علی لاریجانی:

مجلس از نظر شکلی، مغایرتی در سند۲۰۳۰ ندید

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده جبهه پایداری در مورد سند ۲۰۳۰، گفت: دولت مصوبه‌ای را در این راستا فرستاد، این ساختار از نظر شکلی ایراد نداشت، اما محتوایش بحث دیگری است که شورای انقلاب فرهنگی باید آن را بررسی می‌کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده جبهه پایداری در جلسه علنی امروز دو تذکر را خطاب به رئیس مجلس بیان کرد. تذکر اول او مربوط به استفاده از ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس بود.

براساس این ماده «هر گاه حداقل ده‌ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد. کمیسیون حداکثر ظرف ده‌ روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت ‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.»

دلیگانی با یادآوری این نکته که رئیس مجلس همیشه پیشنهاد می‎کند که نمایندگان به جای استفاده از تحقیق و تفحص از این ماده آیین نامه بهره ببرند،‌ با اشاره به گزارش امروز معاونت نظارت مجلس گفت: مواردی که به شما اعلام می شود،‌ یعنی مصوبات دولتی که به عنوان رئیس مجلس برای شما می آید باید آنها را رد یا تأیید کنید. سئوال من این است که این ۲۰۳۰  به مجلس امده است و شما آن را دیدید؟ تشخیص ندادید که با قوانین ما مغایرت داشته یا تشخیص دادید؟ اگر این موضوع به شما نرسیده است هم توضیح کافی بفرمایید.

رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: اینکه می گویم از ماده ۲۳۶ به جای تحقیق و تفحص استفاده شود، از آن رو است که کمیسیون تخصصی راحت تر می تواند کمک کند. فرمایش شما درست است باید ظرف ۱۰ روز هم کمیسیون‌ها رسیدگی کنند،‌ اگر مورد خلافی بوده است باید رسیدگی شود.

لاریجانی در رابطه با سند ۲۰۳۰ نیز توضیح داد: الان آقای کریمی قدوسی نیز همین سئوال را کردند. دو بحث در این مورد است،‌ یک محتوا و دیگری شکل است. شکل این است که دولت مصوبه ای را در این راستا -که ما برای این امر این ساختار را می‌خواهیم دنبال کنیم- به مجلس فرستادند. این ساختار از نظر شکلی ایراد نداشت. اما محتوایش بحث دیگری است که شورای انقلاب فرهنگی باید آن را بررسی می کرد.

او تأکید کرد: آن کاری که دولت انجام داد بحث شکل بود که در هیئت تطبیق مورد بررسی قرار گرفت. هیئت تطبیق، محتوا را بررسی نمی‎کند و از نظر شکل گفت که خلاف قانون نیست. هنوز شورای انقلاب فرهنگی به این بحث ورود نکرده است، بلکه باید وارد می شد و من هم در جلسه قبل گفتم که کمیسیون مربوطه در مجلس نیز باید ورود کند.

Share