سید آرمین سروسر

مهم‌ترین شاخصه‌های یک مدیر بحران

مراحل مدیریت بحران شامل پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی می باشد.

بحران، شرایطی است که در اثر حوادث، رخدادها و عملکردهای طبیعی و انسانی به طور ناگهانی یا غیرقابل کنترل به وجود می آید و موجب ایجاد مشقت و سختی به یک مجموعه یا جامعه انسانی می گردد و بر طرف کردن آن، نیاز به اقدامات اضطراری، فوری و فوق العاده دارد. اهداف مدیریت بحران نیز به شرح زیر می باشد:
• پیش بینی خطرات و فاکتورهای منجر به بحران
• برنامه ریزی و آمادگی برای مقابله با بحران های احتمالی
• مقابله با بحران ها و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع شرایط بحران زا
• ایجاد شرایط مناسب زیست
 همانطور که اشاره شد مراحل مدیریت بحران شامل پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی می باشد. طی این مراحل با استفاده از ابزارهای موجود، از بحران ها، پیشگیری یا در صورت بروز آن ها با آمادگی لازم در جهت کاهش خسارات جانی و مالی به مقابله سریع پرداخته می شود تا شرایط به وضعیت عادی بازگردد. در مراحل چهارگانه مدیریت بحران، توجه به نقش روابط اجتماعی و انسانی اهمیت بالایی دارد. یک مدیر بحران باید دارای شاخصه های زیر باشد تا بتواند بحران را مدیریت کند و شرایط را به بهترین حالت ممکن باز گرداند:
 با نحوه برخورد با مدیران و جراید و رسانه های جمعی آشنا باشد.
 با شیوه مصاحبه آشنا بوده و تسلط بر پاسخگویی و آمادگی برای جواب دادن به سوالات مطرح شده را داشته باشد.
 از روابط عمومی گسترده ای برخوردار باشد.
 با نهادها و سازمان های دست اندرکار در منطقه در ارتباط بوده و از اطلاعات موجود آگاه باشد.
 در انتخاب سلسله مراتب مدیریتی، شرایط لازم و کافی برای انتخاب افراد را در نظر بگیرد.
 به منظور کم کردن احتمال خطا به جای تصمیم¬گیری فردی، بهتر است تصمیم گیری جمعی را مدنظر قرار دهد.
 به پژوهش¬های انجام شده در حوادث غیرمترقبه قبلی توجه داشته باشد و از نظرات کارشناسان با تجربه در این زمینه استفاده کند.
 از مدیریت مشارکتی استفاده کند و نیروهای مردمی محلی و به ویژه معتمدین محلی را در تصمیم گیری ها دخالت دهد چون حضور آن ها درجلسه های ستادی و اجرای برنامه ها علاوه بر افزایش توانمندی افراد آسیب دیده و کاهش فشارهای روانی، منجر به سهولت در اجرای برنامه و ایجاد احساس مالکیت در برنامه ها در بین مردم می گردد و همکاری بیشتر آنان را به همراه خواهد داشت.
 مدیریت بحران، فرآیندی است که طی آن، مدیر برای دستیابی به اهداف سازمان با توجه به مقتضیات پیش آمده زمانی و مکانی و با هزینه ای قابل قبول به کنترل و ساماندهی اوضاع می پردازد و در شرایط بحرانی، با خلاقیت از امکانات موجود به -صورت بهینه استفاده کرده و در پاره ای از موارد نیز بر اساس نیازهای آنی، استراتژی خود را خارج از چارچوب ابتدایی تنظیم می نماید.

منابع:
۱- سهرابی بیدار, علی و آمنه غلامی، ۱۳۹۵، بررسی نقش رسانه در مدیریت بحران از نظر روانشناسی اجتماعی، هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران.
۲- دکتر محمد تقی یاسمی، دکتر محمد فرج پور و همکاران، ۱۳۸۸، حمایت های روانی اجتماعی در بلایای حوادث غیرمترقبه (متن آموزشی مدیران بهداشتی) ، اداره سلامت روان، دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد، معاونت سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی.

سید آرمین سروسر – عضو مرکز مطالعات سازمان پدافند غیرعامل کشور


پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share