اميری مطرح کرد:

روحانی برای تحقق خواسته‌های مردم برنامه دارد | رایزنی با نمایندگان قبل از تشکیل کابینه

امیری گفت: قبل از تشکیل کابینه حتما با نمایندگان صحبت می‌کنیم و دلایل کارشناسی خود را مطرح می‌کنیم. در کمیسیون اجتماعی مجلس هم که این لایحه برای رسیدگی به آن ارجاع شده هم ان‌شاءالله فعال خواهیم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  در زیر گفت و گوی اعتماد با حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور را می خوانید:

تصویب لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها که به مجلس ارایه شده است، به دولت دوازدهم می‌رسد؟

همان‌طور که در جریان هستید، ما لایحه دولت در این خصوص را با دو فوریت به مجلس دادیم. اما در مجلس دو فوریت رای نیاورد و بعد از آن به کمیسیون اجتماعی مجلس رفت و اکنون در حال رسیدگی در این کمیسیون است و امیدواریم که به زودی به صحن بیاید. تلاش ما بر این است که ان‌شاءالله هرچه زودتر برای این لایحه تعیین تکلیف شود و آقای رییس‌جمهور کابینه جدید را براساس ساختار جدید به مجلس معرفی کند.

از نظر نمایندگان مجلس باخبر هستید. اینکه تمایل به تصویب چنین لایحه‌ای دارند؟

وقتی یک فوریت این لایحه رای آورد حکایت از این دارد که مجلس تمایل دارد که به این موضوع رای مثبت بدهد.

برای اینکه تا قبل از تشکیل کابینه دوازدهم این لایحه مورد تصویب قرار بگیرد، رایزنی می‌کنید ؟

حتما رایزنی می‌کنیم. قبل از تشکیل کابینه حتما با نمایندگان صحبت می‌کنیم و دلایل کارشناسی خود را مطرح می‌کنیم. در کمیسیون اجتماعی مجلس هم که این لایحه برای رسیدگی به آن ارجاع شده هم ان‌شاءالله فعال خواهیم شد. تلاش ما این است که هرچه زودتر برای این موضوع تعیین تکلیف شود.

برای تشکیل کابینه دوازدهم، آقای روحانی نظر فراکسیون امید مجلس را که از حامیان دولت او بوده‌اند را جویا شده‌اند، جلساتی با نمایندگان این طیف سیاسی مجلس تشکیل می‌شود؟

براساس قانون اساسی، کارهای دولت و مجلس به این شکل است که یک‌سری از کارها در صلاحیت مجلس قرار دارد و یک‌سری هم به‌طور صددرصد درصلاحیت دولت است. اما در این بین کارهایی هم هست که به‌طور مشترک بین دولت و مجلس انجام می‌گیرد. تشکیل کابینه نمونه این کار مشترک است. رییس‌جمهور اعضای کابینه را انتخاب کرده و به مجلس معرفی می‌کند و مجلس هم به آنها رای می‌دهد. ما در تمام کارهای مشترک حتما با مجلس مشورت خواهیم کرد.

دو بحث در خصوص ترکیب کابینه دوازدهم مطرح می‌شود، یکی بحث حضور زنان و دیگری استفاده از نیروی جوان در آن است…

شما مطمئن باشید که هرآنچه که آقای روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی قول انجام آن را داده باشند و همچنین مسائلی را که از جمله مطالبات مردم بوده و در ایام تبلیغات انتخاباتی در قالب شعارها و حتی گفت‌وگو با رییس‌جمهور مطرح شده‌اند را حتما ترتیب اثر خواهد داد. ایشان هم گفتند که به عهدی که با مردم بسته‌اند، حتما پایبند هستند و وفادار می‌مانند و در جهت تحقق خواسته‌های مردم برنامه دارند.
استفاده از جوانان در سطوح مدیریتی هم از موضوعاتی بود که مطرح شد و ایشان هم بر آن تاکید دارند. استفاده از بانوان در پست‌های مدیریتی ارشد هم از موضوعات مطرح شده بود که رییس‌جمهوری برای تحقق آن هم حتما برنامه دارد. در واقع می‌خواهم بگویم که آنچه مطالبه و خواست مردم است جزو برنامه‌های اصلی دولت و شخص رییس‌جمهور خواهد بود.
با تغییر مجلس که در واقع یکی از موانع دولت در انتخاب برخی وزیران کابینه بوده به نظر می‌رسد که آقای روحانی با حضور مجلس دهم، دست بازتری در انتخاب‌های خود دارد و حداقل می‌تواند امیدوار باشد که نیمی از اعضای مجلس همسو با سیاست‌های دولت هستند.
ما با مجلس تعامل می‌کنیم. در خصوص طرح‌ها، لوایح‌، انتخاب کابینه و هرآنچه مشترک دولت و مجلس است، حتما مشورت خواهیم کرد. روحانی هم در معرفی اعضای کابینه حتما ذایقه مجلس را در نظر می‌گیرد. آنچه که در این انتخاب مهم است این است که کسانی معرفی شوند که فارغ از تبار سیاسی باشند. چون دولت روحانی یک دولت فراجناحی است و ایشان از همه نیروهای داخل نظام در کابینه و در سطوح مختلف از استانداری‌ها، فرمانداری‌ها گرفته تا مدیریت‌های گوناگون در دولت یازدهم استفاده کرده‌اند و در دولت دوازدهم هم استفاده خواهند کرد.
در واقع همین مشی اعتدال در دولت دوازدهم هم ادامه پیدا خواهد کرد. آنچه مهم است توانمندی، خلاقیت و نوآوری است. کسانی که بتوانند از عهده حل مشکلات در حوزه مربوطه خودشان بربیایند، مورد تایید رییس‌جمهور خواهند بود. این موضوعی است که مورد توجه است و در معرفی کابینه مورد بهره‌گیری قرار خواهد گرفت.

Share