اظهارات نماینده رشت:

از شنیده نشدن صدای عارف تا تشکیل دولت رفاه | قدرت چانه زنی با مقامات بیشتر شود

جعفرزاده گفت: نکته ای که باید در دستور کار قرار بگیرد این است که آقای روحانی باید دولت رفاه تشکیل دهد. در حال حاضرفقط دولت اقتصادی داریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عده‌ای در کشور ما تصور می‌کنند که وقتی مقام یا مسئولیتی می‌گیرند، باید چهره درهم کنند و از بالا به همه مردم نگاه کنند. این افراد در آینده‌ای نه‌چندان دور که بنا به گردش زمانه، از پشت میز کنار زده می‌شوند و جایگاه خود را از دست می‌دهند، به افرادی تبدیل می شوند که مردم از رویارویی با آن‌ها سرباز زده و از ملاقات با آن‌ها دوری می‌کنند. اما در میان شخصیت‌های ارشد کشور، هستند افرادی که پست و مقام نه تنها آن‌ها را از مردم دور نکرده، بلکه سبب نزدیکی‌شان به ملت نیز شده است. یکی از این شخصیت‌ها، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم شریف رشت ‌است. گیله‌مردی که نه فقط مردم شهر رشت، بلکه در سایرحوزه‌های انتخابیه نیز به او علاقه دارند. این محبوبیت چند دلیل دارد که می‌توان اخلاق نیکو، رفتار مناسب و شجاعت در موضع‌گیری‌ها را از این دلایل دانست.
این نماینده مجلس به دعوت روزنامه «قانون»، با شیرینی به تحریریه ما آمد و بعد از احوالپرسی با تک‌تک اعضای حاضر، درباره مسائل مختلف کشور به گفت‌وگو نشست که در ادامه، مشروح آن را می‌خوانید.

اخباری منتشر شده‌است که فراکسیون مستقلین مجلس برای انتخاب کابینه دنبال سهم‌خواهی است. نظر شما در این باره چیست؟
خیر این ادعا واقعیت ندارد. برخی دنبال فضاسازی و جداسازی هستند. ما نماینده های ملت هستیم و چک سفید به کسی ندادیم. دربرخی حوزه ها حرف برای گفتن داریم.برای مثال در وزارت صنعت ومعدن شاید دولت فکر کند ۱۱۷ رای از مستقلین در مجلس دارد ولی اگر گزینه مناسبی معرفی نشود، این‌گونه نیست. شاید مدل کارکردن ما این تفکر را ایجاد کرده است که به راحتی به هر وزیری رای خواهیم داد ولی این‌گونه نیست. ما دنبال سهم خواهی نیستیم. فراکسیون مستقل‌های ولایی نشست ‌های تخصصی برحسب اقتضای دولت تشکیل داده و طرح‌ها وشاخصه‌هایی را زیر نظر مرکز پژوهش های مجلس تدوین کرده است و قبل از معرفی وزیر پیشنهادی دولت به مجلس، فراکسیون نقاط ضعف وقوت یک وزارتخانه را درنظر می گیرد و باتوجه به کم وکاستی‌ها، برنامه‌ریزی کرده و به دولت اعلام می‌کند که وزیری با این برنامه ها معرفی کند. این نوع کار کردند مدل پیشرفته پارلمانی است. در دوره های قبلی، وزیر پیشنهادی برنامه ارائه می داد و نماینده ها تجزیه وتحلیل می‌کردند و دست بسته رای می دادیم ولی این‌بار دیگر به این شکل نخواهد بود.

برنامه هایی که برای انتخاب وزیر تدوین کرده اید با برنامه بالادستی ها تطبیق دارد؟
بی‌شک با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند برنامه ششم واقتصاد مقاومتی تطبیق دارد.گفتنی است ما روی چهار مساله آب ، راه ، محیط زیست وامنیت حساس هستیم. در این چهار موضوع باید اساسی کار شود وبیشترین مانور روی آن‌هاست. برای مثال در حال حاضر یکی از چالش‌های بزرگ مساله آب است. وزارت نیرو ومحیط زیست چه برنامه و راهبردی دارند؟! مجلس برنامه‌ها وطرح‌هایش را به صورت کمی بیان می کند وزرا باید طبق برنامه های مجلس، طرح وبرنامه داشته باشند تا در دولت دوازدهم مشکلات بهتر حل شود.

در دوره اول دولت آقای روحانی برخی، اعضای کابینه مثل آقایان نهاوندیان و رحمانی فضلی را از نزدیکان آقای لاریجانی می‌خواندند و می‌گفتند که تحمیل شده‌اند، این موضوع را قبول دارید؟
در مورد آقای نهاوندیان نمی دانم اما آقای رحمانی فضلی از دیوان محاسبات کشور آمده بودند. البته قرار نیست تمام افرادی که در دولت کارمی کنند با آقای لاریجانی ارتباط نداشته باشند. شاید ایشان نیز دو نفر را به دولت معرفی کند، ایرادی ندارد و یک حسن است.فراموش نشود که این دولت به آقای لاریجانی بدهکار است. در زمان مناظره‌ها نیز اگر خاطرتان باشد در زمانی که کاندیداها از یارانه‌ها سخن می‌گفتند، آقای لاریجانی گفت قول هایی که این‌ها می‌دهند، عملی نیست و تمام اسکلت انتخاباتی را برهم ریخت. اظهاراتی که آقای لاریجانی دارند از روی حساب و کتاب است.

نزدیکی آقایان لاریجانی و روحانی دراین سال‌ها موضوع مبارکی است و دردولت‌های قبل رابطه چندانی ببین روسای مجلس و دولت وجود نداشت، آیا این نزدیکی به دلیل تغییر رویکرد آقای لاریجانی است ؟ یا راهبردهای هردوطرف عامل این همگرایی شده است؟
آقای لاریجانی بسیار فرد باهوش ، عاقل وسیاست‌مدار قدری است. هیچ سخنی را بدون حساب و کتاب نمی زنند. ایشان دل خونی از احمدی‌نژاد دارند و تمام تلاش خود را می کند تا احمدی نژاد دومی تولید نشود. فارغ از فضای سیاسی کشور و جهت ایجاد فضای عقلانی، سعی می کند با رییس جمهور هماهنگ باشد. به نظرم بسیاری از مسائل میان دو قوه بیرون از مجموعه با رییس جمهورحل وفصل می‌شود. برای مثال عدم ابلاغ برنامه ششم توسط دولت به مجلس، اشتباه بزرگی به حساب می‌آمد ولی آقای لاریجانی سعی دارند این مساله را حل کنند. آقای لاریجانی روز به روز کامل‌تر می‌شود و من به عنوان شخصی که ازنزدیک با آقای لاریجانی در ارتباط هستم احساس می کنم سرمایه بزرگی برای نظام و انقلاب است و نقش ریش سفید را برای مملکت دارد و این موضوع را در اداره مجلس مشاهده می‌کنید. اداره مجلس بسیار سخت است و هرکسی توان اداره ۲۹۲نماینده با گرایش های و افکارمختلف را ندارد.

جلسات فراکسیون شما منظم برگزار می شود؟
کمیسیون مستقلین با حدود ۸۰ نفر تشکیل شده و هرهفته یک‌شنبه صبح جلسه برگزار می‌کند. البته درصورتی که آقای لاریجانی جلسه داشته باشد، جلسات کمیسیون تعطیل می‌شود. افراد کمیسیون بسیار فعال هستند به طوری که برای روزهای جلسه بیشتر افراد خود را موظف می دانند به بقیه افراد پیام دعوت نامه ای بدهند وهمیشه تعداد افراد حاضر درجلسه بیش از افراد کمیسیون است.

از نقش فراکسیون در تعیین اعضای هیات رییسه مجلس برای ما سخن بگویید.
درمورد نواب واعضای هیات رییسه باید اعلام کنم که کمیسیون مستقلین در دوره بعدی به گونه دیگری عمل می‌کند و ما برای هیات رییسه، تیم معرفی می‌کنیم. درمورد رییس مجلس بهترین گزینه را آقای لاریجانی می دانیم ولی در رابطه با نواب به نوعی دیگر عمل می‌کنیم. در مورد تعیین نواب مجلس دراین دوره به دلیل فضای سیاسی به برخی افراد و جریان‌ها کمک کردیم. دفاع از آقای مطهری موضوعی جدا و راهبردی بود.آقای مطهری جلسات مستقلین را می آید اما در دوره بعد اگر نواب واعضا به کمیسیون مستقلین نپیوندند و با ما همگرایی وتعهد نداشته باشند، مثل قبل از آن‌ها دفاع نخواهیم کرد. قرار نیست فراکسیون مستقلین فقط حامی باشد! به این نکته نیز اشاره کنم که در انتخابات هیات رییسه مجلس، فراکسیون امید بسیار ضعیف عمل کرد و این موضوع سبب افتادن آقای یوسف‌نژاد شد.

دولت قراراست تا دوماه دیگر روی کار بیایید.به نظر شما آقای روحانی در مواجه با مشکلات جامعه چه رویکردی را باید داشته باشد؟
آقای روحانی دربعضی مسائل باید تجدید نظر کند.نزدیکی به مردم جزو ضروریات است و نباید نگاه بالا به پایین وجود داشته باشد. هیات دولت خود را عقل کل می‌داند و این بسیار بد ونگران کننده است. بنده برای انتخابات ریاست‌جمهوری بسیاری از سخنرانی‌هایم رادر روستاها، قهوه خانه ها، وسط میدان ،کنارخیابان با مردم چهره به چهره انجام می دادم.
نکته دیگری که باید در دستور کار قرار بگیرد این است که آقای روحانی باید دولت رفاه تشکیل دهد. در حال حاضرفقط دولت اقتصادی داریم. اینجا اروپا نیست. دولت برخی اصلاحات را هنوز انجام نداده است. اوضاع رفاهی مردم باید درست شود.فراموش نشود درایران، ما موضوعی به نام تامین اجتماعی نداریم و این وضعیتی که در حال حاضر وجود دارد، بیمه خدمات اجتماعی است. جالب است بدانید اولین قانون تامین اجتماعی در سنگ نوشته های شوش پیدا شده است اما امروز ما هنوز تامین‌اجتماعی نداریم. ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه ها، دولت را مکلف به تشکیل دولت تامین اجتماعی کرده است. باید تمام افراد جامعه تحت پوشش این دولت باشند و فرد رها شده ای وجود نداشته باشد. اگر دولت رفاه به معنای واقعی تشکیل شود، همه افراد جامعه را تحت پوشش قرارمی‌دهد. آقای روحانی باید دولت دوازهم را با شعار دولت رفاه آغازکند. در دولت یازدهم، ساختارها اصلاح شد و دولت دوازدهم باید ارائه خدمت کند.
دردوره دوم باید بیشتر خدمات ارائه شود. دوسال آخر خدمت دولت اصلاحات، مسئولان دوران طلایی کشور را نشان دادند.آن زمان در چهار سال اول هرکاری صورت گرفته بود،در چهارسال دوم برداشت کرد. تمام شاخص ها دراوج بودند.در این دولت نیز چنین اتفاقی باید بیفتد. هردولتی آقای روحانی تشکیل می دهد باید رفاه اجتماعی داشته باشد.
وقتی آقای جهانگیری در زمان انتخابات به رشت تشریف آوردند، بیشتر افراد حاضردرسالن جوان بودند و انتظار نمی‌رفت این همه جوان پای کار دولت باشند. کاری برای جوانان صورت نگرفته است ولی آن‌ها برای انتخابات مردانه پای کار دولت آمدند. فراموش نکنیم وقتی جوانان به مسائل ورود کنند، کار تمام است.

مشکل اصلی دولت چیست؟
من معتقد هستم دردوسال اول که اوضاع مملکت خوب نبود، دولت باید ازافراد کارکشته استفاده می‌کرد و همین‌گونه نیز شد. در آن زمان افراد کاردانی به کمک دولت آمدند و این قطاررا بلند کردند وروی ریل گذاشتند. افرادی مثل آقای زنگنه، بعد بیست سال آمدند و وزارت نفت درهفته اول تغییرات خوبی را شاهد بود اما با تمام احترامی که برای تمام وزرا قایل هستم، دولت باید بعداز دوسال که کارها راه افتاد، از افراد جوان استفاده می‌کرد. متاسفانه امروز دیده می‌شود بعضی از وزرا توان کار بیش از ۸ ساعت راندارند و حتی برخی در میان جلسات خواب شان می‌برد!
مشکل بعدی این دولت ریسک پذیر نبودن آن‌است. آن‌ها باید در سال دوم دولت، هدفمندی را درست می‌کردند ولی همه تصور می‌کردند اگر هدفمندی درست شود، مشکل ایجاد می‌شود.اما من با دلیل عرض می‌کنم با حل مشکل یارانه‌ها، هیچ مساله‌ای ایجاد نمی‌شد.شما چهارسال بودجه عمرانی کشور رادرنظر بگیرید، سال اول با ۱۳ هزار میلیارد تومان شروع وسال چهارم ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است، این چهار سال بودجه عمرانی شامل همه زیرساخته ها وصنایع مادرکشور می‌شود. از سویی هرساله دولت به طور متوسط ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه یارانه می دهد! در همین راستا اگر دولت این شجاعت را داشت یارانه‌ نصف جمعیت کشور را قطع می‌کرد ۲۵هزار میلیارد به بودجه اضافه می شد. باید با مردم صحبت شده و این مسائل باز شود. در یکی از سخنرانی‌هایم در استان گیلان برای مردم حساب کردم که هزینه یارانه یک‌سال استان معادل ۱۳ سال بودجه اختصاصی استان است. به آن‌ها گفتم اگر یک سال یارانه نگیرید ۱۳ سال جلو خواهند افتاد. همه حاضران موافق قطع رایانه بودند.

با توجه به این اظهارات چرا مجلس وارد بحث یارانه نمی‌شود؟
دولت به مجلس لایحه داده و ما آن را بررسی می‌کنیم. مجلس از ۳ تا ۵ درصد مجاز به تغییر در لایحه است. اگر بیشتر تغییر بدهد شورای نگهبان با استدلال حقوقی می گوید این تبدیل به طرح شده است و لایحه را برمی‌گرداند. ازسال ۹۳ تا کنون، قانون بودجه درمورد یارانه تغییرات زیادی کرده ولی هیچ کدام انجام نشده است.

قبول دارید مساله یارانه‌ها درحال حاضر بیشتر جناحی وسیاسی شده است؟
آقای روحانی در بازی سیاسی وجناحی، یک تنه وارد میدان می‌شوند و بار این دولت فقط بر دوش ایشان است. تیم آقای روحانی دربازی خوب عمل نمی‌کند. چه کسی حاضر است مردانه روبه‌روی هدفمند کردن یارانه بایستد وآن‌را کامل برای مردم شرح دهد. تنهایی روحانی در مواجه با مسائل مختلف یک اشکال بزرگ است. برای مثال در مورد دولت با تفنگ وبی تفنگ، فقط آقای جهانگیری یک اشاره کوچکی کردند و کسی از کابینه از دولت دفاع نکرد! دولت باید از حاشیه نگاری دست بردارد قدرت چانه زنی با مقامات لشکری وکشوری را بیشتر کند. لزومی ندارد دولت به همه مسائل ورود کند.البته انتقادی نیز به آقای رییس‌جمهور وارد شده و آن زود عصبانی شدن ایشان است.
از سوی دیگر، تیم اقتصادی ایشان خود را عقل کل می دانند و این اشکال بزرگی است. یک زمان کوتاهی، تیم اقتصادی به ریاست آقای نجفی تشکیل شد که بسیار خوب بود ولی متاسفانه هرکدام از افرادحاضر در دولت، خود را قطب اقتصادی می‌دانند و آقای روحانی باید یک تنه تکلیف تیم اقتصادی را روشن کند.

نظر شما در رابطه با تفکیک وزارتخانه‌ چیست؟
بنده یکی از افراد مخالف تفکیک وزارتخانه ها هستم.این کار بسیار مشکل است و در چهارسال دوم دولت جواب نمی دهد. تجمیع وزارتخانه یک مشکل دارد و تفکیک کردن آن ۱۰برابر، مشکل ایجاد می‌کند.

شاهد آن هستیم که برخی محافظه‌کاران به باهنر نیز انتقاد می‌کنند، دلیل این اقدام چیست؟
آقای باهنر بسیار باهوش است و پیش بینی های بسیار دقیق و درستی دارد. در حال حاضر اصوالگرایان نسبت به ایشان موضع دارند. باهنر از روی دلسوزی سخن می‌گویدکه از ظرفیت رییس‌دولت اصلاحات باید استفاده شود؛ حرف بسیار درستی است و این باعث محبوبیت بیشتر اصولگرایان می‌شود. حمله به ایشان کاری اشتباه است. اصولگرایان افراد بافکروپرکاری هستند و صدای بلندی دارند. تحلیل‌های آقای باهنر را بخوانید چقدرمغزداراست. وقتی آقای باهنر می‌گوید مداحی روز عید فطراشتباه بوده به نفع آقای روحانی صحبت نکردند درواقع به نفع اصولگرایان است. این نشان می دهد دیده بانی خوبی دارند؛ درحال جمع بندی وبازسازی خودشان هستند و مدل کاری‌شان را عوض کرده اند.

کنار زدن قالیباف از رقابت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
درانتخابات ریاست جمهوری، انصراف آقای قالیباف اشتباه بزرگی برای اصولگرایان بود زیرا آقای رئیسی قابلیت رای جمع کردن را نداشت و مردم برای همین به روحانی روی آوردند.اما صادقانه بگویم برای ۱۴۰۰ بسیار نگران هستم.

عملکرد فراکسیون امید را چگونه ارزیابی می کنید؟
فراکسیون امید تازه کار و بی تجربه است. بعضی از افراد امید حتی اصلاح طلب نیز نیستند و فقط به عنوان یک فرد روشنفکر تایید شده اند.برای مثال در مورد مسائل روز قدس ومداحی عید فطر انتظار می‌رفت افراد لیست امید درمجلس تذکر قانونی بدهند ولی حتی از آقای مطهری عکس العملی دیده نشد! امیدها در جذب ونگهداری افراد بسیار ضعیف عمل می‌کنند و ادبیات مجلس را نمی دانند. نه قاعده بازی را بلدند و نه بازی سازی دارند و این خوب نیست. بنده در این یک‌سال فقط یک بار صدای آقای عارف را شنیدم. ایشان نسبت به نمایندگان مجلس نگاه بالا به پایین دارند، باید این رویه تغییر کند.من افکاروسخنان حدادعادل را قبول ندارم و نداشتم اما ایشان با برخورد خوب، همیشه آدم را شرمنده می‌کردند.حداد هر صبح با تک تک افراد حاضر درصحن خوش وبش واحوال پرسی داشت و شوخی می‌کرد. با برخوردی که برخی افراد داشتند، بی شک اگر مستقلین تشکیل نمی‌شد نمایندگان به سمت اصولگرایان سرازیر می‌شدند. حتی درانتخابات شوراها دربعضی شهرها لیست امید رای نیاورد و این نشان می‌دهد مردم از امید بریدند و این برای امید خوب نیست و خطر بزرگی برای اصلاحات است.

شما یکی از اعضای کمیته تحقیق وتفحص ازبنیاد شهید بودید در رابطه با تخلفات این بنیاد توضیح می دهید ؟
تخلفات بزرگ وباورنکردنی در بنیاد شهید صورت گرفته است. در آن دوره باید تخلفات طبق آیین نامه با شورای ۱۵ نفری رای گیری می‌شد. درواقع لابی سنگینی به نفع دولت آقای احمدی نژاد صورت گرفت تا گزارش در صحن علنی خوانده نشود. تیمی تشکیل شد، چندین جلسه برگزارکردیم و تمام بحث روی گزارشی بود که قرار شد درصحن قرائت شود. بنده بسیار وقت گذاشتم و اشکالات را برطرف کردم و در آخر به‌قدری پروسه زمانی طول کشید که دوره مجلس تمام شد. گزارش نیز در صحن خوانده نشد ولی گزارش تخلفات به هیات رییسه مجلس تقدیم شد وآن‌ها مستندات را به قوه قضاییه و دادگاه تحویل دادند.

چرا دنبال این بودید که بنیاد شهید وزارتخانه شود؟
زیرا نمایندگان می‌توانند به به وزیر تذکرداده و ازایشان سوال کنند اما ازمعاون رییس جمهور نمی‌شود بازخواست کرد و موضوعات باید به رییس‌جمهور ارجاع داده شود و این کار را مشکل می‌کند.

مشکلات خانواده های شهدا و ایثارگران بسیار زیاد است و اعتراضاتی نیز به مدیریت بنیاد داشتند، چرا به مشکلات این عزیزان رسیدگی نمی شود؟
رسیدگی به ایثارگران چندسالی می‌شود که کم شده و این موضوع به دلیل مشکلات اقتصادی کشور است. ضعف عمده بنیاد شهید این است که خودش را به روز نمی‌کند و دستور العمل‌ها برای ۲۰ تا ۳۰ پیش است. خواسته ومطالبات افراد زیر نظر بنیاد فرق کرده است و علاوه بر ایثارگران، خانواده‌های آن‌ها نیز هستند که باید به خواسته‌های آن‌ها رسیدگی شود ولی متاسفانه این‌گونه نیست و ما شاهد مشکلات فراوانی هستیم. البته به عنوان فردی که نقشی در قانون ایثارگران دارم ، برنامه ششم را بسیار خوب می بینم. ۹۰ درصد برنامه را بنده نوشتم و اگر دولت این برنامه را اجراکند، بخش اعظم مشکلات بنیاد حل خواهد شد. بنیاد شهید وامورایثارگران باید از حالت اداری خارج شود و توجهاتش به افراد زیر مجموعه را بیشتر کند.

موضوع شکایت آقای بقائی از شما به کجارسید ؟
آقای بقائی وکیل بسیار بی ادبی داشتند.مصاحبه کرده بود که از من شکایت می کنند. من نیز گفتم ازبنده شکایت کنید و دادگاه علنی تشکیل بدهید. بعد ازمدتی بدون تشکیل دادگاه نامه تبرئه بنده آمد و اینکه مدعی شده بودند من عذرخواهی کردم صحت ندارد.

شبکه‌های اجتماعی تا چه حد بر مسائل کشور تاثیرگذار است؟
شبکه‌های مجازی تاثیر فراوانی دارد. برای مثال در مورد نایب رییسی آقای مطهری، اگر مطالبات وکامنت‌های مردم نبود شایدعلی مطهری در حال حاضر در هیات رییسه نبود. البته فراموش نشود در دوره انتخاب نواب واعضای هیات رییسه، دفاع مستقلین از ایشان به منزله دفاع از فکر وعقیده بدنه جامعه بود و به این دلیل روی آقای مطهری حساس شده بودند که احترام به رایی که مردم داده بودند جزو خط قرمزها به حساب می‌آمد.

در حمله به مجلس آیا افراد نفوذی وجود داشته است ؟
فکر نکنم نفوذی وجود داشت. فیلم را نگاه کنید دونفر با ساک بسیار بزرگ وسنگین که حتی به سختی حمل می‌شد مسافتی را طی می‌کنند تابه درب مجلس برسند و کسی ازافراد حفاظتی ونیروی انتظامی اطراف مجلس از آن‌ها سوال نکرده چه چیزی را حمل می‌کنید و این یک ضعف بود. از سوی دیگر افراد حفاظت، مسلح نبودند و دیر تجهیز شدند و فقط یک نفر کلت داشته و تعلل کرده بودند.اگر این افراد رد می‌شدند و وارد صحن می‌شدند، مشخص نبود چه اتفاقی رخ می‌داد.

چرا بیشتر فعالیت نماینده‌ها در حوزه سیاست واقتصاد است؛ در حوزه فرهنگ کسی تلاش نمی‌کند ؟
قبول دارم. در نظر داشته باشید مجلس خودش را با مطالبات عمومی تطبیق می دهد. مطالبات بیشتر مردم به ویژه در حوزه های انتخابیه حل مشکلات ومعیشت است. مردم قبول نمی کنند که نماینده‌ آن‌ها در حوزه فرهنگ وارد شود وقتی معیشت و بیکاری در جامعه حل نشده است.

این روزها شاهد آن هستیم که در رابطه با انتقادهایی که آقای روحانی به برخی نهادهای نظامی داشت، اعتراض‌های فراوانی به ایشان می‌شود، نظر شما در این باره چیست؟
در این ماجرای دولت بی‌تفنگ و تفنگ‌دار بسیار به روحانی بی‌رحمی شد. به نظر من یک مغلطه‌ای در این اظهارات روحانی داشت ایجاد می شد. سازندگی و بنگاه‌داری با یکدیگر تفاوت دارد. کشور باید توان تسلیحاتی داشته باشد و نظامی‌ها نیز در سازندگی باید کمک کنند ولی نباید بنگاه داری بکنند. دلیلی ندارد سپاه موسسه مالی و بانک داشته باشد. به نفع خودشان است از این مسائل فاصله بگیرند.

Share