سحر اخوان

جای خالی استارت آپ‌های فرهنگی در کشور

در ابتدا باید به این موضوع فکر کرد که استارت آپ و فرهنگ چه ارتباطی می توانند با هم داشته باشند؟ باید موضوع فرهنگ را تبدیل به یک مساله کنیم، اینکه ما با کدام بخش فرهنگ و با چه رویکرد و ابزاری می خواهیم واژه و حوزه فرهنگ را وارد فضای استارت آپ کنیم؟

استارت آپ چیست؟
در سراسر دنیا همایش ها و رویدادهای آموزشی اصولا در آخر هفته و در زمان فراغت از کار و تحصیل اتفاق می افتد که اسمش را استارت آپ ویکند گذاشته اند. در این رویداد عموما افرادی که در حوزه هایی نظیر برنامه نویسی، تجارت و بازرگانی، بازرایابان و افراد کنجکاو و متخصصان آن استارت آپ و موضوع خاص با کمک طراحان گرافیک و هنرمندانی که در حوزه های عموما دیجیتال کار می کنند دور هم جمع می شوند و تیم هایی تشکیل می دهند و طی ۵۴ ساعت ایده ها و پروژه های شان را معرفی می کنند، تیم تشکیل می دهند و آن پروژه را اجرا می کنند.

استارت آپ فرهنگی چیست؟
تا به امروز استارت آپ های متفاوتی در حوزه های مختلف تکنولوژی و آی تی، محیط زیست و فناوری های نو برگزار شده است. در داخل و خارج از ایران نیز مجموعه هایی به برگزاری استارت آپ ها با موضوعات اجتماعی و فرهنگی پرداخته اند. اما به دلیل جدا بودن صاحب نظران و متخصصان حوزه فرهنگ از دنیای برنامه نویسان، بازاریابان، صاحبان تکنولوژی و … عموما این استارت آپ ها چندان موفق نبوده و اگر هم موفق بوده اند نتایج آن ها به خوبی در معرض استفاده دیگران قرار نگرفته است.

در استارت آپ ها خیلی به دنبال ایده ها و کارهای بزرگ نیستند، بلکه سعی می کنند با هنر و دانش مسائل بزرگ را به زیرمسائل کوچک تری تقسیم کنند و برای آن ها راه حل هایی که برگرفته از خلاقیت و نوآوری و قابل پذیرش دنیای امروز باشد پیدا نمایند.

چرا استارت آپ فرهنگی می تواند به کمک فرهنگ بیاید؟
در ابتدا باید به این موضوع فکر کرد که استارت آپ و فرهنگ چه ارتباطی می توانند با هم داشته باشند؟ باید موضوع فرهنگ را تبدیل به یک مساله کنیم، اینکه ما با کدام بخش فرهنگ و با چه رویکرد و ابزاری می خواهیم واژه و حوزه فرهنگ را وارد فضای استارت آپ کنیم؟

در حوزه کارآفرینی مذهبی با رویکرد تولید نرم افزار و اپلیکیشن برای امور مذهبی در ایران استارت آپ برگزار شده است. همچنین در حوزه هایی مانند خدمات مذهبی، اعتیاد، خشونت، بی اعتمادی اجتماعی، فقر اقتصادی، فساد، تبعیض اجتماعی، بی عدالتی در برخورداری از قدرت، نزول ارزش ها، افزایش میزان جرایم، سیاست های اقتصادی، معضل ترافیک، مسائل آموزش و پرورش، عدم رعایت حقوق شهروندی، نابرابری در اجرای قانون و سایر موارد مرتبط با مسائل فرهنگی و اجتماعی هم شاهد یک استارت آپ در دانشگاه آزاد اردبیل بوده ایم. اما چرا با توجه به جایگاه مقوله فرهنگ نتوانسته ایم مشکلات حوزه فرهنگ را به مساله و موضوعی برای استارت آپ ها تبدیل کنیم.

به نظر می رسد چون حوزه هایی مانند تغییرات فرهنگی که در اثر تهاجم فرهنگی، امتزاج فرهنگی و … اتفاق می افتد، موضوعات پر مساله ای هستند که جدا از دنیای تکنولوژی واقع شده اند و نتوانسته اند که با ابزار خلاقیت دنیای فرهنگ را به تکنولوژی ارتباط دهند، در صورت وجود این ارتباط می توان روش های جدیدی برای حل مسائل فرهنگی و یا بهبود و ارتقاء کیفیت فرهنگی ابداع نمود.

نقش دانشگاه ها در استارت آپ های فرهنگی چیست؟
دانشگاه ها با توجه به این که مکان خوبی برای گرد هم آوردن دانشجویان و متخصصین هستند می بایست در حوزه برگزاری استارت آپ ها به ویژه در زمینه فرهنگ و مشکلات و مسائل مربتط با آن فعال تر باشند. به نظر می رسد از بین تمامی رشته هایی که با موضوع فرهنگ در حال حاضر در دانشگاه های کشور تدریس می شود، رشته مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی به دلیل ساختار محتوایی آن که به دو رویکرد مدیریت و برنامه ریزی در عرصه فرهنگ می پردازد می تواند متولی خوبی برای برگزاری دوره های استارت آپ ویکند در کشور باشد که ضمن بررسی فرهنگ مناطق مختلف کشور با استفاده از ابزار های جدید و دنیای فناورانه با همکاری متخصصین رشته های نرم افزار، سخت افزار، آی تی ، بازاریابی، گرافیک و سایر حوزه های دیجیتال، تولید محتوا و تولید ابزار مناسبی را در راستای تولید علم در کشور برای حل مسائل فرهنگی، همچنین ایجاد نگاهی نو و روزآمد به مقوله فرهنگ داشته باشد.

سحر اخوان، دانشجو دکترا مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share