فرماندار شهرستان بندرانزلی:

برای پیگیری مسائل مربوط به تالاب انزلی نیاز به اراده ملی داریم

فرماندار شهرستان بندرانزلی بابیان اینکه باید در برنامه‌های ملی احیای تالاب و مباحث مرتبط با آن در اولویت قرار گیرد گفت: برای پیگیری مسائل مربوط به تالاب نیاز به اراده ملی داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، میر شمس مؤمنی زاده در بیست و یکمین کارگروه ملی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کار ویژه مرزی شورای امنیت کشور  اظهار کرد: تالاب یک سرمایه ارزشمند ملی و متعلق به همه ایران و نسل‌های آینده است.

وی با اذعان به اینکه اگر به مسئولیت خودمان خوب عمل نکنیم باید پاسخگوی نسل‌های آینده باشیم گفت: تاکنون بحث‌های تئوری زیادی مطرح‌شده و باید این مباحث عملیاتی شود.

فرماندار شهرستان بندرانزلی با تأکید بر اینکه آنچه امروز موجود است با گذشته تفاوت دارد افزود: برای پیگیری مسائل مربوط به تالاب نیاز به اراده ملی داریم  و باید تلاش کنیم که این اراده در هر سطح از مسئولان استانی و کشوری ایجاد کنیم.

وی بابیان اینکه باید در برنامه‌های ملی احیای تالاب و مباحث مرتبط با آن در اولویت قرار گیرد تصریح کرد: ما تجربه تلخی را در خصوص دریاچه ارومیه داشتیم و نباید کشور این تجربه تلخ را تکرار کند و باید ضمن ایجاد اراده ملی، در اولویت ملی قرار گیرد.

فرماندار شهرستان بندرانزلی با تأکید بر اینکه آلودگی‌های وارده به تالاب باید متوقف شود گفت: ازنظر عملیاتی و اجرایی جلوی ورود آلودگی‌ها گرفته شود.

وی با اذعان به اینکه تصرف و تعدد مسئولیت‌ها و وظایف و تداخل آن با یکدیگر مشکل‌ساز شده است بیان کرد: باید یک متولی معین در خصوص مشکل تالاب مشخص شود و چنانچه متولی فعال و مسئولیت‌پذیر باشد تشکیلات قضایی شهرستان و استان آماده همکاری در این خصوص هستند.

مؤمنی زاده بابیان اینکه باید شاهد تحول جدی در اجرا و میدان باشیم تصریح کرد: ساخت‌وسازهای موجود در حاشیه و خود تالاب در طی ۴۰ سال اخیر شکل‌گرفته که باید در ابتدا آن را متوقف و سپس آن را ساماندهی کرد که برای این منظور باید بر اساس کنوانسیون رامسر بستر و حریم تالاب مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه بندر انزلی سه مشکل اساسی دارد گفت: در بحث دریا در ارتباط با حریم، رقوم و تراز، در بحث میراث فرهنگی و گردشگری در شهر و حریم تالاب سه مشکل اساسی بندر انزلی است و اگر بخواهیم هر سه این‌ها را مدنظر قرار دهیم و عملیاتی نکنیم چالش‌هایی را برای ما در پی دارد.

Share