ربیعی خبرداد

۲۰۰هزار نفر در طرح کارورزی ثبت نام کردند | ثبت نام شدگان یک هفته آموزش مهارت می‌بینند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید، تاکنون ۲۰۰ هزار نفر در طرح کارورزی که از یکم تیرماه در سراسر کشور اجرایی می شود ، ثبت نام کرده اند. از این تعداد ۵۰ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی و مابقی غیر تحصیل کرده دانشگاهی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، علی ربیعی روز سه شنبه توضیح داد: ۱۵۰ هزار نفر که تحصیلات دانشگاهی ندارند با حمایت های کارفرمایی به کار مشغول می شوند. ثبت نام شدگان یک هفته آموزش مهارت در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می بینند و کارت صلاحیت حرفه ای دریافت خواهند کرد.

طرح کارورزی از جمله طرح های حمایتی دولت یازدهم برای توسعه اشتغال در کشور است.

در دولت یازدهم در کنار طرح تکاپو که اشتغال با توجه به مزیت ها و ظرفیت های استانی توسعه می یابد،طرح کارورزی هم اجرایی می شود. هدف از ایجاد طرح کارورزی به کارگیری نیروی تحصیل کرده است که هم اکنون نرخ بیکاری آنان بیش از ۳۰ درصد است.

بر اساس این طرح ،فارغ التحصیلان دانشگاهی با ثبت نام در این طرح می توانند در یک کارگاه استخدامی بکار گرفته شوند و یک سوم دستمزد را هم دریافت کنند. کارجویان از طرف کارفرما بیمه حوادث می شوند که سهم این بیمه از سوی دولت پرداخت خواهد شد.

طرح کارورزی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته صنعتی هم اجرا می شود اما در این کشورها کارورزان از حقوق بالایی برخوردار هستند.

منتقدان این طرح در ایران آن را به مثابه طرح استاد –شاگردی تنزل می دهند و مدعی هستند با اجرای این طرح حقوق کارگران را زیر پا می گذارند.

Share