مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان خبر داد:

رتبه نخست گیلان در جذب تسهیلات پرورش ماهیان خاویاری در مناطق روستایی

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان گفت: رتبه نخست گیلان در جذب تسهیلات پرورش ماهیان خاویاری در مناطق روستایی موجب دوبرابر شدن سهمیه استان شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان گفت: رتبه نخست گیلان در جذب تسهیلات پرورش ماهیان خاویاری در مناطق روستایی موجب دوبرابر شدن سهمیه استان شد.

مازیار سیدنژاد به افزایش اهمیت گونه های مختلف ماهیان خاویاری و رواج پرورش آن در استخرهای مصنوعی اشاره کرد و گفت: وجود ۹۰ درصد ذخایر جهانی ماهیان وحشی در دریای خزر از یک سو و عواملی همچون کاهش ذخایر ماهیان دریای خزر، غیر اقتصادی بودن صید به روش معمول و خطر انقراض گونه های مختلف ماهیان خاویاری موجود در دریای خزر از سویی دیگر، باعث شده تا پرورش این نوع از ماهیان شاهد افزایش باشد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان به سیاست های کلی تعیین شده در حوزه ی اقتصاد مقاومتی و ضرورت حمایت از  فعالیت های اقتصادی به منظور افزایش تولید، اشتغال و ارتقاء درآمد روستاییان اشاره و تصریح کرد: در همین راستا و با توجه به اهمیت تولید و پرورش ماهیان خاویاری در کشور طی سال های اخیر، تسهیلات کم بهره ای در این خصوص برای ۳ استان ساحلی شمال کشور تا سقف مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال درنظر گرفته شد که سهم هر استان مبلغ۱۰۰ میلیارد ریال تعیین شد.

وی با بیان اینکه تاکنون برای پرورش ماهیان خاویاری ۶۴ میلیارد ریال تسهیلات با سود ۸ درصد در اختیار ۶ واحد تولیدی مستقر در روستاهای استان گیلان قرار گرفته گفت: این تسهیلات یارانه ای در قالب تفاهم نامه همکاری بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، بنیاد علوی و بانک سینا به هموطنان فعال در این حوزه ارائه شده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان اظهار داشت: پرداخت این تسهیلات در استان گیلان با همکاری اداره کل شیلات و از طریق سیاستگذاری توسط دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و با عاملیت بانک سینا به مرحله اجرا در آمده است.

وی به رتبه ی اول گیلان در اجرای تفاهم نامه ی مذکور تاکنون اشاره و خاطرنشان کرد: عملکرد مطلوب استان گیلان در این حوزه باعث شد تا ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به سقف تعیین شده ی قبلی افزایش پیدا کند.

سیدنژاد گفت: با بهره برداری از طرح های مذکور تولید گوشت ماهیان خاویاری ۱۷۵ تن و تولید خاویار استان نیز بیش از ۱۰ برابر افزایش خواهد داشت.

وی افزود: با استمرار تسهیلات مذکور در سال های آتی شاهد افزایش این ارقام و حضور پررنگ محصولات خاویاری استان در بازارهای صادراتی خواهیم بود.

Share