جهانگیری در مراسم دوازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست:

مسائل بزرگ و جدی کشور زمانی قابل حل است که دولت و مردم در یک جهت باشند

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه بخش اصلی ریزگردها از کانون‌های خارجی است،گفت: وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست باید در این خصوص وارد دیپلماسی جدی شوند و این موضوع را پیگیری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری در مراسم دوازدهمین دوره ی جایزه ملی محیط زیست ضمن گرامیداشت یاد بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره)، حماسه ی مشارکت، آگاهی و مدنیت ملت ایران در انتخابات را به آحاد مردم، رهبر معظم انقلاب و برگزیده ی ملت دکتر روحانی تبریک گفت.

معاون اول رییس جمهور از خدمات ارزنده ی رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دست اندرکاران این سازمان قدردانی کرد و با اشاره به توافق اخیر پاریس گفت: متاسفانه کشوری که بیش از همه در ایجاد و توسعه ی گازهای گلخانه ای نقش داشته، در اقدامی برتری جویانه و بی حساب نسبت به این توافق به نوعی ابراز تردید کرده و اعلام نموده است که ترجیح من بیش از این که مردم جهان باشند مردم آمریکا هستند و گویا فراموش کرده است که گازهای گلخانه ای تولید شده در آمریکا زندگی همه ی بشریت را تهدید کرده و این اتفاق اگر یک متهم اصلی داشته باشد این متهم آمریکا است که باید به وظایف انسانی و قانونی خود طبق توافق نامه پاریس عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه بازگشت تعادل به زیست بوم جهان مستلزم کار و تلاش جدی همه ی کشورها و بخش های مختلف اعضای جامعه ی جهانی است، تصریح کرد: جامعه ی جهانی نمی تواند ناعدالتی نسبت به محیط زیست را ببیند و نسبت به زندگی پرمخاطره ی انسان ها بی تفاوت باشد.

جهانگیری تصریح کرد: حفظ محیط زیست در قرن بیست و یکم قطعاً‌ اصلی ترین مسئله ای است که جامعه ی جهانی با آن روبرو است. محیط زیست یک موضوع تزئینی نیست بلکه مسئله ای است واقعی و عام که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه موضوع محیط زیست مسئله ی دیروز، امروز،‌ فردای ایران است اظهار داشت: هر فرد علاقمند به ایران باید بصورت جدی به مسائل زیست محیطی بپردازد.

وی افزود: در سالهای اخیر مشکلات زیست محیطی جدی مانند ریزگردها، خشک شدن دریاچه ارومیه، حورالعظیم و سایر تالاب ها، آلودگی هوای کلان شهرها و شیوع بیماری های صعب العلاج در کشور ایجاد شده که ریشه ی همه ی آنها تحت تاثیر مسائل زیست محیطی است.

جهانگیری اضافه کرد: با همت شخصیت ها، افراد مختلف، تشکل های مردم نهاد، مردم کشور نسبت به مسائل زیست محیطی حساسیت بالایی نشان دادند و در ایام انتخابات اخیر که تصور نمی شد موضوع محیط زیست به یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم تبدیل شود شاهد آن بودیم که مردم بیش از آنکه به شعارها و وعده های اقتصادی در انتخابات توجه کنند، نگران آینده ی کشور بودند و آینده ی محیط زیست ایران یکی از دغدغه های اصلی آنها بود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به شعار مردم استان خوزستان در حضور روحانی که می گفتند ما که هوا نداریم ولی هوا تو داریم، افزود: این شعار اوج شعور مردم این استان را نشان می داد که با وجود مشکلات متعدد نگران آینده ی کشور بودند و به دنبال انتخابی برای آینده ی بهتر در کشور بودند.

وی در ادامه ی سخنان خود با بیان اینکه محیط زیست باید به اصلی ترین و ملی ترین مسئله ی کشور تبدیل شود، خاطر نشان کرد: اولین مصوبه ی دولت تدبیر و امید در خصوص دریاچه ی ارومیه صادر شد و با وجود آنکه بسیاری در آن زمان می گفتند که پرداختن به دریاچه ی ارومیه بی فایده و هدر دادن منابع است اما دولت با آگاهی از آنکه خشک شدن دریاچه ارومیه می تواند زندگی مردم در شمال غرب کشور را مختل کند، با جدیت به این موضوع پرداخت و خوشبختانه امروز با برنامه های خوبی که در ستاد احیای دریاچه ی ارومیه تدوین شد و با اقدامات موثری که صورت گرفت، امروز تا حد زیادی خطر برطرف شده و امیدوارم با برنامه ریزی های آینده، دریاچه ارومیه به کانون مهم توسعه و سرزندگی و امیدواری تبدیل شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به سوء مدیریت در دوره ی گذشته و تصمیم برای خشک کردن حورالعظیم گفت: خشک شدن حورالعظیم می توانست یکی از کانون های تهدید استان خوزستان شود اما با همت وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست امروز بیش از ۸۰ درصد آن آب دارد و به کانون حیات و زندگی تبدیل شده و در عین حال مشکلی هم بر سر راه توسعه و کارهای اقتصادی ایجاد نکرده است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در مسئله ی آلودگی هوای کلان شهرها نیز با حساسیت روی آلاینده های اصلی تمرکز داده شد و یکی از مهمترین اقدامات این بود که نیروگاه ها به جای مصرف سوخت مازوت از گاز استفاده کنند و امروز تقریباً سوخت همه ی نیروگاه های حساس به گاز تبدیل شده است.

وی با اشاره به برنامه ی دولت برای توسعه ی حمل و نقل درون شهری تصریح کرد: در یکی از جلسات اخیر شورای اقتصاد مبلغ ۲ میلیارد دلار برای تهیه ی دو هزار دستگاه واگن برای تهران و کلان شهرها اختصاص یافت تا ظرفیت مترو در این شهرها افزایش پیدا کند که امیدوارم وزارت کشور و شهرداری ها از این فرصت استفاده کنند.

جهانگیری با بیان اینکه بخش اصلی ریزگردها از کانون های خارجی است گفت: وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست باید در این خصوص وارد دیپلماسی جدی شوند و این موضوع را پیگیری کنند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: درباره ی مهار کانون های داخلی ایجاد ریزگردها، دولت تمرکزی جدی معطوف کرد و سال گذشته کاری جهادی و ۲۴ ساعته آغاز شد تا بخشی از این مسئله حل شود. درباره ی کارون، تالاب ها و زاینده رود نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.

وی با یادآوری اینکه توجه به حفظ محیط زیست در آیین و فرهنگ ما بیش از آنکه یک ضرورت باشد، یک باور و اعتقاد است و زمین بعنوان نماد مادیت و آسمان بعنوان نماد معنویت باید همواره از تعادل برخوردار باشند. امروز بیش از هر زمان نیاز داریم از پشتوانه های دینی، فرهنگی و هنری استفاده کنیم تا بتوانیم آب، خاک و هوا را حفظ کنیم.

جهانگیری تصرف بی رویه ی بشر در طبیعت را بیش از همه محصول سقوط اخلاقی و اعتقادی دانست و اظهار داشت: البته در ایران برخی ابرچالش ها وجود دارد که اگر بصورت جدی به آنها نپردازیم، می توانند کشور را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

معاون اول رییس جمهور بیکاری را یکی از چالش های مهم کشور برشمرد و گفت: ظرفیت اشتغال زایی کشور در بهترین دوره ها حدود ۶۵۰ هزار فرصت شغلی در سال بوده و اکنون به طور سالانه ۱ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور داریم که برای پاسخگویی به نیاز اشتغال آنها باید اقتصاد کشور بزرگ شود.

وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم میان توسعه ی تکنولوژی، توسعه ی صنعت و ضرورت های زیست محیطی توازن برقرار کنیم، افزود: باید نقطه ی مطلوب که بتوان به طور همزمان توسعه و مسائل زیست محیطی را دنبال کرد شناسایی کنیم و به آن بپردازیم.

جهانگیری یکی از جهت گیری های آینده ی کشور را بهینه سازی انرژی عنوان و خاطر نشان کرد: بهینه سازی انرژی هم تعهد ملی و بین المللی ماست و هم یک تعهد عقلانی در کشور است. عادلانه و منصفانه نیست که این میزان از منابع کشور هدر رود و محیط زیست را نیز نابود کند. موضوع بهینه سازی انرژی در دولت دوازدهم یکی از اولویت های اصلی خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست با حضور همه ی آحاد ملت امکانپذیر خواهد بود، تصریح کرد: نهادهای مدنی فعال در حوزه ی محیط زیست نقش مهم و کارسازی دارند و دولت حتماً از این شبکه های ایجاد شده استقبال می کند. هر پیشرفت در حوزه ی محیط زیست زمانی موثر است که همه ی گروه ها نظیر علما، تشکل ها، مراجع، هنرمندان و همه ی آحاد مردم حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید در برخی تهدیدات زیست محیطی پناهگاه جدی مردم باشد، گفت: در مسئله ی ریزگردها، گرد و غبار و آلودگی هوای کلان شهرها دولت باید پناهگاه مردم باشد و در عین حال مردم نیز باید تکیه گاه مهم دولت و حکومت باشند.

جهانگیری تصریح کرد: باید به یک تفاهم ملی برسیم که مسائل بزرگ و جدی کشور زمانی قابل حل هستند که مردم و دولت در یک جهت قرار گیرند. امکان ندارد دولت به تنهایی بتواند مسائل و مشکلات را برطرف کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم با اشاره به یکی از دستاوردهای دولت یازدهم مبنی بر جلب مشارکت مردم و ایجاد فضای اجتماعی سالم و آزاد گفت: حضور و فعالیت سازمان های مردم نهاد بستر مناسبی را برای نقش آفرینی یک جریان اجتماعی قوی در عرصه ی محیط زیست فراهم کرد.

ابتکار با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع مشارکت دانشگاهیان، تشکل های دانشجویی و دانشگاه های سبز نیز توجه داشته است، اظهار داشت: ورزشکاران و هنرمندان هم از گروه های هدف ما بوده اند که خوشبختانه نقش موثری ایفا کرده و بعنوان سفیران محیط زیست فعالیت می کنند.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از برگزیدگان دوازدهمین دوره ی جایزه ی ملی محیط زیست قدردانی شد.

Share