یک فعال صنفی کارگری

طرح کارورزی تکرار نسخه شکست خورده دهه ۷۰|مهارت آموزی باید در دانشگاه متمرکز شود

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید در شرایطی که همین حالا دانشجویان آموزش عالی و کارورزان سازمان فنی و حرفه‌ای با وجود گذارندان چندین ساعت دوره آموزش عملی قادر به یافتن کار نیستند، قطعا نمی‌توان با ارائه طرح‌های مبهمی همچون طرح کارورزی بازار کار را رونق بخشید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «علیرضا حیدری» فعال صنفی کارگری در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: هم اکنون دانشجویان آموزش عالی و کارورزان سازمان فنی و حرفه‌ای با وجود گذارندان چندین ساعت دوره آموزش عملی قادر به یافتن کار نیستند و همین مسئله موجب شده است که در خصوص کارایی این آموزش‌ها شک و تردیدهایی ایجاد شود.

حیدری با یادآوری اینکه در شرایط کنونی به واسطه افزایش فارغ‌التحصیلان مراکز دانشگاهی عرضه و تقاضا در بازار کم برهم ریخته است، افزود: نتیجه این وضعیت تمایل کارفرمایان برای جذب هر چه ارزان تر نیروی کار است.

این فعال صنفی کارگری با تاکید بر اینکه طرح کارورزی دولت چنین شرایطی را به آسانی برای کارفرمایان فراهم می‌کند، تصریح کرد: زمانی که قرار است در فاز اول این طرح چند صد هزار کارورز با یک سوم حداقل دستمزد (۳۰۰ هزار تومان) برایمدت ۲ سال  آنهم بدون هیچ تضمینی در خصوص جذب دائمی مشغول به کار شوند، این پرسش در ذهن ایجاد می‌شود که آیا هدف از این طرح فراهم سازی نیروی کار ارزان نیست؟

حیدری افزود: در چنین شرایطی بهتر است که دولت تمرکز خود را  بر روی بهینه سازی و افزایش کارایی آموزش‌ها در مدارس و مراکز دانشگاهی بگذارد تا پس از هزینه‌های سنگینی که توسط دانشجویان  و خانواده‌های آنها در این بخش می‌شود، حداقل بتوان نسبت به جذب فارغ التحصلان دانشگاهی در  بازار کار امیدوارتر بود.

این فعال صنفی کارگر با بیان اینکه در کمال تاسف شاهد برهم ریختن دوباره بازار کار و هزینه کردن از جیب دولت برای تکرار تجربه‌های ناموفق طرح‌های کارورزی هستیم، تصریح کرد: در دهه ۷۰ وزارت را ه و شهرسازی یک طرح کارورزی که در دستگاه‌های زیر نظر خود اجرا شده بود به شورای عالی اشتغال آورد که همان زمان شکست این طرح قابل پیشبینی بود.

حیدری طرح کارورزی ارائه شده را مشابه همان طرح شکست خورده کارورزی وزارت راه و شهرسازی در دهه ۷۰ دانست و افزود: علاوه بر این در دولت نهم و دهم طرح این چنینی ازائه شده بود که قرار بود به ازای هر کارگری جذب شده از صندوق بیمه بیکاری بخشی از دستمزد وی توسط کارفرمایان پرداخت شود که این طرح نیز شکست خورد و به علت نقایص آن عقیم ماند.

این فعال صنفی کارگری افزود: مشخص نیست تا چه زمانی قرار است دولت‌های بر روی تجربه‌های شکست خورده مانور بدهند و یک بار هم که شده نخواهند زیر ساخت های ایجاد اشتغال را از طریق ابزارهای موجود متحول کنند.

وی در پایان با بیان اینکه شاید این طرح بتواند بعد از گذشت مدتی بین ۲ تا ۳ درصد اشتغال را بهبود ببخشد، تصریح کرد: حتی اگر طرح کارورزی اجرایی نشود در بلند مدت با توجه به افزایش رشد اقتصادی و برداشته شدن تحریم‌های خارجی این نرخ از رشد محقق می‌شود و نیازی به یک طرح غیر سازماندهی شده نخواهیم داشت.

Share