رییس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان و سیاهکل:

بروز رسانی موقوفات بزرگترین اقدام اوقاف لاهیجان و سیاهکل است

حجت الاسلام مهدی بازدار، گفت: هجمه های زیادی برای این اتفاق بزرگ که اجاره بها به نرخ عادله روز تبدیل شد به سوی اوقاف لاهیجان وارد شد ولی با توجه به امانت بودن این موقوفات نزد اوقاف بی هیچ استثنایی موقوفات به نرخ عادله روز محاسبه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اولین نشست خبری اداره اوقاف و امورخیریه لاهیجان و سیاهکل در جوار آستان مقدس امامزاده سید جلیل سطلسر برگزار شد.

رییس اداره اوقاف و امورخیریه لاهیجان و سیاهکل در آستان مقدس امامزاده سید جلیل سطلسر ضمن تشکر و خداقوت به هیات امنا این بقعه و بقاع دیگر شهرستان خاطرنشان کرد : خوشبختانه امروز هیات امنا در کنار اداره اوقاف و امورخیریه بصورت داوطلبانه حاضر به برگزاری و اجرای برنامه های فرهنگی هدفمند سازمان اوقاف هستند که می توان این موضوع رو یکی از نقاط قوت مجموعه ادارات اوقاف دانست.

بزرگترین اقدام این اداره را بروزرسانی موقوفات دانست

حجت الاسلام مهدی بازدار با اشاره به حضور یکساله خود در اداره اوقاف لاهیجان و سیاهکل بزرگترین اقدام این اداره را بروزرسانی موقوفات دانست، گفت: هجمه های زیادی برای این اتفاق بزرگ که اجاره بها به نرخ عادله روز تبدیل شد به سوی اوقاف لاهیجان وارد شد ولی با توجه به امانت بودن این موقوفات نزد اوقاف بی هیچ استثنایی موقوفات به نرخ عادله روز محاسبه می شود.

وی باتوجه به اینکه مبالغی که از بروزرسانی موقوفات بدست آمده نیز طبق نیات واقفین خیر اندیش هزینه شد، گفت: بالغ بر ۱۷۰ میلیون تومان برای کمک به مساجد، امامزادگان، حوزه علمیه از محل این اعتبارات پرداخت گردید که این مبلغ از همین بروز رسانی موقوفات و عمل به نیات واقفینی بوده.

بازدار با اشاره به اینکه پیش از این اجاره بهای زمین موقوفات با هزینه پایین اجاره میشد و حق اجاره موقوفه بسیار ناچیز نسبت به قیمت واقعی زمین بود، اظهار داشت: مستاجرین در دو شهرستان لاهیجان و سیاهکل حدود۴۰۰۰ نفر بوده و ما نمی توانیم تمام مردم دوشهرستان را قربانی این ۴۰۰۰نفر کنیم و با بروز نکردن موقوفات خیانت در امانت داشته باشیم.

اوقاف امروز سازمانی هدفمند و برنامه محور است

نماینده مقام معظم رهبری در امر وقف لاهیجان و سیاهکل با اشاره به اینکه ما خود واسطه ایی بین مردم و اهل بیت هستیم نمی توانیم واسطه ایی دیگر را بپذیریم چراکه واسطه در واسطه معنی ندارد، بیان داشت: اوقاف امروز سازمانی هدفمند و برنامه محور است که نتیجه ان سخن مقام معظم رهبری که فرمودند «الحمدالله امروز سازمان اوقاف سازمان مفتخری است» بوده است.

بازدار در ادامه با اشاره به طرح ضیافت الهی در سال ۹۵، گفت: در ماه رمضان گذشته ۵۶ بقعه در قالب طرح ضیافت الهی فعال بوده و برنامه هایی همچون افطاری ساده، ترتیل خوانی، توزیع رایگان نان در دو شهرستان، جشن میلاد کریم اهل بیت، مراسم شب های قدر و تخفیف اجاره بها به مناسبت ولادت کریم اهل بیت و محفل انس با قرآن با حضور قاری مصریی بخشی از برنامه ها بود که در سال ۹۶و۹۵ این طرح در اکثر بقاع دو شهرستان برگزار گردید.

وی در ادامه با اشاره به روز ملی حجاب و عفاف گفت : در این روز با کمک خواهران بسیجی سپاه ۱۲۰۰ شاخه گل و کارت های آموزشی عفاف و حجاب بین خواهران تقسیم شد و جشنی نیز با حضور هنرمندان صدا و سیما در سالن شهید باهنر ویژه خواهران برگزار شد.

کلاس های زبان خارجه و نقاشی در جوار بقاع متبرکه برگزار می شود

وی در ارتباط با طرح نشاط معنوی در سال گذشته بیان داشت: کلاس های اوقات فراغت در ۱۴ بقعه برگزار شد که شامل کلاس حفظ و ترتیل و اردوهای تفریحی بود و امسال برای اولین بار کلاس های زبان خارجه و نقاشی نیز اضافه گردیده.

بازدار با اشاره به انتخاب خیمه معرفت شیخ زاهد به عنوان خیمه معرفت برتر استان گیلان و ضمن تشکر از رییس میراث فرهنگی، نیرو انتظامی و سپاه پاسداران گفت: در سال ۹۵ ، ۱۹ وقف جدید در دو شهرستان لاهیجان و سیاهکل انجام شد که در سطح استان بی سابقه بوده و ارزش ریالی این موقوفات۴۰ میلیارد ریال است.

وی گفت: مساعدت و یاری به دیگر نهاد ها در برگزاری برنامه های فرهنگی، محفل انس با قرآن و یادواره شهدا و برگزاری برنامه های مشارکتی از دیگر فعالیت های این اداره است.

وی با اشاره به برگزاری ۱۱ برنامه مختلف در دهه کرامت، خاطرنشان کرد: برای اولین بار توانستیم از هنرمندان بنام استان در تمام برنامه های این دهه در سطح دو شهرستان بهره ببریم که خدارا شاکریم که استقبال با شکوهی از این برنامه ها شد.

استقبال از خادمین حضرت معصومه در دوشهرستان برای اولین بار در گیلان

بازدار دیگر فعالیت های اوقاف و امور خیریه را در دو شهرستان لاهیجان و سیاهکل را به این شرح بیان داشت: استقبال از کاروان خادمین حضرت معصومه ( برای اولین بار دردو شهرستاها)، برگزاری همایش استانی تجلیل از امامزادگان در بقعه برفجان سیاهکل برای اولین بار، طرح بصیرت عاشورایی در ۵۷ امامزاده، همایش لبیک یا حسین، در بقعه میرشمس الدین لاهیجان، اجرای امینانه نیت واقفین خیر اندیش ، کمک بیش از ۲ میلیارد ریال به نیازمندان و خرید دستگاهی به ارزش ۲۳ میلیون تومان برای بیمارستان ۲۲ ابان لاهیجان، طرح ارامش بهاری سال ۹۶، برگزاری جشن های رجب و شعبان و تشکیل انجمن ۷ گانه یاوران وقف بخشی از فعالیت های این اداره بود.

ثبت وقف اشتراکی و تخصصی قرآنی

رییس اداره اوقاف و امورخیریه لاهیجان و سیاهکل از ثبت وقف اشتراکی و تخصصی قرآنی بزودی با همکاری انجمن یاوران وقف قرآنی خبر داد و گفت: امروزه خوشبختانه از لحاظ فعالیت عمرانی هیات امناها همچون همین بقعه که با نذورات و کمک خیرین محلی بازسازی و ساخته شده اند و جلوتر از برنامه های عمرانی خود هستیم.

شهید بهشتی در زمان حیات تهمت های زیادی شنید ولی از راه خود دور نشد

وی در ادامه ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و از روسای دادگستری و داداستان های دو شهرستان از حمایت های این عزیزان برای استیفای حقوق موقوفات تشکر ویژه ایی داشتند و خاطرنشان کردند: شهید بهشتی در زمان حیات تهمت های زیادی شنید ولی از راه خود دور نشد و پس از مرگش امام امت در موردش فرمودند که بهشتی یک امت بود و جایگاه والا ایشان را برای مردم مشخص کردند.

اداره اوقاف با کسی عهد اخوت نبسته است

رییس اداره اوقاف و امورخیریه لاهیجان و سیاهکل با اشاره به سخن شهید بهشتی که ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت گفت : مجموعه اوقاف این سخن را سرلوحه کارهای خود قرار داده و با کسی عهد اخوت نبسته است و برای پاسداشت موقوفات و حق و حقوق موقوفات از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد و تحت هیچ عنوانی سفارش نمی پذیرم و نه بلدم سفارش پذیرنده را تحویل بگیرم و سفارش در حضور قانون معنایی ندارد.

بازدار در پایان نیازهای وقف دو شهرستان را در زمینه های قرآنی، تحقیق و پژوهش، تهیه جهیزیه و امور فرهنگی بیان داشت.

در پایان این نشست از برخی از اصحاب رسانه که با اهدا لوح سپاس و هدایا تقدیر و تشکر شد.

Share