ولی‌فقیه با پیامبر اختیاراتش یکسان است | اصول سیاست خارجی ثابت است

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه می‌توان از طریق نگرش، گفتمان و عملکرد افراد پی به واقعیت اعتقادی و فکری آنان برد گفت: لیبرالیسم نسبت به فرهنگ و اخلاق بی‌تفاوت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سعیدی در مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر استان گیلان در حسینیه حضرت اباالفضل(ع) شهدای گمنام شهر رشت با اشاره به تفاوت جریان فکری شهید بهشتی و یارانش با تفکر بنی‌صدر و جریان او اظهار کرد: می‌توان از طریق نگرش، گفتمان و عملکرد افراد پی به واقعیت اعتقادی و فکری آنان پرداخت.

وی بابیان اینکه در جامعه بشری سه جبهه حق خالص، جبهه باطل خالص و آمیزه‌ای از حق و باطل وجود دارد گفت: قرآن از گروه دوم به کفار و از گروه سوم به نفاق  و منافقین یاد می‌کند که ما در اوایل انقلاب با هر دو چهره مواجه شدیم.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنی‌صدر و بخشی از یارانش تحت عنوان سامان مجاهدین خلق منافقانی بودند که علیه بهشتی و یارانش فعالیت می‌کردند تصریح کرد: این نوع تقابل پیشینه طولانی داشته و تنها مربوط به همین دوران نبوده و از صدر تاریخ قرار داشته و آن‌هایی که پیرو ائمه اطهار و عالمان دینی بودند حزب نور و آن‌هایی که به دنبال شیطان حرکت کردند حزب شیطان نام گرفتند.

سعیدی افزود: در بعضی موارد جبهه مقابل حق علنی موضع گرفته و به‌صراحت بیان می‌کند که من جبهه حق را قبول ندارم و در برخی از موارد در تاریخ در پرده نفاق موضع‌گیری می‌کند و علی‌رغم شعار دادن دلش با جبهه حق نیست.

وی بابیان اینکه پس از پیامبر مردم در سه جریان طرفداران امیرالمؤمنین (ع)، طرفداران طلحه و زبیر و جناحی  که هیچ‌یک از این دو را قبول نداشتند قرار گرفتند گفت: خیانتی که گروه سوم به اسلام وارد کرد کمتر از گروه دم نبود.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: اگر خواص، عمامه به سرها، وزرا، استانداران، فرمانداران و شهروندان در چارچوب  اصول اسلامی و مبانی انقلاب حرکت نکنند در جریان مقابل قرآن و ائمه اطهار قرار می‌گیرند.

وی مشروعیت الهی رهبری  قانون را از اصول مورد اتکا شهید بهشتی عنوان کرد و افزود: ما معتقدیم قانون‌گذار واقعی و حق حاکمیت با خداست و مهم‌ترین اصل بعثت قانون الهی یعنی قرآن و رهبری الهی یعنی پیامبر اکرم است.

سعیدی با اشاره به اینکه در این رویه چهار نظریه وجود دارد بیان کرد: نخستین نظریه خدا گرایی مطلق است که انسان‌ها را هیچ گرفته و همه‌کاره را خدا می‌دانند که این فرضیه مربوط به عصر قرن وسطی است که این افراط نتیجه‌اش مردم‌گرایی مفرط شده و رنسانس ظهور کرد که درک انسان را ملاک صحت هر مسئله‌ای دانستند که از جمله می‌توان به رأی مردم در تحقق ولایت را نام برد.

وی بابیان اینکه امروز مسائلی را می‌شنویم که برخی میگویند باید از نو برگشته و در منابر از مبانی اصول صحبت کنیم اظهار کرد: این‌ها رأی مردم را ضمان ولایت می‌دانند که این‌گونه پس از کشته شدن عثمان و بیعت مردم با حضرت علی (ع) ولایت ایشان شکل گرفت که این نظر با مبانی اسلامی و ولایت ناسازگار است و این در حالی گفته شد که اصل ولایت با جمله من کنت مولا و هذا علی مولا توسط پیامبر به دستور خدا محقق شد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ما نمی‌گوییم مردم هیچ‌کاره هستند بیان کرد: مردم در تحقق حاکمیت دینی نقش دارند نه تعیین ولی خدا و نظریه غیر از این با نظر قرآن و مبانی اسلام ناسازگار است.

وی با اشاره به اینکه برخی اصل ولایت رسول‌الله را نیز قبول ندارند گفت: عده‌ای می‌گویند ما قبول نداریم که خدا پیامبری را مبعوث کرده باشد که این گفته دنیای کفر و استکبار است.

سعیدی بابیان اینکه در نظریه دیگر برخی مشروعیت الهی ولایت را تا زمان حیات پیامبر قبول دارند گفت: دسته دیگر تا امام حسن عسکری (ع) مشروعیت الهی ولایت را قبول داشته که نظر آقای منتظری در اواخر عمرشان بر همین نظر بود و دلیلی ندارد که در دوران غیبت ولی‌فقیه مشروعیتش را از امام زمان بگیرد.

سعیدی  با اشاره به اینکه ولایت الهیه جزو مهم‌ترین تدابیر ذات باری‌تعالی است گفت: این فرازمانی و فرامکانی است و نمی‌توان مردم را درجه‌بندی کرد که خداوند در زمانی برای آن‌ها ولایت الهیه فرستاده و در زمانی نفرستاده باشد.

وی بابیان اینکه این فرضیه هم دلیل عقلی دارد و هم نقلی خاطرنشان کرد: در دلیل عقلی ملازمه به ربوبیت تکوینی و تشریعی و خالقیه و شارعیه است یعنی خداوند خالق خدای شارع نیز هست و اگر خلقت زمین و آسمان و خورشید برای بشر بوده، بعثت انبیا هم برای بشر بوده و محدود به زمان خاص نمی‌شود و نمی‌توان گفت که خداوند در زمان پیامبر برای بشر تعیین تکلیف کرده ولی برای دوران غیبت چنین کاری را انجام نداده است.

وی با اذعان به اینکه امام می‌فرمایند که مردم نقشی برای تعیین ولایت الهیه ندارند گفت: مردم مجرای تحقق ولایت الهیه هستند و این یعنی حق حاکمیت در تمام دوران‌ها با خداست اما قدرت حاکمیت در عصر نبوت، امامت و غیبت با مردم است.

سعیدی با تأکید بر اینکه حاکمیت دینی در عالم اثبات است بیان کرد: حالا شما در صحبت‌های مسئولین سیاسی کشور صحبت‌هایی می‌شنوید که این اختلافات متأسفانه دست‌به‌دست می‌چرخد و دیر توقع نداشتیم پس از گذشت ۳۸ سال پس از انقلاب، آقایان مواردی را مطرح کنند که با اساس مبانی فکری امام ناسازگار باشد.

وی بابیان اینکه دکتر بهشتی معتقد بود که بین ولی‌فقیه، پیامبر و امام معصوم نقاط مشترک وجود دارد اظهار کرد: نصب هر دو الهی ولی نصب ولی‌فقیه توصیفی است که ائمه اطهار از طرف خدا توصیف کرده‌اند.

سعیدی  با اشاره به اینکه خبرگان ولی‌فقیه را منصوب نمی‌کنند بلکه مصداق را به جامعه معرفی می‌کنند گفت: ولی‌فقیه با پیامبر اختیاراتش با توجه به نوع نصب یکسان است.

وی بابیان اینکه موضع مشترک بین ائمه اطهار و ولی‌فقیه مبحث تبعیت است افزود: همان مقدار که واجب است از دستور پیامبر و امامان تبعیت کرد به همان میزان واجب است که از دستورات ولی‌فقیه اطاعت کرد.

وی از مصونیت به‌عنوان چهارمین رکن مشترک پیامبر و ائمه اطهار و ولی‌فقیه یاد  کرد و افزود: در مورد ائمه اطهار مصونیت ذاتی و در مرود ولی‌فقیه مصونیت حداکثری است و ما درباره پیامبر معتقد به وحی، در مورد امامان معصوم معتقد بر علم غیب و در مورد ولی‌فقیه معتقد به شعاریم.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در عصر غیبت جامعه اسلامی نیاز به اجتهاد دارد بیان کرد: یعنی اشراف منابع و احکام بتواند از قرآن و سنت احکام را به جامعه اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه تفاوت مصونیت ائمه اطهار با ولی‌فقیه در عصمت به علم بدون خطا و عمل بدون خطاست گفت: شئونات پیامبر، امامان معصوم و ولی‌فقیه متفاوت است و ولایت تکوینی پیامبر است اما در مورد ولی‌فقیه چنین اعتقادی نداریم.

سعیدی با تأکید بر اینکه اعتقادات و سیاست خارجه شهید بهشتی با بنی‌صدر کاملاً متفاوت بود افزود: اصول سیاست خارجی ثابت است و هیچ‌کسی حق ندارد این اصول را زیر سؤال برده و جابجا کند و مهم‌ترین ارمغان انقلاب اسلامی استقلال دفاعی، سیاسی و فرهنگی  بوده است.

وی بابیان اینکه وقتی میگوییم نمی‌توانیم با جامعه جهانی مقابله کنیم این موضوع مربوط به بحث استقلال است گفت: اینکه میگوییم نمی‌توانیم در برابر آمریکا بایستیم ضعف استقلال است.

وی با اشاره به اینکه استکبارستیزی و مبارزه با شرک از اصول انقلاب و شهید بهشتی بود افزود: در زمان پیامبر و امیرالمؤمنین تنها با آن‌ها بیعت می‌کردند و ایشان وزیر، نخست‌وزیر، استاندار، فرماندار و ائمه جمعه را تعیین می‌کردند و در این شرایط زندگی کردن خیلی راحت است و در روز قیامت اگر از آن‌ها سؤال شود می‌گویند ما با پیامبر رأی دادیم.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در نظامی که نماینده خبرگان، نماینده مجلس، نماینده شورا و ریاست جمهوری توسط رأی مردم تعیین می‌شود اظهار کرد: قانون اساسی بار سنگینی بر دوش ما گذاشته و ما باید پاسخگوی آرای ما باشیم.

وی با تأکید بر اینکه دشمن نباید بر ما تسلط اقتصادی و نفوذ پیدا کند بیان کرد: دفع از فرهنگ و احکام اسلامی از ویژگی‌های بارز شهید بهشتی است و باید امروز تأسف بخوریم که آیا جمهوری اسلامی نسبت به دین مردم مسئولیتی دارد یا ندارد و در فرمایشاتشان گفتند که عده‌ای را باید به‌زور به بهشت ببرند و سؤال اینجاست آیا جمهوری اسلامی نسبت به اخلاق، فرهنگ، دین مردم مسئولیت دارد یا ندارد.

سعیدی با اشاره به اینکه اگر دولت سکولار است که مسئولیت ندارد و اینکه به‌زور مردم را به بهشت ببریم کجا اتفاق افتاده است بیان کرد: لیبرالیسم نسبت به فرهنگ و اخلاق بی‌تفاوت هستند و هم مجوز مسجد می‌دهند و هم قمارخانه را می‌دهیم.

وی بابیان اینکه دولت مسئول سلامت جسم و روح جامعه است افزود: باید زمینه عبادت را برای مردم فراهم کرد و این کار را پیامبر نیز انجام می‌داد و نظام‌های آموزشی و اخلاقی را در جامعه پایه‌گذاری و ترویج می‌داد.

این سخنران با اشاره به پالایشگاه تازه‌ساخت توسط سپاه در خلیج‌فارس تصریح کرد: آیا سپاه دنبال پول است؛ چگونه است که سپاه پروژه‌هایی را که بخش خصوصی انجام نمی‌دهد را پذیرفته و حتی به‌صورت نسیه انجام می‌دهد که پول هزینه شده را حتی نمی‌دهند و متأسفیم که هم آمریکا به سپاه حمله می‌کند هم برخی خودی‌ها و هم بنی‌صدر به سپاه حمله می‌کرد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بابیان اینکه یکی از برنامه‌های بنی‌صدر قطبی‌سازی بود افزود: قطبی‌سازی یعنی قطب طرفدار برجام قطب مخالف برجام، قطبی‌سازی یعنی قطب مذاکره و قطب مخالف مذاکره که این‌ها همه برخلاف امنیت کشور است.

Share