سرکنسول فدراسیون روسیه در رشت مطرح کرد

حذف ویزای ورود ایرانیان به روسیه در آینده نزدیک | گیلان نقاط قوت زیادی دارد

آلکسیف با بیان اینکه در تلاش هستیم تا در آینده نزدیک صدور ویزای ورود ایرانیان را حذف کنیم تصریح کرد: تعاملات گردشگری مناسبی باید بین دو کشور حاکم شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بیست و چهارمین نشست تخصصی توسعه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با موضوع روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با سخنرانی کنستانتین آلکسیف سرکنسول فدراسیون روسیه در رشت برگزار شد.

کیوان محمدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کیلان در این نشست گفت: ایران و روسیه دو همسایه‌ای هستند که در تاریخ پر فراز و نشیب همواره در کنار هم بودند و خوشحال هستیم که روابط ما بسیار خوب است و آینده روشنی دارد. قرن بیستم با انقلاب روسیه آغاز شد و با انقلاب ایران تمام شد و اگر ایران تعداد شعرای نامی دارد روسیه نیز هم چخف و داستایوفسکی را به جهان ارزانی کرده است و همین ریشه ها ضرورت شناخت اجتماعی و فرهنگی را فراهم می کند.

کنستانتین الکسیف سر کنسولگر روسیه در رشت با عذرخواهی از این که زبان فارسی او زیاد خوب نیست، اظهار کرد: سعی کرده ام که این زبان شیرین را یاد بگیرم.

وی با بیان اینکه ایران دارای فرهنگ غنی است یادآور شد: خوشحالیم که روابط سیاسی ایران و روسیه به جایگاهی رسیده است که به عنوان متحد استراتژیک می‎بینم.

سرکنسولگر روسیه در رشت با اشاره به مواضع ایران و روسیه گفت: در الگوهای سیاسی جهانی مانند مسائل خاورمیانه، سوریه، مبارزه با ترورسیم و حل مشکل فلسطین مواضع نزدیک و مشترکی وجود دارد.

وی ادامه داد: دو رییس جمهور کشور باهم رفاقت دارند و سال گذشته آقای پوتین به ایران آمد و امسال نیز آقای روحانی به مسکو سفر کرده است و مذاکرات ثمر بخشی در این سفرها انجام شده است.

آلکسیف در مورد اینکه روابط سیاسی ایران بسیار خوب است اما روابط تجاری منصفانه نیست و بسیار ناچیز است.

سرکنسول فدراسیون روسیه در رشت با بیان اینکه ایران دارای ظرفیت های بالایی است و ۸۰ درصد بازار جهانی فرش دستی را در اختیار دارد، یادآور شد: محصولاتی مثل زعفران، ماهی، میگو و تولیدات کشاورزی از دیگر پتاسیل هاست.

وی افزود: برای بهبود بخشیدن روابط تحاری دو کشور باید سرمایه گذاری و ایجاد تاسیسات مشترک در الگوهای مختلف با همکاری بخش خصوصی و پشتیبانی دولتها ارتقا بخشیم و امید داریم در آینده به نتیجه خوبی برسیم.

آلکسیف با اشاره به مشکلات تجاری دو کشور گفت: از دیگر موانع اقتصادی ایران و روسیه کم تجربه بودن تجار است و بانک مشترکی نیز نداریم و باید این معضل را حل کنیم.

وی ادامه داد: به نظر بنده گیلان نقاط قوت زیادی دارد و استان پیشتازی است که تجربه خوبی در پرورش ماهی دارد. همچنین صیفی جات خوبی را پرورش می دهد و میتوان از آن برای رشد اقتصادی استفاده کرد.

سرکنسولگر روسیه تصریح کرد: الگوی گردشگری از طرف ایران و روسیه بسیار قابل توجه است و سال گذشته ۱۶ هزار ویزا برای ایرانیان صادر شد.

آلکسیف با بیان اینکه در تلاش هستیم تا در آینده نزدیک صدور ویزای ورود ایرانیان را حذف کنیم تصریح کرد: تعاملات گردشگری مناسبی باید بین دو کشور حاکم شود.

وی ادامه داد: ورود اتباع ایرانی و روسیه از طرف آستارا و آذربایجان متداول است و روزی ۵ تا ۶ مورد ویزا صادر میشود. در سفر رییس جمهور ایران به روسیه توافق نامه گردشگری بین دو کشور امضا شد که این توافق نامه در روسیه تصویب شده است و منتظر تصویب آن در ایران هستیم.

سرکنسول فدراسیون روسیه در رشت در پایان اظهار کرد: در مورد آلودگی دریار کاسپین برنامه های بین الملی وحود دارد که ایران و روسیه هم در آن شرکت دارند.

Share