ماجرای دفن یک بیمار در اصفهان

هشدارهای غیرکارشناسی و خبرهای همراه با ابهام درباره بیماری تب کریمه کنگو چند روزی است فضای مجازی را پرکرده و به نگرانی‌های مردم در این مورد دامن زده‌ است؛ این درحالیست که طبق آمارهای وزارت بهداشت، در سه ماهه اول امسال ۲۸ نفر به این بیماری مبتلا و دو تن نیز جان باخته‌اند و بنابر تاکید مسوولان، این آمار ابتلا و همچنین فوتی، طبیعی و حتی نسبت به سال‌های گذشته کاهش نیز داشته‌ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر دفن یک مورد فوتی ناشی از ابتلا به تب کریمه کنگو در اصفهان در تابوتی پلاستیکی به صورت وکیوم شده و در عمق سه متری زمین، کیانوش جهان‌پور – مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اعلام ابتلای این بیمار بر اساس علایم بالینی بوده است اما هنوز پاسخ آن از انستیتو پاستور به صورت رسمی قطعی نشده است. در حال حاضر تنها یک گزارش مثبت ابتلا به این بیماری داشته‌ایم که آن هم مربوط به ابتلای فردی از چادگان اصفهان بوده که در حال حاضر مرخص شده است.

وی افزود: دو بیمار دیگر نیز که مشکوک به این بیماری هستند در بیمارستان بستری شده‌اند.

جهان‌پور ادامه داد: تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مربوط به همین بیمار فوت شده در شهر مبارکه است که برای احتیاط با شرایط ویژه دفن شده است. دفن این بیمار بر اساس پروتکل کشوری پیشگیری و درمان و دفن آن صورت گرفته است. این بیماری جدید نیست و در دو سه سال اخیر آمار ابتلا به آن کاهش داشته است.

 در هر حال طبق اعلام مسوولان بهداشتی کشور، طی چنین روالی برای دفن بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو طبیعی و عادی است تا احتمال انتقال و انتشار آن به سایرین به حداقل ممکن کاهش یابد.

تب کریمه کنگو که علائمی شبیه به آنفلوآنزا همراه با احتمال خونریزی از نقطه‌ای از بدن دارد،  بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است و جزو موارد بومی ایران محسوب می‌شود. از سال ۷۸ که اولین مورد قطعی آن تشخیص داده شد تا امروز ایران هر ساله با تعدادی از موارد ابتلا به این بیماری مواجه‌است. در تعریف تشخیص این بیماری موارد مظنون یا مشکوک به کسانی گفته می‌شود که با علامت بالینی مرتبط مانند تب، کوفتگی، سردرد یا سندروم آنفلوآنزا و شاید همراه با خونریزی از هر جای بدن به پزشک مراجعه کنند و در شرح حال وی نیز سابقه تماس با دام، فرآورده دامی، کنه یا اقامت در منطقه‌ای با احتمال وجود این مواجهات، مشاهده شود. این فرد باید در شرایط خاصی آزمایش CBC دهد.

Share