نجفی در جلسه شورای اداری اظهار کرد:

تالاب انزلی مظلوم واقع‌ شده است | پتروشیمی گیلان مغفول مانده است

استاندار گیلان در نشست شورای اداری استان بابیان اینکه آرامش و معیشت مردم اساسی ترین نیاز مردم گیلان است گفت: وضعیت تالابهای گیلان نسبت به کشور جای نگرانی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، محمدعلی نجفی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری گیلان که به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انصاری و نورانی و شهدای کارمند و ترور گیلان در سالن غدیر استانداری گیلان  اظهار کرد: از همه افرادی که در اعتلای نظام تلاش می‌کنند تشکر می‌کنیم.

وی بابیان اینکه مسئولان نظام دیروز سرباز حضرت امام بوده‌اند، افزود: امروز نیز مسئولان و کارگزاران نظام گوش‌به‌فرمان مقام معظم رهبری هستند و در اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایرانی می‌کوشند.

استاندار گیلان بابیان اینکه شهید انصاری اسوه‌ای برای تمامی مسئولان نظام است، گفت: زمانی که شهید انصاری در خارج از کشور تحصیل می‌کردند می‌توانست به ادامه تحصیل بپردازد اما آن روز تشخیص شهید انصاری ترک تحصیل و اداره استان بود.

نماینده عالی دولت در گیلان بابیان اینکه مستلزم حفظ آثار شهید انصاری در گیلان هستیم، گفت: مجدداً باید با شهید انصاری و شهید انصاری‌ها  تجدیدعهد کنیم و راه آن شهیدان بزرگ را ادامه دهیم.

نجفی با اشاره به جلسه سوم اردیبهشت نمایندگان گیلان با رئیس مجلس، بیان کرد: نمایندگان مردم دغدغه‌های مشترک مردم و دولت را در گیلان به سمع و نظر شما رسانده‌اند اما توجه مجلس به رشد و توسعه استان بیش‌ازپیش است.

وی بابیان اینکه جمع‌بندی مجلس از نیازهای استان موردقبول بوده، گفت: مشکل استان همگی حل‌نشده که نیازمندیم مجلس به همت نمایندگان گیلان حمایت ویژه از استان کند.

استاندار بابیان اینکه نیاز به آرامش و معیشت مردم اساسی‌ترین نیاز مردم گیلان است، گفت: استان گیلان طبق پژوهش‌های مجلس رتبه اول در تأمین معیشت مردم و اقتصاد گیلان ایجاد کرده است.

نجفی به نگرانی‌ها موجود در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: باید شرایطی در گیلان ایجاد کرد که سرمایه‌گذار رغبت حضور در استان را پیدا کند.

وی بابیان اینکه گیلان در چهار سال گذشته جز استان‌های برتر بیکار بود، گفت: اکنون با توجه به نرخ تورم، نرخ اشتغال استان رشد کرده است.

استاندار گیلان به آخرین دستاوردهای کشاورزی گیلان اشاره کرد و گفت: کشاورزی استان شامل برنج، چای ابریشم، بادام است که توفیقات قابل قبولی در این زمینه‌ها داشته‌ایم.

نجفی بابیان اینکه سیاست مجلس در برنج خوب بوده گفت: باسیاست خوبی که مجلس وضع کرد و دولت اعمال کرده برنج موردنیاز کشور در گیلان تولید می‌شود و باید انگیزه کاشت برنج در گیلان بیشتر شود.

وی افزود: اگر سیاست‌های فعلی در پیش‌گرفته در حوزه تعرفه برنج ادامه یابد در یک مدت کوتاه شاهد خودکفایی برنج خواهیم بود.

استاندار گیلان همچنین به مسائل مربوط به چای پرداخت و گفت: پرداخت بهای برگ سبز چای و افزایش قیمت خرید تضمینی باید بیشتر شود و این محصول کشش افزایش تولید را دارد.

مقام عالی دولت در گیلان با تأکید برافزایش نرخ بهره‌وری تولید محصولات کشاورزی در استان، گفت: ظرفیت کشاورزی گیلان محدود است و زمین زیادی در اختیار گیلان نیست که باید با بهزراعی و سیاست‌های مطلوب نرخ بهره‌وری را افزایش دهیم.

نجفی با اعلام اینکه سدهای گیلان پاسخگوی آب موردنیاز کشاورزی نیست، گفت: تنها یک سد در گیلان فعال است که از ۱۸۰ هزار هکتار زمین شالی در گیلان تنها ۱۴۰ هزار هکتار را پوشش می‌دهد.

وی بابیان اینکه نیازمند احداث سد پلرود و سایر پل‌های در دست‌ ساخت هستیم، افزود: گرچه از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی سدها به ۵۰ درصد رسیده‌ایم اما همچنان نیاز به تزریق اعتبار داریم.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: نجات ایران درگرو ایجاد سدهای لاستیکی است اما به علت پایین بودن اعتبارات تکمیل سدها به‌کندی پیش می‌رود.

نجفی همچنین به مسائل مربوط به گردشگری در استان اشاره داشت و گفت: گردشگری از پتانسیل گیلان است و در اقتصاد دریا محور می‌توانیم با پرداختن و اداره سواحل موانع را رفع کرد.

وی با تأکید بر پاک بودن استان از زباله و پسماند گفت: در عرصه جمع‌آوری پسماند عزم ملی را نیازمندیم که باید اقدامات جدی در حوزه کمپوست و زباله‌سوز را شاهد باشیم.

استاندار گیلان با اذعان به اینکه در احیای تالاب بندرانزلی کارهای خوبی شده اما تالاب انزلی مظلوم واقع‌شده‌اند، خاطرنشان کرد: ما در مقایسه با تالاب‌های کشور فاصله زیادی داریم که این موضوع نگرانی وجود دارد که باید تلاش‌ها ادامه پیدا کند تا احیا تالاب بیشتر باشد.

مقام عالی دولت در استان با اعلام اینکه در صنایع سلولوزی گام‌های خوبی برداشته‌شده، افزود: در منطقه آزاد و مناطق ویژه اقتصادی نیز اقدامات خوبی شده که در تلاشیم تا مناطق ویژه در آستارا، لاهیجان و لنگرود نیز ایجاد شود.

نجفی با اعلام اینکه پتروشیمی گیلان مغفول مانده است، افزود: وزارت نفت ایراداتی دارد که هنوز مطالعات خوبی در این زمینه نشده که ما پتروشیمی را با حمایت همه‌جانبه دولت و مجلس دنبال کرده‌ایم تا با ایجاد آن از صنایع پایین‌دستی تا بالادستی موجب افزایش اشتغال در استان شویم.

Share