریت بودیم. بحث ما کارامدی است. البته نظر نمایندگان بر ما متاع و قانون است و ما قانون را می‌پذیریم.

او درباره افزایش جدید تحریم‌های غیرهسته‌ای بر اقتصادی ایران اظهار داشت: ساده، شفاف و روشن حرف بزنیم. دولتی که با ما برجام را امضا کرد، نیست و گروه جدید نیز با اراده پاره کردن برجام وارد کاخ سفید شده است و گرایش‌های زیاده‌خواهانه هم دارند. وقتی مردم بزرگ ایران حماسه آفریده‌اند، آن‌ها به کشوری جنگ‌طلب که دستشان در خون مردم یمن آلوده است، یعنی برای فروش سلاح به عربستان رفتند. کشوری که یک بار رنگ انتخابات هم به خود ندیده است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دولت جدید امریکا جنگ طلب است و برای همکاری نیامده‌اند، تصریج کرد: در ایران کمیته ویژه‌ای برای نظارت بر روند برجام وجود دارد که نقض برجام را تشخیص می‌دهند. در برجام نیز سازوکاری وجود دارد که چگونگی رسیدگی نقض برجام را نشان داده است. اگر هم برجام نقض شود ما به نقطه اول برمی‌گردیم. ایران نقضی انجام نداده است. آژانس ایران را بر نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران که موجب تحریم‌ها شد، متهم کرده بود ولی هم‌اینک آژانس ما را تبرئه کرده و شورای امنیت نیز تحریم‌ها و قطعنامه‌هایش را لغو کرده است.

نوبخت با بیان اینکه کشورهای دنیا نیز تاکید می‌کنند که ایران فعالیت‌های صلح آمیز دارد و نسبت به امریکا معترض هستنند، خاطرنشان کرد: باید تحریم‌های امریکا و شورای امنیت را از یکدیگر جدا کنیم. اگر امریکا لغو تحریم‌ها و قطعنامه‌ها را وتو می‌کرد ما در تحریم می‌ماندیم ولی در آن زمان امریکا وتو را انجام نداد. الان نیز امریکا در انزوا قرار گرفته است. درب یک لحظه باز شد و ما از این لحظه استفاده کردیم.

او افزود: البته می‌دانیم که روش امریکا چگونه است و رئیس‌جمهورش نیز هر کجا می‌رود به او اعتراض می‌شود. شما اعتراض مردم فرانسه را به خاطر سفر ترامپ به پاریس مشاهده کردید. این کشور جنگ‌طلب زیاده‌خواه در معرض انزوا است ولی ایران سرافراز است. ما هم به مردممان و هم به دنیا نشان دادیم فعالیت‌های ما صلح‌آمیز است و کسی که عهد را می‌شکند، امریکا است و نه ایران. البته ما رهبری داریم که جهان را درک می‌کند. ما یک هدف داریم و آن منافع ملی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ما زمانی نداریم که وقتمان صرف دعوا بشود، ابراز داشت: شما می‌دانید رئیس جمهور بسیار خویشتندار است. ما رعایت حال روسای سایر قوا می‌کنیم و روسای قوا نیز رعایت حال ما را می‌کنند.

مجری برنامه مدعی شد که گاهی دولت رعایت حال سایر قوا را نمی‌کند که نوبخت از او خواست نمونه‌ای را بیاورد که با خودداری مجری صداوسیما روبه‌رو شد. با این حال، نوبخت با اشاره به مسئله بازداشت حسین فریدون بیان کرد: در مسئله اخیر، حکمی صادر شد و برای آن تامین قرار صورت گرفت. ما از این مسئله ابایی نداریم و این مسئله را نقطه استقلال قوه قضاییه می‌دانیم. ما کجا تردید داریم. ما تردید نداریم و مطمئن هستیم برادر هر کسی تخلفی انجام بدهد؛ چه برادر رئیس جمهور و چه برادر رئیس قوه قضاییه و مجلس، قوه قضاییه با قدرت برخورد می‌کند.

او در مورد مسئله رکود ابراز داشت: آیا درآمد‌ها تقلیل یافته است؟ بله، درآمدهای نفتی دولت نصف شده است. ما باید کمک کنیم سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام شود و از مسیرهای مختلف به سرمایه‌گذاران کمک کنیم تا سرمایه‌گذاری کنند و از درآمدهای آن مالیات گرفته و جبران درآمد بکنیم. اصرار ما هم به سرمایه‌گذاری به همین خاطر است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به جنجال‌ها درخصوص قرارداد توتال بیان کرد: اگر کسی مدرک دارد خواهشا آن مدرک را به قوه قضاییه بدهد. من و شما نمی‌توانیم قضاوت کنیم. قانون محل رسیدگی به این مسئله است. یک هیات عالی نظارت در این باره نیز تشکیل شده و به آن رسیدگی می‌کند. باید تلاش کنیم سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی انجام شود.

نوبخت اضافه کرد: در جلسه دیروز فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز در این باره تلاش کردیم تا موانع را برداریم. ما از صبح تا شب تلاش می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری در کشور افزایش یابد. براساس ماده سه قانون ششم توسعه مصوب شده است تا سالی ۶۵ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده بکنیم. اینکه رهبری می‌گویند باید کار بزرگی انجام شود، این مسئله خود کار بزرگی است و به همین خاطر، نباید با طرح سه فوریتی به مقابله با آن برویم. البته نمایندگان نیز با آن مخالفت کردند هرچند طراحان آن طرح نیز انسان‌های شریفی هستند. ما از آن طراحان می‌خواهیم بجای متوقف کردن سرمایه‌گذاری به ما بگویند چه کار باید بکنیم.

Share