عضو هیات رییسه مجلس اعلام کرد:

تعیین تکلیف تابعیت فرزند میرزاخانی تا پایان این هفته| استفساریه از معاونت قوانین مجلس

عضو هیات رییسه خانه ملت از بررسی موضوع اعطای تابعیت ایرانی به فرزند مریم میرزاخانی در معاونت قوانین مجلس خبر داد و گفت: در همین هفته پاسخ معاونت به هیات رییسه واصل خواهد شد. اگر ابهامی در قوانین تابعیتی کشور باشد، مجلس قانون را تفسیر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از جام جم آنلاین، اسدالله عباسی پیرامون درخواست جمعی از نمایندگان برای اعطای تابعیت ایرانی به فرزند مریم میرزاخانی ریاضی دان برجسته کشور که روز یکشنبه درگذشت گفت: این درخواست به معاونت قوانین مجلس ارسال شده و هم اکنون در حال بررسی است.

وی افزود: تلاش داریم بر اساس آنچه در قانون جمهوری اسلامی ایران وجود دارد بتوانیم از حق و حقوق شهروندی ابتاع ایرانی صیانت کنیم.

عباسی در خصوص احتمال اصلاح قانون با هدف اعطای تابعیت ایرانی از طرف مادر ایرانی (در جایی که پدر خارجی و مادر ایرانی است)، گفت: در این مورد هر کشور دارای قوانین خاص خود بوده و زوجه ای که پذیرفته با یک تبعه خارجی ازدواج کند به این معنی است که شرایط و ضوابط خاک کشور مقصد را پذیرفته است.

وی ادامه داد: این امر در مورد زنان اتباع خارجی هم مصداق دارد، به این معنی که چنانچه یک زن خارجی با مرد ایرانی الاصل ازدواج کرد قوانین جاریه جمهوری اسلامی ایران بر سند ازدواج آنها حاکم بوده و زن طبق قوانین ایران از ارث ، حقوق شهروندی و دیگر امتیازات قانونی بهره خواهد برد.

عباسی در پاسخ به این سوال که نهایتا در خصوص فرزند میرزاخانی مجلس به چه اجماعی خواهد رسید و در کل آیا برای حل مشکل تابعیت فرزندانی که حاصل ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی (همچون فرزندان افاغنه)است، اصلاح قانون در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: در خصوص مورد یاد شده چنانچه ابهامی در قانون شرعی و حقوقی کشور باشد، تفسیر قانون صورت خواهد گرفت و ما منتظر پاسخ معاونت قوانین هستیم.

وی افزود: درباره اصلاح قانون هم اگر نیاز باشد این امر اتفاق خواهد افتاد لیکن قانون در این خصوص صراحت لازم را دارد.

گفتنی است: طبق قوانین فعلی کشور فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی- که در ایران ساکن نیستند- تبعه ایران محسوب نمی شوند.

Share