محمد ابراهیم خلیلی

شورای پنجم، با کدامین دغدغه

غافل نباید بود، چرا که: صباح چهارم گذشت، صباح پنجم هم می‌گذرد، باید کاری کرد که برای صباح ششم افتخار و سرفرازی بر جای ماند، نه حسرت بر دل جاماندگان، و ایضا عبرت برای آیندگان!

به پاسداشت یاد و نام بزرگ مرد محبوب استان گیلان، مرحوم مغفور مهندس روح ا…قهرمانی چابک، استاندار اسبق گیلان، که من فقط یکبار و آن هم به صورت تلفنی، اما مفصل، توفیق داشتم تا با ایشان صحبت داشته باشم و همان یکبار کافی بود تا مهر ایشان بر دلم جاخوش کند و کلمات و جملاتش را که برای بهروزی و سعادت مردم و شهر رشت بود را ،هرگز از یاد نبرم،با هم قرار ملاقتی هم گذاشتیم،اما چه باید کرد که توفیق هرگز برای این دیدار رفیق نشد. روحش شاد و یادش گرامی‌باد.
اما، شورای دوره پنجم شهر رشت،بزودی رسما کار خود را(احتمالا از تاریخ ۱۴/مرداد/۱۳۹۶ ) آغاز خواهد کرد.
شورایی که با علم به شرایط موجود، داشته ها و نداشته ها، مشکلات عدیده و انتظارات برحق مردم، کمر همت برای خدمتگزاری به مردمی بزرگ را بسته و وارد میدان مدیریت شهری شده است، تا در انجام مسئولیتی سرنوشت ساز، آینده شهر و شهروندان آن را بدرستی و روشنی رقم زند.
اما مسئله اصلی این است که شورای پنجم با کدامین دغدغه هدفمند و اولویت دار، شروع کار خود را رسما کلید خواهد زد؟
دغدغه …
۱- …آنچه که از گذشته بر جای مانده و خواسته یا ناخواسته به آنان به ارث رسیده است و باید برای حل وفصل آن تدبیری صحیح بیاندیشند؟
۲- …شرایط موجود، مشکلات عدیده و اساسی مشهود، بودجه غیر واقعی،طرح ها و لوایح بر جای مانده، منابع مالی ناپایدار و محدود و ناکافی درآمدی،حتی اگر بر پایداری و مستمر بودن آن فعلا وقعی گذاشته نشود، مطالباتی که باید پرداخت آن ها با تامین منابع مشخص تعیین تکلیف شود، اعتماد سازی سازمانی کارکنان و …؟
۳- …پاسخگویی شفاف، مسئولانه و امانتدارانه در عمل به خواسته ها و نیازهای مردمی که در انجام وظایف متعهدانه شهروندی، با رای قاطع خود به آنان، به پای صندوق های رای آمده اند و انتظار تامین خواسته های لازم در زندگی شهری خود را، که بر جای مانده اند را خواستارند؟
۴- …عملکردهای غیر قابل قبول و بعضا غیر مقبول و فاقد اولویت، عهدهای بسته و پیمان های به کرات شکسته، که فاقد مقبولیت و شایستگی در تکرار مجدد است، دیرکردها و تاخیر ها در پروژه ها و طرح های برجای مانده، و بدون اولویت در رفع نیازهای ضروری شهروندان و نیمه تمام، عدم شفافیت در حوزه های مختلف مانند حوزه مالی، قراردادها، پیمانکاران، هزینه های غیرضرور و نبایسته ؟
۵- …آغاز اقدامات جدید عمرانی، خدماتی، شهرسازی، فرهنگی، محیط زیستی و…، و اتخاذ تصمیمات تازه با ارائه لوایح جدید، با عطف نظر به پیامدها و منظورها، که با کدامین برنامه کارشناسانه و از پیش تدارک دیده شده و منطبق بر واقعیات موجود و داشته های واقعی و تامین منابع مورد نیاز، قبل از شروع فله ای، آن را سنجیده و به میدان عمل خواهند آورد، که دچار موانع نسنجیده و کارشناسی نشده احتمالی گذشته نشود و شهروندان را در معضلی دیگر گرفتار نسازد و آرامش را در زندگی شهری از آنان سلب ننماید؟
۶- …” باید بشودها “مانند این جملات که: سرمایه گذار باید بیاید، مسئله ترافیک باید حل بشود، رودخانه ها باید احیا گردد، پسماند و شیرابه ها باید سامان یابد، حقوق و مزایا و بیمه کارکنان باید به موقع پرداخت شود، عملکردها خصوصا در حوزه مالی باید شفاف باشد، مردم و راحتی آنان مسئله اصلی ماست،و…،و ما بی وقفه در حال خدمتیم، ما در انجام وظیفه دارای کارنامه درخشان هستیم، کابوس عدم خدمت به مردم و شهر،خواب را از چشمان ما ربوده است، و…،و جملاتی از این قبیل که اساسا شعاری و تبلیغاتی تلقی می شوند و گوش شهروندان بدون تعارف،پر است از وعده ها و شعارهای اینچنینی، از گذشتگان شیفته خدمت،و…؟
۷-…انجام طرح ها و پروژه هایی که توسط کارشناسان، واقعا مطالعه شده اند، جنبه عملیاتی شدن دارند، منابع مربوطه خصوصا مالی ،قبل از اجرا مشخص و تدارک و تامین و سنجیده شده اند،در زمان تعیین شده به لحاظ اجرا، شروع و خاتمه خواهند یافت، برای مردم از نظر بهره برداری ملموس و قابل دسترسی خواهند بود و همانگونه در اختیار مردم قرار خواهند گرفت که پیش از اجرا نمایش داده و عرضه گشته بودند، و مطابق انتظار آنان به وقوع پیوسته باشد،هزینه های مربوطه در حدود تعیین شده در قانون، صورت وضعیت شده و اعلام گردیده باشد،و…؟
۸-…عدم وجود زیرساخت های لازم و ضروری به لحاظ نرم و سخت افزاری و نبود برنامه های مشهود و عملی، برای تامین و رفع هر چه سریعتر این نیازهای پایه ای تا حال حاضر؟
۹-…افزایش اعتماد عمومی و جلب حضور و مشارکت مردم در طرح ها و برنامه های مدیریت شهری،خصوصا بعد از آراء قابل توجه و به صندوق ریخته شده مردم، به نمایندگان و منتخبان خود در شورای پنجم به پاسداشت حضور، شرکت و اعتماد جدی به آنان از طرف منتخبانشان و…؟
۱۰- …انتخاب مدیر یا شهردار آینده شهر که بدون تردید مرهون اندیشیدن به دغدغه هایی خواهد بود که بخشی از آن ها در فوق گفته شد و بخش هایی را نیز قطعا اعضای محترم شورای پنجم مدنظر دارند و در انتخاب آتی خود، برای دوره چهارساله شورای پنجم و برای سامان بخشیدن به برنامه هایی که برای تسهیل زندگی شهری و رضایت مندی شهروندان و توسعه پایدار شهر ، باید داشته باشند و بی شک دارند و ملحوظ خواهند کرد؟
۱۱-…و…؟
با توجه به مطالب بالا، اصولا تغییرات سنجیده و با تامل که درحال حاضر توسط مردم، در انتخاب اعضای شورای شهر رشت و برای دوره پنجم شورا، بوجود آمده است، پله خروج از پیله تسلسل و خود تنیدگی و عقب رفت ها و باری به هر جهت‌ها و حرف‌ها و شعارها و وعده‌های بی اساس، به سوی پیشرفت و سازندگی و توسعه و رشد نرخ رفاه و آسودگی و آرامش و تامین زندگی خوشایند و رضایت مندانه در یک جامعه مدنی فرهیخته و دارای سبک و سیاق شهرنشینی در شهر رشت تلقی می شود، که به نظر نمی آید که با تدبیر و درایت و برنامه های مدیریت شهری منتخب در شورای پنجم، چنانچه در چارچوبی خردورزانه تدوین شده باشند، دستیابی به آن‌ها در زمانی نه چندان دور و طولانی، دور از ذهن باشد، و قطعا با امید به داشتن بهترین ها، برای مردمی که صاحب اولین ها بوده اند، به حول و قوه الهی، قابل تحقق می باشد!
به هر حال آنچه که در گذشته برای گذشتگان رخ نمود، می‌تواند برای حال فرصتی را برای حاضرین، ساخته و پدیدار کند که در آینده موجب حسرت و پشیمانی آنان نگردد!
غافل نباید بود، چرا که: صباح چهارم گذشت، صباح پنجم هم می‌گذرد، باید کاری کرد که برای صباح ششم افتخار و سرفرازی بر جای ماند، نه حسرت بر دل جاماندگان، و ایضا عبرت برای آیندگان!
برای موفقیت و سربلندی شخصیت‌های خوش نام، نامدار، محترم، و مورد اعتماد مردم قدرشناس و گرانقدر شهر رشت در شورای پنجم، و در شهر اولین ها، دعا کرده و آرزوی توفیق در خدمتگزاری به مردم شریف و نجیب و با فرهنگ شهر رشت را از خداوند تبارک، برای همه آنان طلب می کنیم.

حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت آری، به اتفاق جهان می توان گرفت.

محمد ابراهیم خلیلی – شهردار سابق رشت

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share