معاون عمرانی استانداری گیلان در نشست ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار:

کارهای بسیار خوبی در بازآفرینی شهری در رشت انجام شد | رشت برای ما پیشانی است

شعبانپور گفت: رشت برای ما پیشانی است. وقتی در رشت یک اقدام خوب انجام شود، باقی شهرها می‌توانند تاسی از آن الگو بگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار به میزبانی فرمانداری لاهیجان برگزار شد.

معاون عمرانی استانداری گیلان در این نشست که با حضور معاون بازآفرینی وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه برگزار شد، گفت: ما در گذشته شاهد اتفاقات خوبی را در بخش روستاها در گیلان نبودیم. به این دلیل که سرانه کشت زمین در استان نزدیک به نیم هکتار برای هر خانوار است. این باعث شد که روستائیان ما درآمد پایدار نداشته باشند. ضمن اینکه ما به مرور زمان ابریشم را از دست دادیم، فندق را از دست دادیم، چای صدمه دید، برنج ما به دلیل واردات بی‌رویه آسیب دید و روستائیان ما وادار به کوچ شدند. و وارد شهرهای بزرگ ما شدند و سکونتگاه‌های غیررسمی را رقم زدند.

مهندس حجت شعبانپور با اشاره به شهر رشت، ادامه داد: همین مهاجرت باعث شد که در رشت محلاتی مثل پاسکیاب، سلیمان‌داراب، جماران، معلولین و غیره شکل بگیرند و سکونتگاه‌های غیررسمی‌ای که جمعیت آن، شهر را از نظر مدیریت شهری با چالش‌های بزرگی روبرو کرد.

او با اشاره به خدمات دولت تدبیر و امید، افزود: ما در بحث مهاجرت معکوس؛ یعنی بحث اینکه جلوی این مهاجرت را بگیریم و برعکس جمعیت را در شهر کاهش دهیم، باید عرض کنم که یک موفقیت نسبی داشتیم اما عملکرد ما مطلوب نبوده است. ضمن اینکه حتماً کشاورزان ما گواهی می‌کنند که برای اولین سال در سال ۹۵ از فروش برنج شان رضایت کامل داشتند. دولت خدمات بی‌بدیلی را در زمینه چای اجرا کرد که سطح زیر کشت چای ما را افزایش داد. بحث اشتغال را ما برای روستاییان پیگیر هستیم تا این مهاجرت پیش نیاید.

شعبانپور ادامه داد: در بخش بافت فرسوده سازمان عمران بهسازی با یک ایده خوب توانست اعتمادسازی را در بین مردم ایجاد کند. با در آوردن ساختمان‌ها از ریزدانگی و مقاوم‌سازی آن، تعریف معابر و توسعه زیرساخت آب و برق گاز در این زمینه تا حدود زیادی موفق بودیم و مردم هم به ما اعتماد کردند. یعنی ما خدمات را سپردیم تا مردم انجام دهند. یک سری تعهدات را دولت در این زمینه داشت که قطعاً در سازمان عمران بهسازی هم دغدغه است، ما به التفاوت یارانه وام بافت فرسوده بود که قرار بود وام با بهره ی کم به بافت فرسوده داده شود که مردم از ما مطالبه می‌کنند.

او با اشاره به اینکه توانمندی زیادی در استان وجود دارد، گفت: کارهای بسیار خوبی در بازآفرینی شهری در رشت انجام گرفت. ما در جلسه ستاد ملی که به ریاست جناب آخوندی تشکیل شد، مصوباتی را داشتیم که یک سری عملیاتی شد اما یک سری عملیاتی نشد. رشت برای ما پیشانی است. وقتی در رشت یک اقدام خوب انجام شود، باقی شهرها می‌توانند تاسی از آن الگو بگیرند. ما انتظار داریم که آن مصوبات حتماً عملیاتی شود. آن چیزی که تکلیف ما در استان است با جان و دل می‌پذیریم و آنچه که تکلیف وزارتخانه است و نیاز به مجوز یا اعتبار دارد انتظار مساعدت وزیر محترم را داریم.

Share