مدیرکل پزشک قانونی گیلان در جمع خبرنگاران تشریح کرد

آخرین آمار خودکشی و کودک آزاری در گیلان | محکومیت ۱۰۰ پزشک و نیاز ضروری به سالن تشریح

قربانی شایع‌تری نوع خودکشی در استان گیلان را از طریق حلق‌آویز و پس‌ از آن خودکشی با قرص برنج نام برد و گفت: یکی از معضلات استان‌های شمالی خودکشی با قرص برنج است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مهدی قربانی ثمین در نشست خبری با اضحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه با اشاره به دلایل مراجعات به پزشکی قانونی اظهار کرد: پزشکی قانونی فعالیت کمتر شناخته شده ای دارد و حتی دوستان رسانه ای که در حوزه تخصصی پزشکی قانونی کار می‌کنند این سازمان را عموما  مترداف با معاینه اجسادو صدور گواهی فوت می‌شناسند.

مدیرکل پزشک قانونی استان گیلان اظهار داشت: حوزه اجساد و متوفی تنها حدود ۲ تا سه درصد کار پزشکی قانونی است اگرچه بخشی است که بسیار حساس می‌باشد.

وی جرح ضرب با ۱۷ هزار و ۷۷۸ مورد بیشترین علت مراجعات به پزشکی قانونی است که در مقایسه با سال ۹۴ پنج درصد کاهش داشته است.

کاهش همسرآزاری و کودک آزاری در گیلان

قربانی بابیان اینکه حوادث ترافیکی با پنج درصد کاهش به‌عنوان دومین عامل مراجعات به این نهاد است گفت: همسر آزاری با دو هزار ۲۹۶ مورد از عوامل دیگر ارجاع به این اداره است که خوشبختانه در این حوزه نیز ۵ درصد کاهش داشتیم.

مدیرکل پزشک قانونی استان گیلان از کاهش ۱۰ درصدی کودک‌آزاری با ۴۶مورد در سال ۹۵ خبر داد و افزود: مورد معاینات تخصصی سقط جنین ۳۵۶ مورد مجوز صادر شد که نسبت به سال قبل ۲۴ درصد افزایش داشته است.

قربانی به کاهش شش‌درصدی مرجعان برای بررسی طلاق و معاینات مختص به زنان خبر داد و افزود: سختی کار در پزشکی قانونی این است که همگی افراد مراجعه کننده به نوعی مشکل دارند و داغدیده هستند.

وی با اشاره به ۶۱۹ مورد مصدومان حوادث کار از کاهش یک‌درصدی در این حوزه خبرداد و بیان کرد: شاهد ۶۲٨ مورد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی بودیم که از این تعداد ۲۰۲ نفر عابر، ۱٨۷ نفر موتورسیکلت‌ سوار بودند.

قربانی بابیان اینکه۵۱۰نفر از این تعداد در تصادفات برون‌شهری و ۱۱٨نفر درون‌شهری هستند افزود: بیشترین آمار فوت‌شدگان در سنین بالای ۶۰ سال هستند.

وی با تأکید بر اینکه آمار کشته‌شدگان در سال ۹۵ کاهش خوبی نسبت به سال ۹۴ را نشان می‌دهد تصریح کرد: میزان ۶۰ درصدی کشته شدگان در این حوادث بسیار بالاتر از نرم کشوری است.

مدیرکل پزشک قانونی گیلان عمده علت مرگ در حوادث ترافیکی ضربه‌مغزی است افزود: شهریور و فروردین شایع‌ترین زمان حوادث منجر به مرگ ترافیکی است.

قربانی شایع‌تری نوع خودکشی در استان گیلان را از طریق حلق‌آویز و پس‌ از آن خودکشی با قرص برنج نام برد و گفت: یکی از معضلات استان‌های شمالی خودکشی با قرص برنج است و در سال گذشته ۷۶ نفر در این بخش جان را از دست دادند.

وی به رتبه ششمی استان گیلان و رتبه پنجمی استان در مصدومان حوادث ترافیکی اشاره کرد و افزود: استان گیلان در ضرب‌وجرح رتبه هفتم کشور را داراست و در مسمومیت با سموم که شایع‌ترین آن قرص برنج است با رتبه دوم کشوری پیشتازی می‌کند.

بطور متوسط سالانه ۱۰۰ نفر غرق می‌شوند

مدیرکل پزشک قانونی گیلان با اشاره به آمار ۱۰۰ نفری متوسط سالیانه غرق‌شدگان در ۵ سال اخیر از کاهش آمار غرق شدگی در سال ۹۵ خبر داد و تصریح کرد: ۲۴ نفر در رودخانه،  ۶۴ نفر در دریا و بقیه در کانال ها و استخر ها  جان خود را از دست دادند و همه این غرق‌شدگان خارج از طرح دریا و یا خارج از ساعت طرح گزارش‌شده است.

وی افزود: در سه ماهه اول سالجاری نیز ۱۱ نفر غرق شدند که نسبت به سال قبل شاهد کاهش ۳۵ درصدی بوده ایم و از این تعداد ۵ نفر در دریا،۳ نفر در رودخانه،۱ نفر در کانال و۱ نفر در چاه غرق شده اند.

محکومیت ۱۰۰ پزشک و نیاز ضروری گیلان به سالن تشریح

قربانی از راه‌اندازی آزمایشگاه DNA در سال جاری خبر داد و گفت: امیدواریم که بتوانیم تأییده آن را تا پایان شهریور اخذ کنیم، بدیهی است که با راه‌اندازی این مهم نیازی به ارجاع به سایر مراکز نیست.

قربانی بابیان اینکه ۲۰۷ پرونده در سال ۹۵ در حوزه قصور پزشکی ارجاع داده‌شده بیان کرد: ۱۰۰ پرونده منجر به محکومیت پزشکان اعلام‌شده است که غالب شکایات برای اعمال زیبایی غیرضروری صورت می‌گیرد.

مدیرکل پزشک قانونی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر سالن های تشریح نزدیک به یک دهه است که در حال ساخت هستند اظهار کرد: انتظار ما استاندارد سازی سالن هاست تا بتوانیم خدمت بهتری ارائه دهیم زیرا فقط در شهرستان رشت و شهرستان انزلی سالن تشریح وجود دارد.

قربانی در پایان به فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی این نهاد اشاره کرد گفت:سعی کردیم از فعالیت تک بعدی دور شویم.

Share