دیارمیرزا گزارش میدهد

مشروح جلسه شورای شهر رشت که در آن ۷ عضو شورا از پاسخ های ثابت‌قدم قانع نشدند

سیدمحمدعلی ثابت قدم شهردار رشت برای پاسخ به سوالات اعضای شورا درباره حقوق و بیمه پرسنل٬ کیوسک بانک شهر٬ آسفالت خیابان ها و معابر٬ تفریغ بودجه و سیستم حمل و نقل عمومی در صحن شورا حاضر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یکصد و نودمین جلسه شورای شهر رشت با دستور جلسه طرح سوال از شهردار رشت که هفته گذشته اعلام وصول شده بود و با حضور ۱۰ عضو شورا برگزار شد.

در این جلسه مسعود کاظمی رییس شورای شهر رشت با تسلیت ارتحال امام خمینی(ع) و بزرگداشت سالروز ۱۵ خرداد اظهار کرد: امیدوارم با پاسداری ازخون شهدا برای تعالی ایران تمام کوشش خود را انجام دهیم.

کاظمی با ابراز نگرانی از وضعیت دفن زباله سراوان یادآور شد: در خصوص دپوی زباله در سراوان به شهردار رشت تذر می دهم تا اقدامات لازم را در اسرع وقت اتجام دهد تا اتفاقات سال گذشته بار دیگر تکرار نگردد. گویا به علت عدم پرداخت پول پیمانکار بار دیگر این اتفاق افتاده است.

در ادامه سه دستور کار جلسه قرائت شد.

کمک مالی به محمد علی گل پرور به مبلغ ۱۰ میلیون ریال که به صورت عادی به کمیسبون ها ارائه داده شد. همچنین با دو فوریت اهدای کمک مالی به خانم آسیه قربانی که محکوم به پرداخت دیه به مبلغ ۴ میلیون تومان شده است موافقت شد. همچنین لایحه هبه تخلفات ساختمانی یکی از شاغلین جانباز شهرداری نیز به‌ صورت عادی اعلام وصول شد.

شهردار رشت به اعضای شورا پاسخ داد

در ادامه این جلسه همچنین سیدمحمدعلی ثابت قدم شهردار رشت برای پاسخ به سوالات اعضای شورا درباره حقوق و بیمه پرسنل٬ کیوسک بانک شهر٬ آسفالت خیابان ها و معابر٬ تفریغ  بودجه و سیستم حمل و نقل عمومی در صحن شورا حاضر شد.

دکتر ثابت قدم پس از حضور در جایگاه در پاسخ به سوال مربوطه درباره حقوق و دستمزد پرسنل اظهار کرد: در حال حاصر امروز حقوق معوقه تا پایان سال ۹۵ تسویه‌ حساب شده و حقوق نیروهای پاکبان نیز در حال پرداخت است.

شهردار رشت با بیان اینکه در دو ماهه اخیر هیچ پرداختی به پیمانکاران عمرانی صورت نگرفته است،‌ یادآور شد: این کار برای آن صورت گرفته تا در زمینه پرداخت حقوق پرسنل با مشکل مواجه نشویم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد بیمه کارکنان گفت: ماهانه ۳ میلیارد ریال  برای بیمه ۴ درصد سخت و زیان آور کارگران که در دو سال گذشته به تعویق افتاده بود در حال پرداخت است.

ثابت قدم در مورد تکلیف کیوسک‌های نصب شده بانک شهر که تاکنون چندین بار مورد سوال اعضای شورا قرار گرفته است،‌ اظهار کرد: شهرداری بعد از مکاتبات چندباره، در دی‌ماه سال گذشته لایحه‌ای جانمایی کیوسک‌های بانک شهر را به شورا ارسال کرده است و شورا باید در این مورد تصمیم نهایی خود را به ما اعلام کند.

وی در خصوص اآخر بهای کیوسک‎ها گفت: نظریه کارشناسی در این مورد انجام شده است و اجاره بهای کیوسک‌‌های میدان فرزانه، امام حسین(ع) و گیل سالانه ۲۴ میلیون تومان و کیوسک میدان گاز ۴۰ میلیون تومان، یخسازی ۳۲ میلیون تومان و سبزه میدان نیز ۴۴ میلیون تومان پیش بینی شده است.

شهردار رشت در پاسخ به دیگر سوال اعضای شورا درباره وضعیت آسفالت رشت نیز اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود و درخواست‎های مردم برنامه‌های لازم برای ارتقای کیفیت آسفالت پیش‌بینی‌ شده است و در سال جاری نیز ۷۰ میلیارد تومان بودجه برای آسفالت پیش‌بینی‌ شده که ۲۸ میلیارد تومان آن توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهری و مابقی توسط بخش خصوصی انجام خواهد گرفت.

ثابت قدم در بخش دیگری از اظهارات خود از ارسال تفریغ بودجه سال ۹۵ به شورا خبر داد و افزود: تفریغ‌های سال‌های گذشته تهیه‌شده و تا پایان خرداد نیز تفریغ سال ۹۵ به شورا ارسال خواهد شد. تهیه تفریغ بودجه هرسال نیازمند موجودی حساب‌های دائمی سال قبل بوده که به دلیل مردود اعلام شدن گزارش حسابرسی در سال ۸۹ و عدم اطمینان از حساب‌های مربوطه در تنظیم و ارسال تفریغ بودجه تاخیر صورت گرفته است و این موضوع هیچ ربطی به دوره تصدی اینجانب در شهرداری ندارد.‌

وی در پاسخ به سوال دیگر اعضای شورا در مورد ناوگان حمل و نقل عمومی رشت،‌ گفت: توافق خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس از سبلان خودرو انجام شده و در حال حاضر مشغول پرداخت پیش پرداخت قرارداد هستیم.

شهردار رشت یادآور شد: با توجه به طرح جامع ترافیک رشت نیازمند ۲۰۰ دستگاه اتوبوس است. همچنین قطار شهری نیز در مناطق پرجمعیت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ثابت قدم با بیان اینکه به علت عدم انجام تعهدات در زمان مقرر از جانب وزارت کشور برای بازسازی ناوگان حمل و نقل شهرداری رشت،‌ هم اکنون اتوبوس های رشت در سازمان اتوبوسرانی قزوین دپو شده است،‌ متذکر شد: در حال حاضر در رشت ۱۹ خط فعال و با میانگین ۳۰ تا ۴۰ دستگاه در حال خدمات رسانی به شهروندان هستند.

وی در مورد لندفیل سراوان و همچنین پاک شدن اطلاعات مالی شهرداری گفت: اختلالی در انجام کار وجود ندارد و در حال پرداخت است. مشکلاتی در سیستم‌ مالی شهرداری وجود داشته اما این امر سبب عدم شفافیت نخواهد شد.

ثابت قدم در پاسخ به سوال پیشگر که «قرارداد بسته شده در مورد فاضلاب مغایر با طرح ارائه شده توسط شورا بوده است و دلیل انحراف طرح پسماند چه بوده است» اظهار کرد: طرح جامع پسماند در ابتدا در مورد کود آلی بوده که در سه مرحله انجام می‎شود.

وی افزود: در خصوص تصفیه خانه نیز دولت و مدیریت پسماند استانداری طرح جدیدی را دنبال میکنند تا شاهد دفع بهتری برای شیرابه های زباله باشیم.

همچنین حجت جذب دیگر عضو شورا با انتقاد از پاسخ های ثابت قدم گفت: چرا آمار علط ارائه می‌دهید؟ً! حدود ۱۰ ماه است که کتابچه‌ای را می آوردید و تاریخ‌ها را بالا پایین می‌کنید. در حال حاضر سه ماه از سال گذشته و بیمه کارکنان انجام تشده است. حقوق کارکنان اتوبوسرانی هنوز تسویه نشده است. در منطقه یک رشت نیز حقوق ماه اول کارکنان پرداخت شده است.

جذب گفت: در مورد بانک شهر بارها نامه به شما ارسال شده است. از سوی دیگر کند و کاری‌ها و بی‌کیفیتی آسفالت نیز همچنان وجود دارد. در مورد تفریغ بودجه شهرداری موظف است در پایان سال جدید تفریغ سال قبل را انجامدهد و این کار در پایان سال‎ها انجام نشده و این تخلف محسوب می‎شود. در مورد اتوبوس هم می‎گویید که برای تعمیر و بازسازی ارسال شده اا در این مورد نیز خبری نشده است.

ثابت قدم در واکنش به اظهارات جذب درباره اتوبوسها گفت: غلط صحبت نمی‌کنیم و این یک واقعیت است. ما وعده ندادیم بلکه می‎گوییم که برنامه زمانبندی وجود دارد و ما به تعهدات خود عمل کرده ایم اما اختیار تعهدات دولت را نداریم. اگر میخواهید این کار را انجام بدهیم شورا تصمیم گیری کند تا تعهدات دولت را نیز ما انجام دهیم.

ثابت قدم ادامه داد: انچه را که ما میتوانیم انجام دهیم ضوابط بودجه است. در مورد کیوسک‌های بانک شهر در شهریور ماه سال گذشته لایحه را دو بار فرستادیم اما جوابی نگرفتیم. اگر شورا مخالف است بگوید ما هم انجام می‌دهیم. همچنین در مورد حقوق نیروهای حجمی کمی تاخیر در پرداخت شده است.

شهردار رشت افزود: در مورد تفریع بودجه علت در سالهای گذشته است و تاخیر ۷ سالهرا در دو سال جمع کردیم. اگر قصوری بود از مردم در این زمینه عذر خواهی می‌کنیم.

در پایان جلسه، رای گیری درمورد طرح سوال از شهردار انجام شد و از مجموع ۱۳ رای اخذ شده، هفت نفر از پاسخ های شهردار قانع نشدند و یک نفر نیز رای سفید داد.

بر اساس ماده ۷۳ قانون شورا، اگر پاسخ شهردار قانع کننده تشخیص داده نشود، طی جلسه دیگری از شورا موضوع دوباره به صورت استیضاح که حداقل به توافق یک سوم اعضای شورا رسیده باشد، ارائه خواهد شد.

Share