اظهارات نمایندگان گیلان در جلسه شورای اداری:

از پیشنهاد تشکیل سازمان نجات تالاب انزلی تا لغو مصوبه ممنوعیت واردات برنج

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فعالیت مافیای واردات برنج گفت: لغو مصوبه ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت این محصول نشان از نفوذ مافیای واردات برنج در کشور دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، محمدصادق حسنی در جلسه هماهنگی برنامه‌های توسعه اشتغال و تولید استان گیلان که با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ظهر شنبه برگزار شد با اشاره به مشکلات عدیده کشاورزان در استان گیلان اظهار کرد: بخشودگی جرائم ناشی از وام های بانکی که به کشاورزان تعلق گرفته است در گیلان عملیاتی نشده است.

عضو کمیسیون کشاروزی مجلس افزود: کشاورزان گیلانی مجبور هستند برای تامین نقدینگی به اندازه ۱۰ میلیون تومان از بازار اقدام کنند و حتی سودهای کلان بپردازند در حالی که نظام بانکی حمایت های لازم را از این زحمتکشان انجام نمی دهد.

نماینده مردم رشت در مجلس با انتقاد از واردات برنج در زمان برداشت این محصول استراتژیک گیلان گفت: مصوبه مجلس مبنی بر ممانعت از واردات برنج در زمان برداشت این محصول به راحتی از سوی برخی افراد از جمله معاون اجرایی رئیس جمهور لغو می شود و این نشان می دهد که مافیای واردات برنج در کشور ما تا چه میزان نفوذ دارند.

حسنی تصریح کرد: میزان برنجی که در سنوات گذشته وارد کشور شده به اندازه ۱۰ سال، کشور را از واردات برنج بی نیاز می کند رد حالی که کشاورزان ما خرده مالک هستند و در مزارع به سختی محصول خود را برداشت می کنند.

وی تاکید کرد: وظیفه دولت است که به تعهدات خود به کشاورزانی که در گیلان پای صندوق های رای آمدند، پاسخ دهد.

مدیریت ناهماهنگ دستگاه های اجرایی مانع از توسعه گردشگری سواحل گیلان

در ادامه، رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به بی ثمر ماندن کشاورزی گیلان از آبیاری تحت فشار گفت: تسطیح اراضی و اجرای لاینینگ انهار از سوی وزارت جهاد کشاورزی می تواند در وضعیت کم آبی کنونی به کشاورزی گیلان کمک کند.

محمدحسین قربانی افزود: با وجود بازگشت امید و رونق به حوزه چای، اما تاکنون کمتر از ۵۴ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بنگاه های کوچک صنعتی و اقتصادی در گیلان با وجود بهره مندی از تسهیلات نگران بازپرداخت های شان به بانک ها هستند افزود: نرخ بانگی کنونی نمی تواند رونق تولید و اقتصاد را برای کشور به همراه بیاورد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی غرق شدگان در سواجل گیلان، بهره مندی از گردشگری دریایی را از ظرفیت های اشتغالزا برای گیلان دانست و گفت: در صورت حمایت دولت و پرداخت به موقع مطالبات ناجیان غریق و همینطور مدیریت مطلوب سواحل، گیلان می تواند در این حوزه از اشتغالزایی حدود یک هزار و ۵۰۰ نفری برخوردار شود.

سازمانی برای نجات تالاب انزلی تشکیل شود

نماینده مردم انزلی نیز در این نشست با اشاره به وضعیت بحرانی تالاب انزلی خواستار تشکیل سازمانی برای نجات تالاب انزلی شد و اظهار کرد: تالاب انزلی یک تالاب بین المللی است و باید به آن به طور ویژه نگاه کرد.

حسن خسته بند همچنین اتصال راه آهن قزوین-رشت به انزلی را یادآور شد و گفت: تصویب این راه آهن در مجلس ششم از ابتدا با اتصال به انزلی دارای توجیه اقتصادی بود و اینکه راه آهن قزوین-رشت به بهره برداری برسد اما اتصال آن به انزلی صورت نپذیرد نشاندهنده ابتر باقی ماندن پروژه راه آهن گیلان خواهد بود.

تعهدات وزارت جهاد کشاورزی برای بسیاری از زیتون داران تحقق نیافته است

نماینده مردم رودبار نیز در این نشست با اشاره به تحت تاثیر قرار رگفتن این شهرستان از فعالیت آزادراه قزوین-رشت گفت: شهرستان رودبار علی رغم اینکه بستر توسعه استان و ارسال خدمات زیرساختی به سایر شهرستان ها قرار گرفته است اما دچار تعطیلی کارخانجات متعددی است.

منوچهر جمالی افزود: بسیاری از تعهدات وزارت جهاد کشاورزی نسبت به باغات زیتون این شهرستان تحقق نیافته است.

وی ادامه داد: اگر دولت توانایی حمایت و ایجاد اشتغال جدید در رودبار ندارد خواستار بازگشت و ادامه فعالیت کارخانجاتی هستیم که نیمه تعطیل شده اند و به سبب این تعطیلی ها عملا بسیاری از شهروندان این شهرستان بیکار شده اند.

Share