گفتگوی بی‌پرده دیارمیرزا با شهردار رشت

نه اصلاح‌طلب هستم نه اصولگرا، تنها توسعه‌گرا هستم | پول اداره شهر را باید از رانتخوارها گرفت

ثابت قدم گفت: در سال ۹۴ بنده گفتم نه اصلاح طلب هستم نه اصولگرا و تنها توسعه گرا هستم و موضع سیاسی من همچنان بر همان منوال باقیمانده است و اعتقاد دارم که اساسا نباید موضع سیاسی بنده در اجرای امورات دخالت کند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سیدمحمدعلی ثابت قدم، شهردار رشت با حضور تحریریه دیارمیرزا ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، از  دیارمیرزا برای کمک های چند ساله اخیر به مدیریت شهری رشت تشکر کرد.

تاکید بر صداقت، صراحت و شجاعت /  نه اصلاح طلب هستم نه اصولگرا و تنها توسعه گرا هستم

ثابت قدم در این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی استقبال او از قالیباف و اعلام حمایت ضمنی از رئیسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری را به نوعی موضع گیری شفاف سیاسی دانسته بودند، با ذکر چند مقدمه اظهار کرد: صداقت، صراحت و شجاعت بهترین مدل برای پاسخگویی برای همه مسوولین است. در روز خبرنگار نیز بر این موضوع تاکید کردم و گفتم که چرا صداقت، صراحت و شجاعت برای مسئولین، رسانه و حتی خود مردم نیاز است. پوشیدگی باعث کندگی، عدم بهره وری و ارائه کارهای کم کیفیت می شود و هرکسی که می خواهد در راستای افزایش خدمات گام بردارد شرط عقل است که به دنبال صداقت، صراحت و شجاعت باشد.

وی با اشاره به تیتر یکی از مجلات منتشر شده در دو سال پیش اظهار کرد: در سال ۹۴ بنده گفتم نه اصلاح طلب هستم نه اصولگرا و تنها توسعه گرا هستم و موضع سیاسی من همچنان بر همان منوال باقیمانده است و اعتقاد دارم که اساسا نباید موضع سیاسی بنده در اجرای امورات دخالت کند و تاکنون نیز دخالت نکرده است. همانطور که در همه حوزه‌ها به نگاه توسعه متوازن برای ایجاد شهر پایدار نیاز داریم قاعدتا نباید توازن یک موضوع را به سوی یکی از ۴ رکن توسعه سیاسی یا دیگر موضوعات پیش ببریم چه برسد به اینکه در حوزه سیاسی به عنوان یک رکن وارد بلوک بندی‌ها شویم.

ثابت قدم افزود: اساسا وزن سیاست در توسعه شهری بسیار کوچک تر از سه رکن دیگر است که ما بخواهیم بخشی از این وزن استفاده کنیم و توازن کل توسعه را تحت شعاع قرار دهیم و اگر این اتفاق زمانی رخ دهد مشکل سیاست زدگی شورا و شهرداری خواهد بود.

شهردار رشت با بیان اینکه چندماه پیش بنده در مصاحبه ای اعلام کردم که نمره‌ی آقای قالیباف بعد از سال ۹۲ به بعد زیر ده است، گفت: این نمره از سال ۸۴ تا ۸۸ بین ۱۸ و ۱۹ بوده و از سال ۸۸ تا ۹۲ این نمره به ۱۴ رسیده و از ۹۲ به بعد که مداخلات سیاسی در اداره شهری بالاتر رفت متاسفانه قابلیت اجرایی ایشان تحت شعاع قرار گرفت نه اینکه قابلیت اجراییشان ضعیف شد. وزن سیاسی در کل جمع ۱۰۰ درصد وزن بنا به ذات توسعه شهری باید کمتر باشد زیرا از مدنیت برخوردار است و مدنیت یعنی اینکه مواضع مدنی داشته باشیم نه سیاسی.

وی با بیان اینکه تا اینجای کار مباحث مطرح شده به قبل از انتخابات برمی گردد، افزود: موضوع سوم بحث مربوط به نسبت توسعه گرایی با اتفاقات روز شهر است. ما یک واقعیتی داریم بنام انتخابات ریاست جمهوری که با انتخابات شوراها منطبق شد. زمان تصویب برگزاری این دو انتخابات پیش بینی می شد که اگر بخواهیم نظری در خصوص یک انتخابات سیاسی بدهیم و حتی اگر از یک جریان سیاسی حمایت کنید آسیبی برای شوراها خواهد بود. اگرچه در همه جای دنیا در انتخاباتی که برای انجمن شهر یا شوراها برگزار می شود دقیقا می گویند که حزب حاکم یا حزب رقیب برنده انتخابات شده است و این مساله در ساختار بروکراتیک حزبی خود در حوزه های علوم سیاسی امر پسندیده ای است. چون در آنجا یک ساختار حزبی داریم و این ساختار ظرف ۴ سال مبانی خود را معرفی کرده و طبق این مبانی مشخص می‌شود که اگر به فلان حزب رای دهیم که آقای ایکس یا ایگرگ نماینده آن است، قرار است چه اتفاقاتی رخ بدهد. مثلا اگر بخواهیم بگوییم که الگوی انتخاباتی رشت شبیه شهری است که می خواهد شهردار مستقیم با حزب انتخاب کند. باید بگویند که می‌خواهیم اقداماتی را با معیارهای سنجش قابل معلوم و ملموس برای مردم اجرا کنیم.

وی افزود: در نگاه توسعه گرا باید کمترین زاویه را با هر دو گروه سیاسی داشته باشد. دو سال پیش زمانی که با مدیرمسوول روزنامه اعتماد دیدار کردیم گفتند چرا شهردار رشت با یک چهره سیاسی اصلاح طلب همنشین شده، امروز می گویند چرا درباره قالیباف اظهارنظر کرده است.

بکارگیری واژه های انتزاعی همانند سیاسی شدن یک سم است

شهردار رشت در ادامه پاسخ به سوال مطرح شده بکارگیری واژه های انتزاعی به ویژه در توسعه شهری را همانند سیاسی شدن آن یک سم برشمرد و تصریح کرد: بنابراین ما نمی‌توانیم با واژگان انتزاعی انتظارات مردم را تنظیم کنیم و بعد این انتظارات را اجرا کنیم. چه بسا این انتظارات خیلی جهت گیری شده ای باشد چون سیاسی شده است. ممکن این انتظارات غیرصنفی باشد چون سیاسی شده است یا ممکن است انتظارت حتی در تقسیمات شهرهای بزرگ با گرایش های خاص باشد و قدرت حاکم موجود قدرت جدیدی وارد کند و عملا انتخابات را بی معنا کند. از آنجا که شهر تضاد بین منافع عمومی و خصوصی را در اقتصاد و مدیریت خود لحاظ می کند ما نمی‌توانیم و نباید سعی کنیم که انتخابات را از این حیث هم به سمت سیاسی شدن پیش ببریم.شهر قطعا نیاز به حکمرانی خب دارد. در ادبیات توسعه شهری حکمرانی خوب به مفهوم کار با سیاست است اما به معنای برای شهر کار سیاسی کردن نیست.

ثابت قدم تصریح کرد: وقتی اینها را کنار هم می گذاریم به این نتیجه می رسیم که توسعه گرایی که باید در رشت اتفاق بیافتد مختصات و جغرافیای سیاسی شهر رشت امروز نمی تواند علی رغم آن اولین‌هایی که در خود دارد مدعی این باشد که زیرساخت های شهر به گونه ای شده است که بخواهیم یک انتخاب سیاسی انجام دهیم. از گروه‌های سیاسی موجود در انتخابات شورا باید پرسید که سیاست گروهی شما در یک سری آیتم‌های مشخص چیست؟ به عنوان یک شهروند وضع موجود را هدف می‌گیریم و یک سری سوالات مشخص را می‌پرسیم و ملاک همه گروه‌ها قرار می دهیم.

شهردا رشت گفت: وقتی در یک مسیرعقلانی به دنبال توسعه هستیم و برنامه‌هایی در این زمینه از اعتمادسازی محلی تا برندسازی، چه کالبدی و زیرساختی و عمرانی با تمام تقدم و تاخر تعریف کرده ایم عملا به آدمهایی نیاز داریم که به این برنامه توسعه کمک کنند.

وی با بیان اینکه نیاز امروزه شهر با چند سال بعد متفاوت است، متذکر شد: برنامه امروز با برنامه ۲۰ سال بعد فرق دارد و اگر اینطور نبود بطور کل برای یک شهر یک نسخه کلی می بستند و می گفتند برا همیشه و مادام العمر طبق این برنامه حرکت خواهیم کرد لکن نیاز امروز ما با سال دیگر متفاوت است.

به دنبال تولید چاوز و رفتار کمونیستی نیستیم و نباید باشیم

ثابت قدم در ادامه گفت: نکته اساسی اینجاست که باید ببینیم شهر رشت چه مختصاتی دارد. فاصله‌ی بین دهک‌های مختلف درآمدی در شهر رشت و استان گیلان وجود دارد. برخی در این شهر در طول زمان به دلایل مختلف از فئودالیته گرفته تا تخصص و…صاحبان سرمایه هستند. وقتی این فاصله وجود دارد برای پر کردن آن چند راه وجود دارد. مانند اینکه اصل ثروت و سرمایه دهک‌های بالا را بگیریم و به دهک پایین بدهیم. همانند کشورهای کمونیستی که به یکباره اعلام می کنند اراضی ملی شده و مالکیت از بین رفته است و این مساله یعنی اینکه چاوز جدیدی در ایران ایجاد شده و یا مثل کره شمالی شویم. به لحاظ نگاه جمهوی اسلامی و هم اقتصاد ما این نگاه مطرود است بنابرین به دنبال تولید چاوز و رفتار کمونیستی نیستیم و نباید باشیم.

شهردار رشت گفت: یک دیدگاه دیگر عرفی و علمی در دنیا است که هنوز بنظرم در نگاه های سیاسی لحاظ نشده است. مشکل کلی مردمی شدن مدیریت شهری شاید این باشد که هنوز نگاهشان به توسعه علمی کامل نرسیده است. به هر حال روش دوم این است که بگوییم تا سرمایه دار، سرمایه دار تر نشود گروه های پایین در همان دهک خود باقی می مانند. پس باید وضع موجود را قبول کنیم و بگوییم که اگر دهکی در نقطه ۱۰۰ درآمدش است و دیگری در نقطه یک. صد بشود ۲۰۰ اما یک هم بشود چهار. اگرچه از لحاظ عددی فاصله بیشتر شده است اما با اعداد بازی می کنند و  گفته می شود که یکی صد درصد رشد داشته و آن یکی چهارصد درصد! همانند آمار شاغلین که طی چندسال اخیر از زمان آقای احمدی نژاد تا به امروز رخ داده و فردی که یک ساعت کار در هفته داشته باشد را متاسفانه می گویند شاغل است و آخرش هم ما نفهمیدیم چگونه است. از نظر من شاغل کسی است که بتواند حداقل درآمدی برای سکونت فراغت و فعالیت داشته باشد و احتمالا چنین فردی با یک ساعت کار نخبه است.

پول اداره شهر را باید از رانتخوارها بگیریم / ۱۵ بدهکار دانه درشتی که در صدر لیست قرار دارند دولتی‌ها هستند

ثابت قدم تصریح کرد: وقتی این حرفها می خواهد در اقتصاد شهری مدلی پیدا کند تابع مدلی می شود که بر اساس همان ادبیات است.

وی افزود: امروز که در حضور شما هستم می گویم که آخرین بروزسانی لیست بدهکاران شهرداری در اختیار من است و ۲۲۸ نفر فرد حقیقی و حقوقی بالای ۱۰۰ میلیون تومان به شهرداری بدهکار هستند و عمده بخش حقوقی آنها غیر دولتی است اگرچه در ردیف یک تا ۱۵ بدهکاران دانه درشت شرکت های دولتی هستند.

شهردار رشت در ادامه گفت: تعبیر از دانه درشت از دیدگاه اینجانب به عنوان یک دانش آموخته اقتصاد شهری همان اقلیت رانت خوار هستند که پول شهر را نمی دهند و مالیات و عوارض نمی دهند و پول مردم در جیب این افراد است. من از این منظر می‌گویم که به دنبال این هستم که می خواهم شهر را اداره کنم و اداره شهر نیازمند این است که پول را از همین رانت خوارها بگیریم و منابع دیگری نیز نداریم. اگر ۲۲۸ نفر را تقسیم بر جمعیت ۸۰۰ هزار نفری کنیم می شود زیر یک درصد. این نشان دهنده این است که توازن اقتصادی را در شهر رعایت نکرده ایم. فردی داریم که در رده ۱۶ اسامی دانه درشت ها قرار دارد و اولین فرد حقیقی بعد از حقوقی‌ها است. این فرد ۶-۷ سال بدهکار است و پرونده او هم باز است. هر زمانی هرکسی می خواهد کاندیدای مجلس یا شورا شود این فرد سراغ آنها می رود و با قراردادن املاکش در اختیار کاندیدا بدهی خود را به شهرداری به تعویق می اندازد. شما بگویید که ما با چنین افرادی که زیاد هم داریم چه کنیم؟

 نیاز اداره رشت گرفتن پول از اقلیت رانت خوار است

ثابت قدم ادامه داد: آیا باید در دفاع از رانت خواران که خوشبختانه نماینده آنها که قشر پاکبان است و وارد شورا هم شده باید همچنان بگوییم که شما حقوقت را دیرتر بگیر چون اقلیتی از مردم پول شهرداری را نمی دهند؟! برای این موضوع صرف اجرایی برخورد با آن اقلیت رانت خوار به ازای رانتی که به هر دلیلی داشته و همچنین ساختارهای بروکراتیکی که کشور ایجاد کرده تا پول را از او نگیریم به همان تفکر مطرح شده قائلم.

وی افزود: این کار را اساسا می‌خواهیم در دولت فعلی انجام دهیم و از قبلی‌ها هم حمایت نمی کنیم اما باید این پول مردم را تحت کدام تفکر پس بگیریم؟ یکی باید به این پرسش جواب بدهد. همه می‌بینند که در ۱۵ کلانشهر انتخاب سیاسی است و احتمالا در رشت هم ممکن است انتخاب سیاسی بشود و نیاز رشت نیز گرفتن پول از همان اقلیت رانت خوار که در رشت حدود یک درصد هستند آیا ما باید بیاییم آن یک درصد را بزرگتر کنیم یا اینکه بیاییم حق اکثریت را بگیریم؟!

شهردار رشت با بیان اینکه این موضوع کاملا فنی، علمی و اقتصادی است تصریح کرد: بنده کاری به فرد یا حزب سیاسی ندارم اما می‌گویم که اصالت این گفتمان درست است و هرکسی که نسخه آن را داده درست می گوید و هرکسی هم که آن را اجرایی کند درست‌تر می‌گوید و قابلیت عمل گرایانه دارد و ما در شهر رشت این را اجرا می‌کنیم. پیگیری این امر در مدیریت شهری یعنی پیشگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری های اجتماعی و اجرایی شدن حقوق شهروندی به معنای واقعی کلمه.

انتخابات شوراها سیاسی نیست/ گفتمان عقلانیت و توسعه به دنبال اصلاحات فرهنگی و مبارزه با فقر شهری است

ثابت قدم در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر در خصوص ارزیابی خود از شورای آینده گفت: انتخابات شوراها سیاسی نبوده است و ما هم به دنبال نگاه مردم در گفتمان عقلانیت و توسعه بوده ایم.

شهردار رشت با بیان اینکه گفتمان مردمی عقلانیت و توسعه به دنبال اصلاحات فرهنگی و مبارزه با فقر شهری بوده است، گفت: وقتی حرف از اینها می‌زنیم یعنی اینکه باید دو رویکرد در شهر پیاده سازی شود. برای بخشی از شهر که با توجه به انتخابات ریاست جمهوری و درصد بالای رای به تداوم دولت به اصلاحات فرهنگی اعتقاد دارند باید گردشگری منطبق بر اقلیم و فرهنگ و هویت منطقه به توسعه کمک کند و در این راستا باید گام برداریم. اشتغال گیلان و رشت در گام اول از فرهنگ و گردشگری می گذرد و در قدم اول تولید منابع باید تبدیل به هزینه برای هدف شود تا اشتغال پایه بالا رود.

وی افزود: من مسئول شهری اگر می‌خواهم از فردی با درآمد دو میلیون در ماه هزینه نگهداشت شهری را مطالبه کنم باید بگونه ای عمل کنم که بگویم پرداخت این هزینه نگهداشت شهری سبب شده تا آسفالت شهر بهبود یابد. خدمات شهری گسترش پیدا کند و بر اساس آن گردشگران وارد شهر شود و درآمد شهروند به ۲ میلیون تومان برسد.

خوشحالم که نمایندگان اصناف مختلف در شورای پنجم هستند 

شهردار رشت با اشاره به اینکه در بازآفرینی به دنبال این بوده و هستیم که اصلاحات فرهنگی رخ دهد، یادآور شد: خوشبختانه مردم با رای خود نشان دادند که در بخشهایی این موضوع را پذیرفته اند. دومین مورد نیز مبارزه با فقر شهری است. در ۵ الی ۶ محله از محلات ۵۵ گانه شهر رشت تنها محلات شهری شده هستند. وقتی به دنبال این موارد هستیم باید چرخه اقتصاد شهری بچرخد اما همان بدهکاران دانه درشت مانع چرخش هستند. فقر شهری یعنی پایین بودن سرانه فضای سبز، مشکل آسفالت، دستفروشی، ترافیک، پیاده روی ناایمن و…

ثابت قدم با اشاره به اینکه خوشحالم که افرادی در شورای شهر هستند که نماینده اصناف، صنعت و تخصص های مختلف دیگر منجمله خدمات شهری، و مهندسی و امورات اجتماعی هستند، اظهار داشت: اصناف درصد عمده ای از اقتصاد شهری هستند که می خواهد مبتنی بر گردشگری خدمات ارائه کند. اقتصاد باید از رکود خارج شده و از تمرکز یک منطقه خاص به کل شهر تعمیم یابد. بنابراین در گفتمان عقلانیت و توسعه بحث اصلاحات فرهنگی برای رونق اقتصادی و بحث مبارزه با فقر شهری برای مشارکت شهروندان و اعتماد سازی محلی را در یک پروسه زمانی ۵ ساله مورد نظر داریم. با تلفیق اعتمادسازی محلی و گردشگری سرمایه پذیری نیز افزایش می باید.

با سه بار استیضاح و ۱۳ بار طرح سوال و ۲۸۰ تذکر نمی‎توانم بگویم شهر آرامش دارد

شهردار رشت در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص جذب سرمایه گذار و چالش‌های موجود در این زمینه گفت: ملاک موفقیت سرمایه گذاری را اگر مطالعات بدانیم، بله ما موفق بودیم و امروز پکیج سرمایه گذاری رشت تدوین شده است. اما اگر بخواهیم در خصوص حضور سرمایه گذاری عجیب و غریبی صحبت کنیم خیز چنین چیزی هنوز در رشتوجود ندارد و این یک چیز طبیعی است اما اعتمادسازی و برندسازی در حال پیشروی است. موضوع عقلانی هم این است که طی دو سال همه چیز را نبینیم و خود تدوین پکیج سرمایه گذاری کار بزرگی است.

بی ثباتی مدیریت شهری و اختلافات بین شورا موضوع دیگری بود که شهردار رشت درباره تاثیر آن بر جذب سرمایه گذار گفت: من می گویم که شهر باید ایمن و آرام باشد. اگر ایمن و آرام باشد تازه سرمایه گذار ورود می کند. آیا چنین شرایطی آماده شده است؟ به نظر شما بنده می توانم با سه بار استیضاح و ۱۳ بار طرح سوال و ۲۸۰ تذکر بگویم که شهر ایمن است و آرامش دارد؟!

وی همچنین افزود: برندسازی یک بخش نیازمند قابلیت شهری و همچنین اعتمادسازی محلی است. اعتمادسازی به این معنا نیست که هزینه‌های شهرداری بی‌دلیل صرف ساخت بزرگراه‌هایی مثل نیایش نشود که ۹ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم و ترافیک هم برقرار باشد و پول مردم صرفا تبدیل به بتن شود. در فرهنگسازی در سرای محلات و با انجام کارهای زیربنایی می توان این اعتماد را ایجاد کرد. برند یک بخش هویتی دارد و یک بخش به اعتماد مردمی نیاز دارد و باید با همین توالی پیش برویم تا رشت سرمایه پذیر شود.

از ترکیب به وجود آمده در شورای شهر خوشبین و راضی هستم

شهردار رشت با بیان اینکه حضور نمایندگان موثر در شورایعالی استانها نیز در این روند اثرگذار است متذکر شد: در طول همه این سالها هرگز رییس شورای عالی استان گیلان از شهر رشت نبوده است و این یعنی اینکه رشت فعلا در استان گیلان هنوز بیگانه بوده چه برسد که در مقیاس جهانی برند شود. بنابراین نیاز به افرادی داریم که مقایس ذهنی آنها حداقل ملی باشد و خوشبختانه در شورای آینده این نگاه وجود دارد.

ثابت قدم گفت: از طرف دیگر افرادی که تجربه کار شورایی دارند و در شوراهای موجود در سطح کشور نظیر اصناف حضور داشته اند نیز می توانند کمک کنند. بر این اعتقادم که افرادی که مستقیما خودشان نمایندگی صنف را دارند موثرتر هستند تا کسانی که به نام نمایندگی آن گروه در شهر هرج و مرج به پا کنند. از ترکیب به وجود آمده در شورای شهر قطع به یقین خوشبین و راضی هستم.

شهردار رشت با اشاره به اینکه از دولت درخواست داریم که لوایح مدیریت واحد شهری را به تصویب برساند، اظهار کرد: در حوزه محیط زیستی شهرداری و سایر دستگاه ها نقش دارند. وقتی حاکمیت در جایی نقش مستقیم دارد بنابراین مدیری شهری نمی تواند تماما نقش داشته باشد. در حوزه پسماند و محیط زیست مسیر رفع موانع زیست محیطی را درست رفته ایم و منحرف نشده ایم اما از سرعت آن نیز راضی نیستم.

ثابت قدم با بیان اینکه موانع بیرونی در این بخش به شدت بالاست اظهار کرد: با کمک دولت درصدد رفع موانع هستیم. یکی از موانع بیرونی نیز مربوط به قرارداد زباله سوز با شرکت تی تی اس است که با وزارت کشور و استانداری است و امیدواریم این مشکل شهر حل شود.

اجرای طرح از مزرعه تا سفره

شهردار رشت با بیان اینکه پس از تصویب رشت به عنوان شهر خلاق خوراک جلسات محتلفی را در حوزه برندسازی برگزار کردیم، اظهار کرد: در تلاشیم که گردشگری را توسعه دهیم و از این رو اشتغال و درآمد سرانه را بالا ببریم. اینکه چگونه می تواند برندسازی سبب توسعه شود مساله ای است که بروی آن در سطح جهان کار شده و پروژه مزرعه تا سفره که مبنای توسعه گردشگری شهر رشت خواهد بود بر این اساس است که سعی می کنیم درآمدهای شهرداری را در زمینه تخلفات ساختمانی کم کرده و به وسیله افزایش درآمد شهروندان و دریافت مالیات با ایجاد مشاغل و جذب گردشگر بالا ببریم. همچنین از  ترکیب طبیعت، فرهنگ، خوراک و آب و هوا بهره بگیریم. همانطور که در جریان هستید بسیاری از شهرها با مشکل آب و هوا رو به رو هستند و یا ترافیک شدید چندین ساعته دارند که قابل قیاس با رشت نیست. هویت بخشی رشت، استفاده از ظرفیت بالای زنان و آزاداندیشی گیلانیان خود دیگر موارد است. همه این اتفاقات نشانگر این است که پروسه برندسازی را نباید صرفا در داخل شهر رشت ببینیم و بگونه ای عمل نکنیم که کشاورز ما تبدیل به دستفروش و مسافرکش داخل خیابان شود. اگر مهاجرت معکوس شکل گیرد رشت به شهری تبدیل می‌شود که می تواند در بخش گردشگری محصول نهایی و کالا فراوری شده را ارائه کند. خدمات کیفی ارائه دهد و برندسازی محصولات را با ارزش افزوده ارائه و اشتغل ایجاد نماید.

وی با بیان اینکه ریزبرنامه و پروژه‌های بازآفرینی مصوبه ملی دارد در خصوص نقش دولت در اجرای پروزه بازآفرینی اظهار کرد: برای کارهای کالبدی و عمرانی که به  هویت شهر کمک میکند بخشی از منابع از سوی دولت تامین می شود اما عددش به گونه ای نیست که بگوییم متکی به دولت هستیم.

ثابت قدم در همین زمینه به شهر خلاق خوراک استرشوند سوئد اشاره کرد و گفت: سیاست دولت محلی در این شهر به گونه ای بوده که محصولات با کیفیت ارگانیک حتی با قیمت بالا توسط مردم خریداری شود و هیچ محصولی را وارد نکنند و این همان اقتصاد مقاومتی مطرح شده در کشورمان است.

وی افزود: اگر بپذیریم که مردم ما محصولات روستاییان را کیفی تر اما گران تر خریداری کنند باعث می شود که روستاییان به صورت فصلی به شهر نیایند و هزینه شهر نیز بالاتر نرود. شهر با ایجاد کارخانه بسته بندی و برندینگ استاندارد تبدیل به محل ارائه خدمات شود و روستا محل تولید و کشاورزی. صنایع تبدیلی کشاورزی نیز کالای فراروی شده با ارزش افزایی آن به شهر برگردد و محصول مشابه تولید روستا نیز قابلیت عرضه پیدا نکند تا سود لازم به روستا ییان برسد.

کشور به افرادی نیاز دارد موضوعات را زود از حرف به عمل تبدیل کنند

ثابت قدم با اشاره به اینکه بنده قصد نقد کسی را ندارم، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند که کشور نیاز به افرادی دارد که چالاک باشند و موضوعات را زود از حرف به عمل تبدیل کنند. نگاه دولت به گردشگری نگاه بازی است و مردم نیز آماده هستند اما برای اجرا باید موانع برداشته شود و قدرت حاکمیتی نیز باید اعمال نفوذ کند.

اعلام آمادگی برای حل مشکل سپیدرود و خرید این تیم

شهردار رشت در پاسخ به پرسشی دیگر درخصوص سپیدرود رشت اظهار کرد:طبق قوانین موجود باید کسی متولی تیم را برعهده بگیرد. همانگونه که در فوتسال بانوان نیز شهرداری متولی دو تیم بود که یکی از آنها یعنی می رشت سپیدرود زیر نظر سازمان عمران و بازآفرینی در لیگ حضور یافت و به مقام سوم دست یافت. در خصوص سپیدرود رشت نیز لایحه خرید همچنان در شورا وجود دارد و مسکوت مانده اما به بصورت دیگری به سپیدرود کمک شد. بعد از صعود سپیدرود هم عرض کردم که سپیدرود تنها یک تیم و باشگاه نیست و یک هویت قابل دفاع و قابلیت برندسازی است که قابلیت افزایش سرمایه اجتماعی را دارد و سبب کاهش ناهنجاری های اجتماعی نیز می گردد.

وی با بیان اینکه لایحه خرید در شواری شهر رشت وجود دارد و ترکیب هزینه ای نیز مشخص شده است گفت: شورای شهر قبلی یا کنونی باید آن را تصویب کند، و من از همین تریبون اعلام می کنم اگر مشکل با یک نامه حل می شود و عزیزان چه در این شورا یا شورای آینده اکر اصالت موضوع را قبول دارند بنده این کار را انجام میدهم.

شهردار رشت همچنین ادامه داد: اعتقاد دارم تیم اگر رها بشود و حتی در همان هفته های اول به آن رسیدگی نشود خطر سقوط وجود دارد. پکیجی ۵ ساله از ورزش محلات در نظر گرفته شده تا تیم بتواند در یک مقایس ملی بدرخشد و بعد از آن نیز در حوزه فراملی نیز حضور یابد. در بحث زیرساخت‌ها طبق استاندارد ورزش و جوانان باید اقداماتی انجام دهد اگر مالکیت باشد به دنبال صد درصدی هستیم و در بحث زیرساخت اگر هیات فوتبال و دیگر سازمان ها مشکلات را برطرف کنند ما خوشحال خواهیم بود وگرنه مجبوریم آن بخش هم ورود کنیم.

هر محله یک مسجد

ثابت قدم در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به پرسش در رابطه با همکاری شهرداری با دیگر سازمان ها اظهار کرد: تفاهمی با کانون مساجد امضا شده که در هر محله یک مسجد وجود داشته باشد. نگاه ما براین است که  آنچه که بتواند امکانات نهادهایی مانند بسیج و سپاه را گرد آورد و دولت نیز به شهرداری برای افزایش خدمات کمک کند در نهایت ثمره آن این خواهد بود که مردم به کلیت نظام خوشبین تر شده و اعتماد بیشتری پیدا می کنند و هزینه شهروندان نیز کاهش می باید. چون برخی سازمان ها نظیر سپاه نگاه محله ای و هویت فکری دارند و به دنبال این نیستند که صرفا در زمان جنگ نقش داشته باشند می توانند به شهرداری در بخش های مختلف کمک کنند.


نباید عافیت طلب و عوام فریب باشیم / شورا نباید سیاسی باشد

شهردار رشت
در جمع بندی اظهارات خود با تاکید بر اینکه در مدیریت شهری رشت نمی توانیم و نباید عافیت طلب باشیم. اگر عافیت طلبی را مبنا قرار دهیم از هزینه کردن برای شهر دور می شویم و اگر هزینه نکنیم برای رفع عقب ماندگی‌های گذشته نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. دوم اینکه نباید عوام فریب باشیم. آفت عوام فریبی را در برخی دیدیم که در ادامه مسیر نیز حضور نخواهند داشت. و شورا نیز نباید سیاسی باشد و اگر شورا سیاسی باشد خود نیز یک آفت است.

ثابت قدم با بیان اینکه در بودجه ریزی اولویت با شورای شهر است یادآور شد: همانطور که در سال های قبل نشان دادیم و سعی کردیم با کمترین انحراف و حداکثر کیفیت با حصوصل درآمد داشته باشیم.

وی استفاده از نیروهای داخلی شهرداری را یک اصل اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: سعی کردیم بدنه شهرداری چالاک تر و جوان تر شود و نقش زنان در مدیریت بیشتر و ایمنی سیستم نیز افزایش یابد.

استقلال شهرداری و شورای شهر را پاس بدارند

شهردار رشت گفت: تلاش داشتیم به دنبال شفافیت برویم و از سازمان های نظارتی دعوت کرده‌ایم که حضور یابند تا با اعمال اتاق شیشه ای ایرادات سیستم را به ما بگویند.

ثابت قدم متذکر شد: ازنهادهای دولتی می خواهیم که استقلال شهرداری و شورای شهر را پاس بدارند. شواری شهر را به عنوان شورای شهر بپذیرند نه شورای شهرداری. وظیفه و اختیارات آن را بپذیرند و در چارچوب مدیریت واحد شهری کمک کنند تا بروکراسی کمتر شود.

وی از حل مشکل بودجه ۹۶ و تصویب ساختارهای جدید شهرداری طی دو ماه گذشته خبر داد و گفت: تفریغ بودجه سال ۹۴ نیز انجام شده و تفریغ بودجه  ۹۵ نیز تا پایان خرداد ارسال می شود.

Share